Jag kan berätta hur jag gick ner, det funkade fint för mig iallafall, jag gick ner 20 kg på 4 månader eller så. Knepet är att inte sänka ämnesomsättningen, och ändå äta lagom mycket. Ska försöka komma ihåg allt, jag känner mig virrig

En del av det är mest baserat på vad jag tycker är jag rädd, men det mesta på fakta.
Bra ideer:
1. Regelbundna måltider, hoppa absolut inte över några mål! Ät med max 4 timmars mellanrum, förutom på natten.
2. Ät inte jätteportioner- ät tills du precis börjar bli mätt.
3. Tallriksmodell med en tredjedel av varje. Om man inte kan motionera så får man nog ta mer grönsaker, kanske halva tallriken, och dela resten lika mellan protein och kolhydrater. Eller ännu lite mindre kolhydrater. Rör man sig mycket kan man ta mer kolhydrater och lite mindre grönsaker. Långsamma kolhydrater är bäst förstås.
4. Ät fett, gärna från fisk, nötter, avokado, rapsolja e.t.c. Det ska visst "hjälpa" det dåliga fettet ut på något vis. Fett som bör undvikas helt är härdat fett och margarin.

Ät inga lightprodukter, sötningsmedel eller lättmjölk och sånt.
5. Inget socker= inga stora blodsockersvängningar= lätt att låta bli att äta socker. Man ska bara komma över abstinensen först. Sötningsmedel ger visst blodsockersvängningar dom också, därför försvårar det om man äter sånt. Dessutom är det läskiga kemikalier.

Choklad med över 70% kakao går bra att äta om man blir jättesugen, för den vill man inte ha så mycket av.
6. På kvällen: Ett litet mellanmål, som en nyttig liten macka eller en frukt. Låt inte bli att äta på kvällen, det sänker ämnesomsättningen om det går för lång tid utan något. Om man är sugen, drick the.
7. Krydda gärna starkt, het mat ökar förbränningen. Alla naturliga kryddor är bra. Smakförstärkare är inte bra, det kan t.o.m. göra folk flintskalliga p.g.a. hormonstörningar.

Såg det på tv.
8. Sallad till både lunch och middag, baserad på vitkål och morötter och liknande. Inte på tomat och gurka

. Det är bra att ha citron på, citron sänker GI-värdet på hela måltiden har jag hört, och det är basbildande.
9. Sov bra

Ja, det är viktigt. Motionera på något sätt som är roligt eller iallafall inte skittråkigt. Jag brukar bara gå eller cykla om jag ändå ska någonstans.
Saker som inte bör finnas hemma alls när man vill gå ner: Godis, chips, läsk, kakor, kex, glass.
Familjemedlemmar som vill äta sådant kan gå ut och göra det.