Kommer ej till ro vid läggning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Monikaj

Kommer ej till ro vid läggning

Inlägg av Monikaj »

Hej,

är tacksam för råd angående läggning. Vi är på uppföljningsveckans sista kväll med vår dotter Edith född 10 maj i år. Edith skriker/ frågar redan när vi lägger ned henne i sängen (trots att vi är nog med skratt till gonatt) och vi lyckas inte lugna henne med solfjädern (målsättningen har varit ingen buff förutom markering from andra kurnatten.)

Nu kör vi solfjäder ca 10-20 sekunder, buff X 4 och solfjäder ca 10-20 sekunder, sedan buff X 4 igen och kort solfjäder(hon lugnar sig något) och vi går ut med ramsan. Sedan pågår skrik/ frågor upp till 40 minuter (vi svarar med ramsan i dörren, går inte in, och är noga med bekräftelsen).

Edith vaknar också många gånger under natten, men somnar om med ramsan (vid vissa tillfällen har vi kunnat dra ihop påminnelsen med bekräftelsen.) Kan vi påverka dessa uppvakningar? En förklaring kan vara att hon har betingad reflex att vända sig till rygg så fort hon ligger på mage.

Tacksam för råd från er erfarna!

Vänliga Hälsningar
Monika
Hälsningar Monika
Lua

Inlägg av Lua »

Vid det här laget ska buffning vara ett minne blott! Lägg tillrätta, solfjädra ev. kort, statiskt och bestämt och gå sedan ut med ramsan.

Sen, både på kvällen och på natten brukade jag göra så att jag avvaktade och när jag egentligen ville gå in så använde jag ramsan. Oftast somnade hon om själv, om jag bara lät henne vara ifred. :sleep: Har ni övat på ramsan så att ni kan säga den i olika tonlägen?

Lilla juvelen känner att ni har några "vargar" kring benen när ni går in för läggning. "Skjut" dem och ta fram attityden av självklarhet så att Edith kan somna tryggt.

Stor kram från Lua. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"