Hej Erika,
vad jag kan se så är er plutt 2 månader? Vi hade vår plutt i vagn dygnet runt (ja när han sov alltså

) när vi påbörjade kuren vid 2 mån och 3 v ålder. Visserligen fastnade vi i vagnträsket, dvs vi hade kunnat flytta över honom till spjälsäng mycket tidigare, men det var ju såååå effektivt med vagningen på nätterna

. När vi flyttade över honom till spjälsängen introducerade vi ramsan. Då var han 3,5 månader (som sagt, vi fastnade

) och vad jag förstår är det ingen idé att börja med ramsning tidigare då barnet söker ansikte till rösten. Buffning skall man BARA ta till om det verkligen KRISAR, inte om de bara smågnölar eller protesterar milt. Bebisar tycker om buffning så "akta dig" från att fastna i buffningsträsket...
Om jag hade haft en 2 månaders idag och vetat om SHN så hade jag låtit bebisen sova i vagn och BARA vagnat vid behov - ett par knyck och sedan avvakta. Som sagt, det är effektivt med vagning...
Buffning och solfjädern är redskap att ta till vid första natten och därefter bara vid KRIS. Mycket is i magen måste man ha och STORT förtroende för plutten att han klarar av att somna om själv. Inte ingripa om man inte måste.
Andra natten vi hade plutten i spjälsäng stod jag bara utanför och lyssnade. Ramsade inte ens. Plutten klarade på egen hand att somna om efter några FÅ minuters frågestund. En minuts barnskrik kan ju kännas som en evighet. Skriv upp när han börjar fråga och när han slutar så skall du se att det egentligen inte är så långa stunder.
Lycka till!
Kram'
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06