LÄS det Anna W skriver om...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kristin

LÄS det Anna W skriver om...

Inlägg av Kristin »

på "utgångssidan", dvs där alla huvudrubriker står. Klicka på "Läs detta innan du SHN-kurar ditt barn"

Jag blev helt MÅLLÖS :shock:, men det var SKITBRA :thumbsup:! Tänk vad mycket vi alla (ja, faktiskt [-( ) pratar om "vi, vi vi", "jag, jag, jag" när vi skriver in om våra "problem". Det ÄR många som ser SHN-kuren som en METOD när det handlar om så himla mycket mer, eller hur? Jag försöker förklara det för folk som frågar vad vi håller på med hemma.

I ärlighetens namn vet jag inte om jag och min sambo var så himla pålästa när vi satte igång :oops: :oops: . Det var främst jag som hade läst på om kuren och då främst genom att läsa folks inlägg. Sedan köpte jag Boken också. När vi (spontant) en natt gick ned och hämtade vagnen då den lille sonen inte kunde somna om vid 04.00-tiden, ja det var först DÅ min sambo började läsa lite...

Tack o lov har det ju faktiskt gått väldigt bra "ändå", men så här i efterhand skulle vi ha varit mera pålästa. Det är ju faktiskt inte någonting man bara "gör".

Jag har fått mig många tankeställare de senaste dagarna och känner att jag har ändrat min inställning. Och då är det snart 4 månader sedan vi började jobba efter AWs filosofi (som också är vår egen förstås). Bättre sent än aldrig :D!

Kramar på er från Japan

Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Ja, det är så klockrent och klokt -som vanligt :!:

Jag håller nog med dig Kristin om att du inte var så påläst faktiskt när ni började, sånt lyser ju igenom! Och det är ju därför vi alla påpekar gång på gång att "läs tills ögonen blöder", för det var precis vad man själv fick göra när man satte igång ju!

Men tänk så mycket som hänt inom dig på sistone Kristin, du om någon har väl märkt att SHN är en process och egentligen ingen 4-dagarskur :?: Det är mycket som händer inom en under resan.... Och det märks på folks inlägg -numera känner man ju att du vet vad du snackar om :lol: som ett riktigt proffs :!: :wink:

Så alla som blir lite småsura/trötta när vi tjatar "läs det och läs det" (jag vet, har själv fått höra det), tänk på att vi vet vad vi snackar om här inne! Been there -done that, så att säga :wink:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Ja, visst var det bra skrivet! =D>

Det ÄR ju läsning det handlar om! :D

Det verkar som många ögnar fort, och frågar saker dom BORDE VETAT, om de verkligen LÄST!

LÄS, LÄS, LÄS och läs igen. Det kan inte sägas nog många gånger!
När man är tillräckligt förberedd och laddad till tänderna kör man igång!
Fastnar man, frågar man.
Det handlar om att ge sitt lilla barn förmånen att få sova hela natten!
Att man då själv blir as-trött, ja, det liksom hör ju till. Det är inte DET det handlar om! Det handlar om att få sin lilla skatt att förstå att det är natt!

Sova själv kan man passa på att göra när barnen sover på natten, man kan köra "skift" med far i huset, och dela på jobbet, skaffa barnvakt en stund på dagen, och dra sig undan att vila.
Jobbet är att ha ett MÅL inför ögonen, att barnet ska sova!
Och detta genomförs naturligtvis som vanligt i "Attityden av självklarhet" :wink: Det är så viktigt, för det är ju på det alltihop hänger!
Hur säker man är själv, och hur säker man är inför sitt barn!

Detta forum är FANTASTISKT! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Kristin

Inlägg av Kristin »

Sagomamma - vilka fina ord! Det värmer :heart:! Bockar och bugar!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
J och Å

Inlägg av J och Å »

Hej alla och framför allt Anna. Vill också kommentera det nya på forumet.

Jag blev inte det minsta paff eller så. Utan bara väldigt väldigt LÄTTAD, äntligen.

Måste bara få säga att många av inläggen är lite väl missriktade, lite väl negativa. Till och med rubriken lyser "gnäll", "frustration och inte det minsta förståelse för att det är en process. Man kan ju inte förvänta sig mirakel på en natts kurande.

Många frågor som ställs kommer alldelens för fort, precis som sagomamman säger så lyser det igenom. Självklart har man frågor, men ibland tycks frågorna ställas istället för att man läser igen. När det ställs frågor såsom vad menas med "vertyg", "solfjäder" osv, ja då har man verkligen inte läst på. Kommer ihåg hur vi buffade, solfjädrade, och la varandra tillrätta, jag och maken innan vi körde igång. Vi läste tills vi såg i kors, hade papperen med oss vid maten, tvn, toan osv. Maken tog semester så vi hade fyra hela lediga dagar. Och så får man höra en del som "funderar på att börja ikväll", ja då ger man nog inte barnet de bästa förutsättningarna.

Minns så väl när Anna röt åt oss första kurnatten. Så klockrent, i korthet, "vänta, vänta, läs på". Lärde mig då att läsa igen och igen och när jag var på väg att ställa en fråga läste jag ännu en gång och då började frågan kännas oviktig, det klarnade liksom i dimman.

Så tipset att läsa "Läs detta innan du SHN-kurar ditt barn" är verkligen kanon. Jag tänker åtminstone läsa det regelbundet.

Kramar till er alla Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"