Hej!
Vi kurade vår son för ca 1,5 mån sedan. Det har gått riktigt bra även om dagslurarna krånglar fortfarande ibland. Nu har jag lite funderingar om schema, dels hur man lägger om det när han blir 7 mån och ska sova lite mindre per dygn och sedan hur man ska lägga målen. Vi upplevde tidigare att han sov dåligt mitt på dagen för att han var hungrig och därför började vi introducera smakportioner innan den dagsluren. Nu blir det som att han äter lunch då och således får fler mål per dag än vad som var planen från början.
Så här ser vårt schema ut nu:
7.00 Godmorgon, amning, blöjbyte, på med kläder, bus med pappa och mer amning.
8.45-9.30 första dagsluren
9.30 amning
11.00 börjat med mat; ännu så länge grönsakspuréer + frukt
11.30-13.00 andra dagsluren
13.00 amning
16.00-16.45 tredje dagsluren
16.45 amning
18.00 gröt, nattblöja + pyamnas på, nattslurk, skrattet-till-gonattet
19.00 gonatt
Det jag undrar nu är...
1. Hur ska vi minska på sömnen? Ta bort en lur helt och justera de andra eller minska på middagsluren?
2. Hur ska vi lägga upp maten? Det känns som att han sover sämre om han inte får äta innan långa luren men det blir ju för många mål som det är nu. Vilket amningsmål är bäst att nu byta ut mot mat? Hur brukar man göra?
Väldigt tacksam för hjälp!
Schema vid 7 mån?
Schema vid 7 mån?
Stolt mamma till Emil född 060428 och Jonatan född 071201
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Och så skulle jag skippa 9.30-amningen och tidigarelägga "målet" (med bröstmjök som efterrätt) en timme. Då kom inte heller 13-målet för tätt.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tack
Nu har vi hoppat över 9.30-amingen och tidigarelagt "lunchen" och det går riktigt bra
. Vissa dagar är dagslurarna fortfarande jobbiga - tar lång tid för honom att komma till ro och vaknar för tidigt - men jag tror inte att det beror på hunger.
Fantastiskt att man kan få så bra råd och hjälp (och så snabbt!) av dig och de diplomerade kurarna här

Nu har vi hoppat över 9.30-amingen och tidigarelagt "lunchen" och det går riktigt bra
Fantastiskt att man kan få så bra råd och hjälp (och så snabbt!) av dig och de diplomerade kurarna här
Stolt mamma till Emil född 060428 och Jonatan född 071201
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Det allra viktigaste alla kategorier är ju att lilla barnet äter sig mätt. Och att det går minst tre timmar mellan målen (utom vad gäller nattslurken, som kan komma i princip hur tätt som helst inpå "middagen". Ungefär som kaffe på maten
Krånglar luren så lär dig att backa. Lägg och ramsa och GÅ.
Mer förtroende för lilla barnet, alltså - och mer förtroende för dig själv
Har han fått allt han behöver, och det har han ju
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022