Hejsan!
Jag har 2 tvillingkillar på 4,5 månad. De sover ganska bra tidvis på nätterna men sen ett par veckor tillbaka är de dels helt i otakt med ätningarna och dels så får jag gå upp ca 4-5 gånger per natt och mata.
Har testat att sammata dem, men eftersom jag då får ta upp ett barn som sover så känns det som om detta barn ofta får ont i magen av maten och så får jag gå med denne tills den somnar i alla fall.
Än så länge sover de i vårt rum och i samma säng. Men jag har funderingar på att ta isär dem eftersom de sparkar och väcker varandra. Problemet är bara att när jag tar isär dem så måste vi även flytta in dem i ett eget rum, eftersom vi absolut inte får plats med ytterligare en spjälsäng. Dagtid sover de ofta i varsina sängar och det funkar bra.
Vad tycker ni? Finns det någon tvillingförälder som gjort detta. Skall man göra det på båda tvillingarna samtidigt eller en i taget. Har läst "sova hela natten boken" och sett dvd. Har testat på dagtid med ena sonen som gärna sover på magen. Den andre vill inte gärna göra det och det tror jag beror på att han har en liten vridning i nacken sedan födseln och är därför lite sned.
Men den ene sonen sover sååå gott på magen. Är dock lite orolig för det där med plötslig spädbarnsdöd. När kan den risken anses över, vid vilken ålder?
Vore sååå tacksam för lite tips och ideer.
Kram
Annika
Hur kurar man tvillingar...och när?
Hej Annika och välkommen
Vilken lycka med tvillingar
Har ingen egen erfarenhet av två samtidigt, tänkte skicka dig en länk om tvillingar! Jag vet att du kommer att få bra svar från tvillingföräldrar här, det finns flera "erfarna" så jag lämnar över dig till dem
Här är länken!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=4765
PS angående magläge; såklart ska du ha larm till dina gossar, även till honom som inte sover på mage! Finns att beställa jär på forumet! DS
Vilken lycka med tvillingar
Har ingen egen erfarenhet av två samtidigt, tänkte skicka dig en länk om tvillingar! Jag vet att du kommer att få bra svar från tvillingföräldrar här, det finns flera "erfarna" så jag lämnar över dig till dem
Här är länken!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=4765
PS angående magläge; såklart ska du ha larm till dina gossar, även till honom som inte sover på mage! Finns att beställa jär på forumet! DS
Hej Annika.
Här har du en "erfaren" tvillingförälder. Dock inte av att regelrättkura tvillingar. Har kört standardmodellen http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887 med tvlinngarna från start. Har vagnat över ett nattmål och sedan vid 3,5 och 4 mån tog vi bort deras nappar, blev lite vagning tills de fixade själva, hittade tumme resp. finger att snutta på.
Kurade sonen då han var 5,5 mån. Och jag vet att det går att kura tvillingar. För oss har vi kört allt samtidigt med dem. Förutom nappborttaget, Mina tog vi bort 2 veckor innan Lisen. Och eftersom Minas nätter då satt tidigare la vi över henne i spjälsäng innan Lisen. De har annars sovit i varsin vagn.
Helt klart behöver du styra upp detta.
Synka ihop dem igen! Verkar som de är verkligen helt i otakt? jag menar om en får ont i magen, har han precis ätit då, eller? Är det lika både dag och natt?
Sammatning är melodin.
Ammar du? Jag ammade i 2 månader, blev sånt stressmoment pga foglossning så Mina ville inte ha till slut, eftersom jag tog dem en åt gången så blev jag stressade av att den andra skulle vakna och vilja ha direkt. Så till slut gick vi över till flaska och himmelriket öppnade sig. Slet som ett djur innan, för att inte någon överlevnadsångest skulle komma här.
Jag sitter i soffan och lägger dem på varsin sida om mig och så trattar jag i. Lite bök men det går. Man hittar knepen, Mina drar huvet uppåt och bortåtoch Lisen ska ha in hela båda händerna i munnen samtidigt
.
Varsin säng, absolut. Varför vänta överhuvudtaget om du säger att de väcker varandra.
När du ändå är i taget, lägg dem i eget rum så slipper de bli störda av er
Om de ligger i varsin säng dagtid, var har ni sängarna eftersom de inte får rum i sovrummet?
Kör på båda i ett svep, om ni är två. Annars kan det nog bli lite för tufft om du ska göra det själv. Jag som "erfaren" tror inte jag skulle fixa det pga ond rygg, man buffar ju första natten. Men å andra sidan skulle jag vekligen få ramsan att sitta tidigt. Det absolut bästa är att vara två.
