Bara en liten undran

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Erili

Bara en liten undran

Inlägg av Erili »

Jag har bara en liten fundering angående stunden precis innan läggdags, vår dotter är lite svårflörtad gällande skrattet-till-godnattet. Vi har kört hela vårt register för att få henne att läggas med ett skratt. Probemet är att hon blir så sömnig då hon äter sin välling att hon inte riktigt vill vara med på noterna då vi busar efteråt. Nu funderade vi på om man kunde vända på steken och busa och skratta tillsammans innan nattslurken i stället. eller blir sömnen för förknippad med mat då. Hon somnar ju inte då hon äter men blir som sagt lite sömnig och inte på lekhumör alls. Är det någon som har erfarenhet eller synpunkter vore vi tacksamma.
Mamma till Freja född 060105.
Erili

Inlägg av Erili »

Nu blev det en ny tråd i alla fall :oops: Skall få det rätt nästa gång :!:
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Jag ser att våra skräp är ungefär jämngamla - kul! Jo, vi gör så att vi busar innan vällingen på kvällen och för oss fungerar det alldeles utmärkt. Efter vällingen går vi in i hennes rum och pussar godnatt på Lilla Ru (en plansch på väggen), säger godnatt till blomman och lampan, drar ner rullgardinen och sen i säng. Hon somnar inom 2 minuter!

Kram Lua. :heart:
Erili

Inlägg av Erili »

Nu ligger vår lilla ängel och sover. Vi gjorde som vanligt och skrattade till sängen. Hon liksom väntade sig det verkade det som :P
Mycket trött efter föregående natt då det som jag skrev i tidigare inlägg inte blev mycket sömn. Jag har kämpat som en liten blå för att få dagen att funka, men hon har varit mycket gnällig och klängig. Inte så konstigt.
Nu sover hon i alla fall och jag har tagit det där djupa andetaget, hon har redan vaknat tre gånger sedan hon somnade strax efter sju. Just nu känns det snarare som att jag går omkring och håller andan :!: Måtte denna natten bli bättre än igår.
Erili

Hjälp!!

Inlägg av Erili »

Jag behöver verkligen hjälp. De senaste två nätterna har inte fungerat alls. Freja har vaknat och varit riktigt olycklig i ett par timmar. Skrikit riktigt hjärtskärande och inga ramsor i världen har fungerat.
Jag har försökt att inte störa i onödan, men det har ju definitivt inte hjälpt, och inte att ramsa vid dörren heller.
Nu i natt började hon vid tolvtiden och till slut gick jag in och lade ner henne och solfjädrade i ca fem minuter innan hon till slut lugnade sig. Hon somnade om ca 1.30.
Hur ska jag hantera detta? Vi är nu inne i veckan efter uppföljningsveckan och jag ser just nu ingen ljusning. Snarare blir nätterna bara värre och värre.
Kan någon hjälpa mig med råd om hur jag bör hantera detta.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag är förvirrad här, har inte bakgrunden. Gör inte ny tråd snälla :roll: kring samma barn och samma kur :!:

Var är vi?
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Erili

Inlägg av Erili »

Hej,
Jag ska försöka mig på att ge en liten bakgrund. Vår dotter är tio månader och vi började kuren för två veckor sedan idag.

Hennes schema är följande:
19-07 Sova
Frukost
9-9.45 Sova
10.30 Lunch
12.15-13.45 Sova
14 Mellanmål
17.30 Middag
18-19 Bad, lek, nattslurk

De två första nätterna var väl ungefär som vi hade väntat oss och som vi också kunde läsa i boken. Efter det såg vi tydliga framsteg. Freja skrek inte längre då hon vaknade och ramsan fungerade verkligen.

Dock har hon inte sovit hel natt någon gång. Under uppföljningsveckan var det i princip bara vargtimmen som strulade, med undantag av den femte natten som var eländig. Om hon vaknade på natten somnade hon snart av sig själv och vi har inte behövt göra något.

De två sista nätterna nu däremot har hon börjat vakna och vara riktigt ledsen. Jag har avvaktat tills hon blivit riktigt olycklig och det är där vi sitter nu. Hon har inte tagit emot någon ramsa och det har inte fungerat att gå in och lägga tillrätta. Nu inatt var hon verkligen utmattad efter en och en halv timmes skrikande och då låg hon också kvar när jag var inne och solfjädrade och gick ut med ramsan. Jag vet inte riktigt hur vi hanterar detta. Man ska ju inte hålla på att springa in och ut. Inte ska man heller stå och ramsa gång på gång om jag förstått det rätt. Hur gör vi för att komma vidare?
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Erili skrev:Jag har avvaktat tills hon blivit riktigt olycklig och det är där vi sitter nu. Hon har inte tagit emot någon ramsa och det har inte fungerat att gå in och lägga tillrätta.
:D Tack för bakgrunden!

