Andra natten....

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
JH

Andra natten....

Inlägg av JH »

Nu är jag här med frågor igen :)

Andra natten av kuren var i natt och först trodde jag att det gick jättebra! Hon somnade snabbt in vid 19 och vaknade inte förrän 23.30. Då tog det en halvtimme av vagnande och ramsande innan hon somnade. Sen vaknade hon 2, en halvtimme igen, och sen 4. Därefter sov hon nästan ingenting (och inte jag heller :( ) och till slut tog jag upp henne kl 06.15 ( hon ska gå upp kl 06.30).

Min fråga är:

Mellan 4 och 06.16 så skrek hon nästan aldrig utan låg och gnydde och smågrät. Hon blev lugn direkt när jag vagnade, men sen när jag ramsade blev hon arg - ramsade igen och lät henne gny och gråta och då gick gnyendet ner tills det slutade helt och då bekräftade jag. Dock började det alltid om igen efter 2-5 minuter och så var det bara att börja om - i över 2 timmar!! :evil:

Undrar då igen om detta är "normalt" eller om jag gör nåt fel. Vid några tillfällen runt 5-snåret hoppade jag över bekräftelseramsan när hon blev tyst för att jag bara ville att hon skulle sooova :oops: Men annars var jag konsekvent hela tiden.

Detta är ju andra natten och jag trodde att ramsan skulle ta mer, men hon blir JÄTTEarg när jag ramsar. Vid läggdax gick det dock jättebra och jag kunde ramsa henne lugn och gå med bekräftelseramsan och behövde bara göra detta 1 gång. Kan det vara så att hon är jättehungrig vid 4-snåret? Försöker mata så mkt jag kan men hon har i 2 veckors tid varit inne i en period när hon inte är så intresserad av mat :(

Blir jätteglad för stöd och råd så att jag orkar i natt :!: 8-[
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Love

Inlägg av Love »

JH- du är superduktig! Konsekvent och med rätt attityd! Det är ju bara andra natten så än så länge är svårt att se framsteg.

Visst reagerar hon på ramsan- hon blir ju arg! :twisted: Så är det i början. Om ett tag kommer hon istället att bli tyst istället för att skrika när du ramsar! Det är den berömda vargtimmen som du är inne i när hon är vaken mellan 04-06. Många ggr sitter den i läääänge (typ 3-4 veckor) men om du kämpar så försvinner den.

Hon är inte hungrig klockan 04 utan hon vaknar av gammal vana eftersom hon brukar vara vaken på natten och äta :roll: . Det tar mer än 2 dygn att vänja sig av med det! I början av kuren (speciellt de första dagarna) så äter de mindre så du behöver inte vara orolig. Fortsätt proppa i henne mat så mycket du kan så kommer aptiten snart i takt med att hon sover mer.

Jag brukar tänka på shn som att banta. Det är tufft i början och man ser inte ngt som helst resultat utan det är bara jobbigt, men på sikt händer det mycket förändring. Jag vet hur du känner- jag har stått och vagnat i över en timme när dottern var 4 månader klockan 03 på natten och känt att jag varit på väg att ge upp. Men det gjorde jag inte och nu sover dottern 12 timmar i sträck! Hade jag gett upp de jobbiga nätterna så hade hon inte sovit nu. Belöningen kommer!!!!! Lycka till! :D
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
JH

Tack

Inlägg av JH »

Tack för svar! Trots att jag har läst och läst om shn, och fortfarande läser, så blir jag osäker när jag står där kl 5 på morgonen med ett gråtande, gnyende barn :cry: Då är det sååå skönt att få lite stöd härifrån - nån som har genomfört kuren och som varit med om samma sak. Nu är kl 19.10, Elsa sover och det gick ganska bra att lägga henne även om ramsan gjorde henne ganska upprörd :evil: Men nu är hon ju vääääldigt trött så då blir det ju lite lättare än i natt antar jag...

MEN vi SKA lyckas! Mitt problem nu är bara att jag verkligen borde lämna över jobbet till min man i morgon för jag ooorkar inte mer och då blir jag en dålig mamma :( , men jag är lite osäker på om han har läst tillräckligt mycket... Ja, ja det ordnar sig. Nu ska jag snart lägga mig så att jag får sova ett par timmar i alla fall - håll tummarna! :D
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
HelBoB
Kontakt:

Inlägg av HelBoB »

Heja JH hur går det?`DU ligger förstås och sover, men jag följer nyfiket dina framsteg.

/Helena
Mamma till lilla damen Veronica 2002-03-29 och
lillfr?ken Rebecka 2004-06-05

B?rjade kuren p? minstingen den 6/12!!!
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

ja heja heja JH! det här kommer att gå SÅÅÅÅÅ BRA!!!! \:D/
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
mammamy

Inlägg av mammamy »