Mage är ju verkligen en stor del i att klara sova hela natten. Bra att du ha den ena på mage. Kan inte hjälpa dig med din undran dock. Om han har en vridning som gör det omöjligt kanske ngn variant av framåtstupansidoläge funkar. Är du helt säker på att det är pga vridningen och inte bara att han är ovan. När du väl lägger dem på mage och börjar buffa och de kommer till ro så tror jag nog att han "gillar läget".
Vi har larm till våra. Varsit. Ska dock erkänna att det glöms ofta
. Ibland är det ju lite snurrigt när de ska läggas. Men skulle verklign rekomendera dig att fixa larm. Jag köpte ett här från en person på forumet och ett nytt. Så kolla på "barnasaker" om det finns ngt larm, sätt ut en undran.
Har jag missat något
Du får ställa frågor så ska jag försöka svara
mvh Åsa
Här har du en "erfaren" tvillingförälder. Dock inte av att regelrättkura tvillingar. Har kört standardmodellen http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887 med tvlinngarna från start. Har vagnat över ett nattmål och sedan vid 3,5 och 4 mån tog vi bort deras nappar, blev lite vagning tills de fixade själva, hittade tumme resp. finger att snutta på.
Kurade sonen då han var 5,5 mån. Och jag vet att det går att kura tvillingar. För oss har vi kört allt samtidigt med dem. Förutom nappborttaget, Mina tog vi bort 2 veckor innan Lisen. Och eftersom Minas nätter då satt tidigare la vi över henne i spjälsäng innan Lisen. De har annars sovit i varsin vagn.
Helt klart behöver du styra upp detta.
Jag sitter i soffan och lägger dem på varsin sida om mig och så trattar jag i. Lite bök men det går. Man hittar knepen, Mina drar huvet uppåt och bortåtoch Lisen ska ha in hela båda händerna i munnen samtidigt
När du ändå är i taget, lägg dem i eget rum så slipper de bli störda av er
Har jag missat något
Du får ställa frågor så ska jag försöka svara
mvh Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Hej J och Å
Hejsan!
Här är lite svar till dig!
1. Ja de är i otakt på dagtid men till natten vill de gärna somna hyfsat samtidigt, typ 20.00.
2. Ont i magen får de ofta, speciellt ene sonen som ofta spyr ner sig helt efter målen. MEN jag tycker det blir värre när jag sammatar dem. Jag har använt stor amningskudde (tvillingkudde) även vid sammatning med flaska. I början ammade jag en tvilling och gav tillägg till den andre. Men vid 2 månaders ålder började även denna amning att minska. Mycket beroende på att vi har en 3 åring också vilket är fruktansvärt stressande. Det bara gick inte att få någon lugn och ro för att amma.
Men nu som sagt, matar jag med flaska oftast med amningskudden som hjälp. Ibland använder jag även babysittrarna. Ligger de ner för mycket och inte rapas typ 2 gånger under matningen så spyr framförallt den lille killen...
3. Vi har en säng i vårt sovrum och en säng i det som skall bli deras sovrum senare. Dit skall vi även flytta in den sängen vi har i vårt sovrum senare. Rummet är klart sånär på en mörkläggande rullgardin, vilket gör att det inte blir kolmörkt därinne ännu.
4. Ja amningslarm kanske man skulle fixa ett. Det kanske skulle minska oron något, för det går inte komma ifrån att när jag lägger min lille kille på mage (han som spyr) så sover han så mycket skönare än annars.
Tack snälla alla ni andra för tipsen.
Här är lite svar till dig!
1. Ja de är i otakt på dagtid men till natten vill de gärna somna hyfsat samtidigt, typ 20.00.
2. Ont i magen får de ofta, speciellt ene sonen som ofta spyr ner sig helt efter målen. MEN jag tycker det blir värre när jag sammatar dem. Jag har använt stor amningskudde (tvillingkudde) även vid sammatning med flaska. I början ammade jag en tvilling och gav tillägg till den andre. Men vid 2 månaders ålder började även denna amning att minska. Mycket beroende på att vi har en 3 åring också vilket är fruktansvärt stressande. Det bara gick inte att få någon lugn och ro för att amma.
Men nu som sagt, matar jag med flaska oftast med amningskudden som hjälp. Ibland använder jag även babysittrarna. Ligger de ner för mycket och inte rapas typ 2 gånger under matningen så spyr framförallt den lille killen...
