Trillar i spjälsängen.

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Helene

Trillar i spjälsängen.

Inlägg av Helene »

Min lille son, 8 månader, har börjat resa sig mot "allt". Detta inkluderar spjälorna i spjälsängen. Tyvärr medför det att han ramlar omkull i sängen och slår sig i huvudet mot spjälorna. Givetvis gråter han och får ont, vilket inte är bra, men jag oroar mig också för att han ska knäcka nacken!
Vid dagsömnen brukar detta vara problem, han sover hos mig på natten. Jag lägger honom och då brukar han ligga och pilla lite med sin nalle innan han somnar eller börjar gnälla (buffning). Nu ställer han sig alltså upp och trillar(ofta).
Tips på hur jag kan göra något åt ovanstående emottages tacksamt.
F?rstag?ngsmamma med son f?dd 17/5-04. Gift, 30 ?r.
Louise

Inlägg av Louise »

Jag har funderat lite på det själv och ska nog prova att sättta ett liggunderlag som spjälskydd ett tag. Vet allltså inte om det funkar, men man kan ju prova så slår barnen sig inte mot spjälorna. Eller kanske inte ens kan resa sig om de inte har spjäälorna att hålla i. Och det känns ju lite taskigt mot de små.
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:shock: Ja, tänk så många löpsedlar man sett med texten "Barn bröt nacken efter fall i splälsängen" :roll: :wink: ! Tips är att realitetspröva dina tankar - KAN det verkligen hända? Har man hört talas om att det hänt? Svarar gör du själv!

:D Klart att de kan slå sig lite men mest blir de sura för att de trillade, tror jag! Trial and error - han lär sig snart hur det funkar och kommer att handla där efter. Det är snart förbi!

:idea: Lägg tillrätta ledset och nedtrillat barn med solfjädern, gå ut med ramsan!

:idea: Högt och tjockt spjälskydd är alltid bra - särsklit i takt med att de tar mer plats i sängen!
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"