Jag har två underbara tvillingkillar på 7 månader. Den ene somnar och sover gott på natten. Den andre somnar gott men sover inte lika bra natten igenom. Jag har inte kört någon kur på dem, men vill nu försöka hjälpa lillkillen till bättre nätter.
Lillkillen somnar som sagt gott, mätt, glad och belåten vid 20-tiden på kvällen, ensam i sin spjälsäng. Jag lägger ner honom och han somnar själv utan minsta pip inom 5 minuter.
Under natten vaknar han (första gången runt 24-01) 3-4 gånger och somnar inte om, om han inte får lite mat... tutte eller flaska. Han äter inte mycket, behöver nog bara lite tröst (?)
Nu till min fråga.... eftersom han somnar så bra första gången utan hjälp, ska vi inte använda verktygen förens på natten ? Eller ska vi använda dem även vid insomnandet så att han känner igen sig ? Kanske en dum fråga men jag har försökt läsa mig till detta, men är lite osäker. Det vanliga är ju att barnen kanske behöver hjälp även i början, men så är alltså inte fallet med lillkillen.
Om vi låter honom vara på natten, och väntar med tutte/flaska en stund så arbetar han upp sig och blir riktigt ledsen inom några minuter. Om vi försöker buffa lite på rumpan eller annat för att lugna honom så hjälper det bara en liten stund... Det känns som om vi måste göra något lite mer organiserat
Och ja, vi har ett jättebra fungerande dagsschema, lillkillen använder inte napp på natten och är dagen igenom en glad liten kille full av energi.
Hoppas på lite goda råd
Kram Tuva