förändring o frustration

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
sanna

förändring o frustration

Inlägg av sanna »

Min lilla unge ligger inte ner längre. Jo, i sängen än så länge men vi har fått sätta sittdelen på vagnen och filten på golvet är numera ett rent illvrålande sorgligt ställe att vara på. Varken rygg- eller magläge duger när man ändå inte kommer någonvart. :roll: Han har ju inte ens fyllt fyra månader och verkar frustrerad mest hela tiden över sådant han inte klarar av.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med den sociala delaktigheten. Titta på är ju inte kul längre och när jag försöker dra in honom lite mer i det jag håller på med så blir det genast stor tragedi av det hela. Jag har alltid haft honom liggandes intill mig förut och sitta kan han ju inte än. Vad gör man med liten kille som inte förstår att han är liten? Det enda som är lite roligt är att bli hållen under armarna och få trampa fram och tillbaka på köksmattan. Han kommer upp i krypställning, har kunnat vända sig åt båda hållen i ett par månader, fjärde tanden är på väg och igår hade han hävt sig över kanten på sängen. På väg mot golvet liksom och storleende 8) Jag är naturligtvis stolt över den han är men skulle behöva råd om hur jag kan göra hans värld lite lugnare. Han pratar och skrattar som förut när han sitter i knät men allt annat som händer slutar i skrik och jag vet inte hur jag ska visa honom rätt.
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

OJ det var en tidig lite rackare :wink: :lol: Han kommer att gå långt med den envisheten... :D

Han är ju ganska lite fortfarande och kanske inte så stark i ryggen ännu men prova att palla upp honom kortare stunder i matstolen så att han kan få se världen ur en annan vinkel. Babysitter på diskbänken medans du diskar eller lagar mat kan också fungera. Mina har i alla fall gillat det.

Lugn bara lugn. Snart kommer han att lära sig att ta sig framåt på ngt sätt och då kommer den där frustrationen gå över :D .
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Höjdförändringar kan ge den mest frustrerade herre lite perspektiv på tillvaron! Lägg en filt på bordet och placera honom på magen. Att se er äta kan vara väldigt underhållande! PASSA HONOM NOGA!

:idea: Det finns en slags helt suverän stol i gummi som många lovordat för dess förträfflighet att pallra upp ett barn i och således kunna ha med på diskbänk och annat. Susanne* - hjälp mig med namnet på den :P !

:idea: Han kanske alldeles strax är på gång att krypa iväg - då kan det vara så här. Inte helt omöjligt - min dotter tog sej fram när hon var strax över 4 månader. Sakta men oerhört säkert!

8) Det var mina tips!

:?: Sover han hela dagen också (höll jag på att skriva och gjorde det visst också :P )? Jag menar - sover han som han "ska" på dagen?
Isolde

Inlägg av Isolde »

:idea: Gummistolen heter Bumbo och finns att köpa i de flesta barnaffärer för ca 400 kronor! Även på nätet: http://www.onetex.se/onetexfr2.asp, klicka på "lite av varje".

Frida är inte riktigt tillräckligt stadig i nacken än, men gillar att sitta i den några minuter i taget.
Dotter Frida ?r f?dd 13/10 2004
Stora damen b?rjar ta sina f?rsta steg, och visar prov p? b?de vilja och temperament (detsamma som mammas, stackars barn :lol:)
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Ahhh...Maria :D . Bumbo är verkligen det bästa som uppfunnits. :D

www.spacebabies.se är de som importerar och där finns länkar till alla återförsäljare.

Skulle jag köpa en present till nyblivna föräldrar så skulle det varit den. Nu har vi dock precis lämnat vidare till vårt gudbarn då lillan står på EGEN stol vid matlagning.
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
sanna

Inlägg av sanna »

:D Tack för råd och tips!

Höjdläge ska jag prova imorgon. Dumbo låter som ett mycket bra förslag!

Ja, förhoppningsvis kommer han snart på ett sätt att ta sig lite mer framåt. Vi var på bvc igår och det låg en jämngammal älskling på en filt på golvet... och liksom bara låg där :roll: Såg främmande ut.

Han sover bra på dagarna. Fast kanske för mycket? 1,5 timme på morgonen, sover sen middag i två timmar och har en lur på 1,5 timme på kvällen. Samt 11,5 timmars nattsömn- det blir 16,5 timmar plus ett par marginalkvartar. Har försökt dra ner det men ännu funkar det inte.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Ja, det är tom så att jag skulle kunna tänka mej ett barn till bara för att få uppleva den stolen :lol: !
sanna

Inlägg av sanna »

aha, bumbo... inte dumbo 8)
sanna

Inlägg av sanna »

Vi köpte en begagnad dumbostol när han var helt liten. Och eftersom den bara var rolig i två dagar så ställde vi undan den och jag trodde att den kommit bort i förra månadens flyttröra. Letade mig fram till stolen inatt- och nu imorse var den intressant igen :D

Vi har ätit frukost och diskat tillsammans. Hoppas intresset håller i sig den här gången och att han inte överlistar den alltför snabbt... var nästan på väg ur när jag tittade bort två sekunder :roll:

Jag har funderat på hans långa lurar på dagarna och har läst om fler här med trötta små ungar. Kan det vara för att han är så intensiv som han behöver så mycket sömn- och ska jag låta honom långsova tills han själv visar att han inte behöver det? Eller försöka få honom att vara vaken längre och sova kortare pass?
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Det var ju trevlig nattligt äventyr med bra resultat!

:idea: Han sover ca 1 timma "för mycket" och jag kan referera till de mina i det fallet. Alla tre har sovit dryga timman mer än vanligt i "utvecklingsperioder" och det har de självfallet både fått och behövt. Ändra inget!

:idea: Notera inte allt utan ta det för vad det är! Han är en egen person och ständig uppmärksamhet - om så bara i tanken - kan göra vem som helt lite tokig. Ge honom lite space att få vara den han är!
sanna

Inlägg av sanna »

:D Ja, man borde väl skaffa sig ett eget liv istället för att överinkräkta på lillkillens. Försöker hela tiden låta bli men sen är man där och analyserar igen :oops:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej Sanna.
Anna brukar med jämna mellanrum påminna om att barn som kan gripa ska ALLTID ha något i händerna - gärna något som har att göra med det man håller på med.

Hoppas det går bra med bumbo.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"