Vad sjutton göra??

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
solrosflickan

Vad sjutton göra??

Inlägg av solrosflickan »

Min dotter är 5 år hon somnar som hon ska på kvällarna utan problem, men när jag går och lägger mig så tar det max 1 - 1 1/2 timme sen kommer hon in och lägger sig i min säng.
Varje eviga natt, hon vägrar sova i sin egen.
Hon säger att hon drömmer äckliga saker och vill inte vara själv.

När hon kommer in till mig så har jag precis somnat och när jag vaknar är jag så trött att jag inte orkar ta tjaffs, gråt och argumentera.

E där fler som haft detta problemet, hur har ni gjort i så fall för att ändra på detta??
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej solrosflickan och välkommen :D

Så du har en liten nattvandrare... :wink: Ja, det du har att välja på, är att låta henne komma och sova i din säng eller att "lära" henne sova klart i sin!

Oftast kräverdet tre nätter av "minikur" sen sover hon där hon ska. Och då har du att välja på tre nätter av vaktande och tillbakaläggande, eller en tös som kommer att komma till dig och din säng i förmodligen mååånga år till.

Om du väljer trenätterskuren, så gäller det att du direkt när hon är på väg, hugger henne och lägger henne i sin säng, inga diskussioner alls utan bara en enkelramsa t ex: godnatt och sov så gott! och ut från rummet. Och upprepa, om det behövs, till hon sover - men lämna rummet, det är inte meningen att du ska söva henne därinne. Och du kommer SÄKERT att få upprepa - men tänk då på "tre nätter ellertre år..."
Skriker hon men ligger kvar i sin säng, så upprepa bara din ramsa utanför dörren,och börjar hon fråga så stå emot att börjasvara henne; svaren du ger henne ska helt enkelt vara ramsandu säger, högt och bestämt!

Redan andra natten kommer färre "frågor" och tredje natten väldigt få eller inga alls, förutsatt att du är konsekvent och tydlig! Kom i håg att förmedla "på natten sover man, då händer ingenting!"

Lycka till och fråga på om nåt är oklart :!:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
solrosflickan

djupt andetag

Inlägg av solrosflickan »

Ja det är väl egentligen inte mycket att be för, för hellre 3 nätter än 3 år.
Eftersom det kommer bli 3 nätter av ingen bra sömn så får man kanske göra detta över en helg eftersom det ju är dagis på vardagarna.

Tack så mycket för ditt svar!! Ska ta tag i detta så snart som möjligt och se vart det leder :)

Ha en bra söndag!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "