Hejsan,
Vår lilla tjej är NÄSTAN kurad, men vi har inte riktigt kommit i mål så att hon sover gott hela nätterna.
Hon vankar omkring 02:00 och ibland även vid varj-timmen typ kl04 - 04.30.
Vi håller att göra iordning ett eget rum till henne, för det händer att hon vaknar till när vi går och lägger oss ca kl23 och brukar då vara vaken en stund, ca 40min.
När hon vaknar så är det som att hon ropar efter oss, hom brukar inte gråta eller börja illvråla. Jag ramsar 4ggr från min säng direkt när jag vaknar av hennes höga rop, är det lugnare "babbel" så avvaktar jag, men det är inte ofta hon somnar om av sig själv utan vår hjälp.
Hon verkar inte bli lugn av ramsandet utan ropar högre och högre, jag ramsar ungefär 4ggr med ett par minuters mellanrum och tillslut funkar det och hon somnar om men då har jag varit uppe och soppat in napp, lagt till rätta och ramsat ett antal gånger i ca 1-1½h. Vet att jag slarvar med den sista avslutande bekräftelse ramsan för jag somnar oftast själv när hon lugnar ner sig.
Hennes schema ser ut så här:
07.30 vaknar får 200ml välling i sängen hos mig så ligger vi där och myser ett tag
9:30 sova 45 min
11:00 mat (barnmat)
12:30 sova 1½h
14:00 mat (gröt)
15:30 sova 45 min
17.30 middag (mat), därefter bad m.m..
19:00 nattslurk, välling ca 200 ml
19.30 läggdags
Nu blir hon 7 månader den 4/11 behöver jag korrigera sömnen då?
Kanske är det jag som kräver för mycket? Jag trodde att hon skulle kunna sova i ett streck mellan 19.30-07-30 utan att vakna alls?
Mycket frågor, känner mig mest förvirrad just nu och lite ledsen för att vi inte kan hjälpa henne att sova hela natten.
Tack på förhand
Carin
Vi behöver hjälp på vägen
Hej Carin!
Vad menar du med att dottern är NÄSTAN kurad? Har ni gjort en regelrätt kur?
Vad gäller ramsan så är det er uppgift att ramsan "tar" och ger rätt svar på hennes frågor. Så öva upp ramsan!
Jag undrar varför har dottern napp? Hon är ju stora tjejen nu och har inte samma sugbehov längre. Du har ju verktygen som du ska lugna henne med vid uppvak. Mitt råd är: BORT med nappen.
Man brukar märka när det är dags att ändra schemat, men jag funderar över om det ännu fått chans att sätta sig ordentligt? Det vanligaste att börja med är att korta ner den sena dagsluren till en 20-minutare.
/Elle
Vad menar du med att dottern är NÄSTAN kurad? Har ni gjort en regelrätt kur?
Vad gäller ramsan så är det er uppgift att ramsan "tar" och ger rätt svar på hennes frågor. Så öva upp ramsan!
Jag undrar varför har dottern napp? Hon är ju stora tjejen nu och har inte samma sugbehov längre. Du har ju verktygen som du ska lugna henne med vid uppvak. Mitt råd är: BORT med nappen.
Man brukar märka när det är dags att ändra schemat, men jag funderar över om det ännu fått chans att sätta sig ordentligt? Det vanligaste att börja med är att korta ner den sena dagsluren till en 20-minutare.
/Elle
Hejsan,
Tack för ditt svar. För oss har kuren inneburit stor hjälp trots att det inte funkar 100% på natten än, men det har vi gett oss sjutton på att lösa det med.
Ok, nappen ska bort, det är tyvärr hos oss föräldrar som det problemet ligger, det är för oss så bekvämt, eftersom hon blir lugn av den men den ev fajten får vi ta nu.
Är lite osäker på ramsan, men ska försöka göra den tydligare så att den sätter sig.
Jag väntar med att ändra schemat, men tar till mig det du skrivit och ändrar när det är dags för det.
Tack för ditt svar. För oss har kuren inneburit stor hjälp trots att det inte funkar 100% på natten än, men det har vi gett oss sjutton på att lösa det med.
Ok, nappen ska bort, det är tyvärr hos oss föräldrar som det problemet ligger, det är för oss så bekvämt, eftersom hon blir lugn av den men den ev fajten får vi ta nu.
Är lite osäker på ramsan, men ska försöka göra den tydligare så att den sätter sig.
Jag väntar med att ändra schemat, men tar till mig det du skrivit och ändrar när det är dags för det.