På tal om männen eller partnern: Hur många av era respektive har också läst in sig på detta och verkligen förstått vad det handlar om? Jag ligger på nätterna halvdöd och får nästan tårar i ögonen när jag lyssnar på min man som ramsar och lyssnar av med en koncentration jag inte orkar uppbåda den tiden på dygnet och jag inser att jag säkert är lyckligt lottad.
För många av oss är det väl allra viktigast för oss själva att dagarna och nätterna funkar och hur motiverade gör det våra repektive?
Hur har ni det där hemma egentligen, jag är nyfiken!? Hur har ni motiverat er respektive?
(Skulle gärna gjort en poll i ämnet men har MAC och kan inte ens besvara en poll i nuläget :? )
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

min sambo hade inte läst på så mycket utan mest lyssnat på mej när jag babblat och babblat om denna metod :lol: men sen när vi genomförde kuren var han med till 120%!! och utan honom hade jag nog inte fixat detta!!
lugna, sköna nätter är väl något som både partner borde önska sej... :D
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Min sambo läste oxå in sig ordentligt innan vi körde. Båda i boken och här på sidan. Han tog oxå och skötte de första nätterna. Redan 2:a natten räckte det att ramsa när vår dotter vaknade, väldigt duktig pappa. En kompis kille hade inte läst själv hur man skulle gå tillväga så redan första kvällen när han la sonen så buffade han honom till sömns, hon var inte glad.
Tror att det är viktigt att båda är pålästa eftersom det kan vara jobbigt att sköta kuren själv. Sedan handlar det ju inte bara om kuren utan livet efter, båda måste veta hur läggningen ska gå till.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
JH

tredje natten!

Inlägg av JH »

Tack för alla svar! :D

Nu är tredje natten (och nästan dagen) till ända och i natt gick det faktiskt mycket bättre!!!!

Somnade 19, vaknade 22 och somnade om med 1 ramsa, men sen vaknade Elsa 5 ggr mellan 22-00 - hon somnade dock ofta om efter bara 1 eller 2 ramsor, behövde bara vagna en gång, så därför misströstade jag inte..... Sen plötsligt vaknade jag och då var kl....05.40!!!!! :D :D Trodde inte mina ögon! Hon hade alltså sovit i nästan 6 timmar under en tid på dygnet då hon inte sovit i ett streck sedan hon var 1 månad!

Sen började dock en jobbigt tid... Mellan 05.50 och 06.20 grät och grät och grät lilla Elsa :cry: Hon skrek inte utan verkligen snyftade och hulkade med bara några minuters uppehåll - jättejobbigt :( När jag till slut tog upp henne 06.20 (hon ska upp 06.30) så kunde jag inte hitta ett tillfälle när hon inte grät och det gick inte att få henne lugn så jag var tvungen att ta upp henne gråtandes och det känns inte bra :oops:

Är det vanligt att de är så här ledsna i början? Gjorde såååå ont i mitt mammahjärta :cry: Vet ju att det inte var så lång tid hon var ledsen, men 30 minuters snyftande känns som flera timmar när det gäller ens dotter (och det är tidigt på morgonen...)

Undrar också om ramsandet: I natt avvaktade jag ganska mycket och lät henne ligga och gny och gruffa runt och stod tyst utanför. Men hur vet man då att hon inte somnar under sitt eget gråtande? Jag väntade också lite längre med bekräftelseramsan, förut sa jag den direkt när hon blev tyst och då började det alltid om igen, nu väntade jag liiite längre (bara en halv minut eller så) och då gick det mycket bättre - men jag vet ju inte om hon hann somna innan. Svårt det där....

Kram och tack till er alla :D Nu håller jag tummarna för att natten ska bli ännu lite lugnare!
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
JH

Mannen...

Inlägg av JH »

Förresten, angående mannens medverkan. Inatt tänkte vi "kura" tillsammans. Min man är helt med på noterna, men lite osäker på om han verkligen vet HUR man gör, därför tänkte vi börja natten med att vi går upp båda två, så att han får se hur jag gör. Sen kanske han kan ta vargtimmen.... :D

Jenny
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Love

Inlägg av Love »

Ja, det är inte ovanligt att de är så "ledsna". Enligt AW så är det ju förbjudet att vara ledsen men tillåtet att reagera (dvs. vara arg, sur, irriterad, uttråkad etc). Dock måste jag säga att det tar lite tid både för barn och föräldrar att veta var gränsen går mellan de olika känslorna. Min dotter har tyvärr varit ledsen flera ggr i början då jag införde verktygen :oops: . Nu vet både jag och dottern vad som gäller men "lärandet" har inneburit misstag :cry: . Min tröst har varit både jag och dottern numera mår mycket bättre och att alla föräldrar, med eller utan någon metod, gör misstag!

Du och maken går många härliga nätter till mötes när kuren är avslutad (och Annas devis "att på natten gör man ingenting" gäller små barn...vi vuxna får göra annat om vi vill... :wink: )

Lycka till! :)
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, love :D Och beröm, JH :D Du behöver "bara" lite säkrarem mer betryggande handlag här, och det får du när lilla barnet svarar alltmer betryggat på det. Du hamnar i en god cirkel - vänta får du se :D Mer tålamod, alltså - både med dig själv och med den lilla. Du höll tiden när du tog upp henne och det är bra. Minns om och när det händer igen att du INTE ska trösta i stor stil utan bära dig åt som om 1. hon sovit SÅ gott, som en liten gris, 2. det bara var en fullkomligt UNDERBAR morgon och SÅ roligt att träffas igen :!: Hon kan låta ledsen och också vara ledsen - men glöm inte att det är rädslan, fruktan för vargen i ena eller andra skepnaden, som skrämmer henne. Din uppgift är att mota bort honom, inte inventera honom i form av dina egna vargar som du tar med till hennes säng. Lugna kan man göra också med solfjädern, under tystnad (läs om denna). Men ramsan ska alltid följa sist (se denna också!) :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"