3. Vi har en säng i vårt sovrum och en säng i det som skall bli deras sovrum senare. Dit skall vi även flytta in den sängen vi har i vårt sovrum senare. Rummet är klart sånär på en mörkläggande rullgardin, vilket gör att det inte blir kolmörkt därinne ännu.
4. Ja amningslarm kanske man skulle fixa ett. Det kanske skulle minska oron något, för det går inte komma ifrån att när jag lägger min lille kille på mage (han som spyr) så sover han så mycket skönare än annars.
Tack snälla alla ni andra för tipsen.
tvillingmamma
hej svejs
här är ännu en tvillingmamma.
Vi hade kolik i 7 månader med konstand kräkning och skrik och de sov i vår säng med mig i ca 8 månader..de vaknade ca 30 ggr per natt och ville ammas till sömns, så jag gick in i väggen och sjukskrevs så min man fick vara hemma i 2 veckor. (Anledningen till att de kräktes så mycket och hade kolik så länge visade sig vara mjölkallergi, den komjölk jag drack gick ut i amningsmjölken och gjorde dem dåliga. Så fort jag slutade dricka mjölk blev de bra, så kanske är din ene mjölkallergisk..eller intollerant, det har växt bort på mina nu som är 19 månader.)
Då hittade jag Anna W's kur och vi genomförde den, på båda samtidigt, min man hjälpte till måttligt...
Vi flyttade ut dem i ett eget rum med två spjälsängar och så körde vi kuren, skrev ett schema på sov och mat tider som vi föjlde till pricka. Efter ett par dagar märktes redan stor skillnad och efter ca en vecka sov de hela nätterna.
Vi har haft en del bakslag pga resor, sjukdommar och en operation på den ene killen men kuren har alltid hjälpt oss tillbaka, även då vi haft riktiga kriser med sömnen. det har varit vi som gjort fel men när vi infört kuren igen har det alltid lösts sig på ett par dagar. de sover inte bra om vi har dem i samma rum som oss, så det är viktigt att ni flyttar ut dem.
Kuren kändes bra för oss och har funkat, det enda som inte riktigt funkat är solfjädern, vet inte varför men annars låter det bra. Nu sover de hela nätterna även när vi reste till frankrike sov de bra i ett annat rum. Snart ska de få ett syskon så jag är glad att de är kurade. Ge inte upp, de första två nätterna kan vara tuffa ,men ramsan gör att de vet att de inte är övergivna, de kommer nog låta mer arga än ledsna.
har du några frågor får du gärna höra av dig, lycka till!!
kram Kira
här är ännu en tvillingmamma.
Vi hade kolik i 7 månader med konstand kräkning och skrik och de sov i vår säng med mig i ca 8 månader..de vaknade ca 30 ggr per natt och ville ammas till sömns, så jag gick in i väggen och sjukskrevs så min man fick vara hemma i 2 veckor. (Anledningen till att de kräktes så mycket och hade kolik så länge visade sig vara mjölkallergi, den komjölk jag drack gick ut i amningsmjölken och gjorde dem dåliga. Så fort jag slutade dricka mjölk blev de bra, så kanske är din ene mjölkallergisk..eller intollerant, det har växt bort på mina nu som är 19 månader.)
Då hittade jag Anna W's kur och vi genomförde den, på båda samtidigt, min man hjälpte till måttligt...
Vi flyttade ut dem i ett eget rum med två spjälsängar och så körde vi kuren, skrev ett schema på sov och mat tider som vi föjlde till pricka. Efter ett par dagar märktes redan stor skillnad och efter ca en vecka sov de hela nätterna.
Vi har haft en del bakslag pga resor, sjukdommar och en operation på den ene killen men kuren har alltid hjälpt oss tillbaka, även då vi haft riktiga kriser med sömnen. det har varit vi som gjort fel men när vi infört kuren igen har det alltid lösts sig på ett par dagar. de sover inte bra om vi har dem i samma rum som oss, så det är viktigt att ni flyttar ut dem.
Kuren kändes bra för oss och har funkat, det enda som inte riktigt funkat är solfjädern, vet inte varför men annars låter det bra. Nu sover de hela nätterna även när vi reste till frankrike sov de bra i ett annat rum. Snart ska de få ett syskon så jag är glad att de är kurade. Ge inte upp, de första två nätterna kan vara tuffa ,men ramsan gör att de vet att de inte är övergivna, de kommer nog låta mer arga än ledsna.
har du några frågor får du gärna höra av dig, lycka till!!
kram Kira
Den som talar illa om andra i din n?rvara, talar illa om dig i din fr?nvaro.