napp eller ej

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
lindis41

napp eller ej

Inlägg av lindis41 »

tänkte börja kura min 4mån tjej på tors nu e frågan jag gbblar på..hon har precis börjat ta napp bra och sonar in bra m den och blir tröstad av den..kan man ha napp när man kurar..vet att man helst i ska det men e det ngn som har det..
ella 060620
Lua

Inlägg av Lua »

Vi är nog väldans många som har börjat kura/vagna över nattmål med napp och som sedan ångrat oss alldeles förskräckligt! :oops: I och med SHN-kuren får du en massa bra verktyg, långt effektivare än nappen. Dessa verktyg har du sedan hela uppväxten medan nappen ju ska bort - förr eller senare!

Vi tog bort nappen när Allis var drygt sju månader och jag önskar att jag gjort det tidigare. Vi slängde bort allihopa och glömde bort att det fanns nappar. Hon "frågade" den första kvällen och vaknade en gång på natten, sedan ingenting. Nu vaknar hon i princip aldrig på nätterna vilket hon gjorde förr och ville ha nappen. Så absolut: bort med nappen!

Kramar från Lua. :heart:
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Vi tog bort nappen i samband med kuren när Isak var 5 månader. Jag visste ju att kuren innebar att han skulle sommna och sova utan napp, men jag var lite orolig hur vi skulle "klara oss" utan den dagtid, han tyckte ju sååå mycket om sin napp. Men vi tog bort den, rakt av.

Jag säger bara en sak: Det gick såååå mycket bättre och lättare än vi hade vågat hoppas! Ingen i familjen saknade den någonsin, tvärtom! Det var det bästa vi gjort!

(Isak började suga på tummen efter ca 2 veckor, och är nu inbiten tumsugare. Många vuxna tycker det är sämre än napp, men jag tycker det är sååååååå smidigt och mysigt! SÄkert svårare att sluta med, men den dagen... OCh man har sämre hygienkontroll, den åker ju in när han själv bestämmer... det är väl den största nackedelen, för en mamma med bakterie-skräck... Men fördelarna överväger!)
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
lindis41

Inlägg av lindis41 »

nappen e väck..skrek ca 10 min eftr sen har snutte i mun!!!so far so good!!
ella 060620
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Bra, bra :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
lindis41

Inlägg av lindis41 »

skriker hela tiden när hon inte får nappen somnar i princip av utmattning...
ella 060620
J och Å

Inlägg av J och Å »

Tar hon ramsan?

Viktigt att hon får med sig bekräftelseramsan in i sömnen.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
lindis41

Inlägg av lindis41 »

hyfsat men så fort h´jag slutar ayt buffa börjar hon att skrika hysteriskt och gapar efetr nappen...jag har ju sagt samma ramsa innan när hon ska sova dock m napp i och har somnat..
ella 060620
Sullan

Håller oxå på att kura min 4,5 månaders.

Inlägg av Sullan »

Hej!

Såg att vi var i samma process med barn i samma ålder. Jag håller till under späda och små och har precis avverkat 13 natten.

Min kille hade oxå napp och jag fick gå upp massa gånger på natten för att putta in den igen. Mat gick det inte ge honm för han gallskrek då!

Vi tog bort nappen och han sover alltid utan den, dock har han börjat protestera vilt igen (gallskriker i tio minuter varje gång han ska sova för att sedan slockna). Jag gav nämligen tillbaka nappen under vakentiden för han bara gnällde hela tiden och jag fick bara gå och bära honom. Antagligen fel men han är nöjdare längre stunder nu. Innan var varje bilresa och vagnfärd jättejobbig. Skulle dock misstänka att nappen ställer till det när han ska somna (dvs avsaknandet av napp), så håll ut om du kan det!

Hur gå det på nättterna? Vår kille sover allt bättre :D vaknar dock ofta under vargtimmen (05.30) och vill inte somna om (skriker då vilt), men någon natt har han sovit tills 06.30 då han ska vakna så han kan :D, det är nog bara att ge sig sjutton på att det ska gå!

Hoppas det går bra för er, vi kanske kan kämpa ihop????
lindis41

Inlägg av lindis41 »

så han har napp??har bara kört en natt..gick hyfsat m skrek efter napp 1,5h somnade av utmattning.
ella 060620
Sullan

Nej, inte när han sover!!!!!

Inlägg av Sullan »

Jag försöker oxå minimera användandet när han är vaken, så jag menar försök undvika nappen för det stör verkligen sömnen!

Hur går det annars???
lindis41

Inlägg av lindis41 »

sådär skriker efter nappen...jag e svag!! hon har sovit dåligt gick ut en sväng hon fick sitta i vagnen kollad bort ett ögonblick så snark i 30 min på ej utsatt tid hade inte hjärta att väcka henne..hur går det för dig tar det sig när det gäller dagslurarna ????hon bara skriker det spelar ingen roll vad jag gör trycker in hennes tumme det hjälper en stund..i morse fung det!!
ella 060620
Sullan

Hmmmm.

Inlägg av Sullan »

Dagslurarna gick bra fram tills jag blev hes och maken är på tjänsteresa så jag kan inte ramsa ordentligt :( ,men det visar väl bara hur viktig ramsan är????

Jag är absolut ingen expert men ge inte nappen när hon ska sova, protesterna går nog snart över? markus har nu protesterat vilt vid varje läggning eftersom men nu åt jag massa Läkerol innan så jag fick lite röst tillbaka och vips så somnade han på tre minuter!! Första dagarna (veckan) tyckte hjag var jobbiga framförallt på dagarna faktiskt men det vände sedan. Det är fortfarande mycket gnäll men det går åt rätt håll!

Vi klarar det både du och jag eller hur??? Jag är svag varje morgon efter gnäll i vargtimmen men sedan läser jag här och kör på, snart är vi ju där!!
lindis41

Inlägg av lindis41 »

e såå svag!!!ja ja hoppa verkligen att det ska fung har du ngn sida på familjeliv???jag har lindis41!!!
ella 060620
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära du, måste få muttra lite - det här är inte att kura, och jag vill inte att du "misshandlar" Sova hela natten-kuren.

Är allting bra som det är, finns ingen anledning i världen att kura eller "försöka" kura.

Barnet glömmer inte nappen förrän du gör det, så enkelt är det. Och det gör du uppenbarligen inte, när du i stället för att besvara hans frågor med SHN-kurens verktyg enligt Lathunden hela tiden bestämmer dig för att det är nappen han saknar. Jag skulle "bestämma" mig för att han behöver andra och effektivare svar på sina frågor :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"