Nu skriver du väldigt mycket om vad HON gör och inte gör och väldigt lite om vad DU / ni gör och inte gör. Det är ett vanligt "misstag", dvs man lägger mer eller mindre omedvetet över ansvaret för kuren på lilla barnet självt - man börjar ställa frågor (i handling), vädja (i tonfall, kroppsspråk), koncentrera - för att inte säga overkoncentrera - sig på barnet i stället för på sig själv som tveklös ledare och hjälpare här.

Förstår du :?:

Denna osäkerhet, dessa "frågor" från er och vädjanden om godkännanden och instämmanden, ja, hjälp, rent ut sagt, från lilla barnet - gör henne förvirrad och ledsen eftersom hon inte är den som kan / orkar / vill ta ledningen och tala om för er, i handling, hur det ska vara.

Och då fungerar ingenting till slut (rätt snart) och man hamnar där ni är nu - "hon har inte tagit emot någon ramsa, det har inte fungerat att..." osv. Jag vill se en vänd stek, om du förstår :!:

Sova hela natten-kuren genomför sig inte själv, och barnet genomför den inte åt en. Ni behöver återta den ledning ni gick ut med. Så enkelt är det - och så svårt :shock:

Ni rätar upp skutan på ett dygn eller mindre, om ni styr in på rätt kurs igen.
Erili

Inlägg av Erili »

Tack så mycket för ditt snabba och tydliga svar!
Du har helt rätt, åtminstone kändes det som en pollett trillade ner väldigt klart och tydligt då jag läste vad du skrev.

Jag har nog varit mer tveksam i mitt handlande eftersom jag känt mig vilsen och inte vetat riktigt hur jag ska få tillbaka kontrollen över situationen.
Det är bara att ta på attityden och mota bort vargarna.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Erili skrev: - - - åtminstone kändes det som en pollett trillade ner väldigt klart och tydligt.
:D Å, det gläder mig :lol: Jag var ju inte så där vansinnigt konkret, om man säger. Men du förstod precis. Tack för det!

Helt banalt kan man backa bandet och börja om litegrann, inte från första natten - det behövs inte nya besked från scratch - men från andra (då när ramsan ska ta över helt och känslan av dialog uppstå). Och då låtsas man att man verkligen är just där och läser Lathunden tills ögonen blöder, varefter man klistrar den på näsan.

Låt oss få följa dig upp på banan :!:
Erili

Inlägg av Erili »

Hej igen,
Vi hade faktiskt en jättebra natt :!: Freja vaknade till lite vid kl. 23 men sov sedan gott ända till kl. 06.30. Bästa natten hittills under kuren :D
Jag var lite snabbare med ramsan då hon vaknade och avvaktade inte tills hon blivit riktigt ledsen och det fungerade bra. Hon lade sig ner med en gång och sen hördes inget mer. :) :)

Nattningen idag gick bra och vi utgår väl från att resten av natten fortsätter på samma sätt :!: :D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: Pris och beröm :lol: Det är den där gamla Attityden av Självklarhet, du vet :wink: :lol: Som ger skönt och enkelt besked till lilla älsklingen.
Erili

Inlägg av Erili »

Hej igen!

Först måste jag tala om att nätterna fungerar ganska bra. Ännu ingen hel natt, men uppvaknandena blir färre och framförallt kortare. Sa just till min sambo igår att om det inte blir bättre än så här på ett tag så gör det inget, för nattsömnen för lilla Freja är ändå mycket, mycket bättre än någonsin.

Nu undrar jag bara lite över vargtimmen, där vi fortfarande står och stampar. När Freja vaknar till, i vanliga fall mellan 4-4.30 serverar jag en ramsa varpå det brukar höras en suck, en gäsp och sen sover hon gott igen. Men om hon vaknar till igen, låt oss säga vid 5.30, skall jag dra till med en pangramsa då också? Det vanliga är nämligen att hon vaknar flera gånger under just dessa timmarna, men jag är säker på att hon sover i mellan.

Jag har gjort så att jag ramsat vid varje uppvak under just vargtimmarna, men det kanske inte är rätt.
Någon som har ett gott råd?
Elle

Inlägg av Elle »

Under vargtimmen har jag serverat EN pangramsa vid varje uppvak och sedan inget mer.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Och man kan gärna göra den riktig hurtig. Meddelande: allt är så kanontoppen vrålbra :!: :lol: Utan plats för invändningar, om man säger.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"