Vi har kört med två lurar (11-13 och 16.45-17.30) plus 12 h natt. (Hela 15 h sömn/dag!) Han sover bra (tror vi, han säger åtminstone aldrig något) även om han ofta är vaken när vi skall väcka honom. Ligger dock lugnt och stilla och "mornar" sig i sin säng och väntar på fanfarerna. Jag antar att 15 h är lite i överkant, men eftersom det inte har varit några större problem har vi låtit schemat vara.
Problemet är det sena eftermiddagspasset då han är jätte trött när det är dags för vaknandet och detta leder till att han är gnällig hela resten av kvällen.
Detta har hållit på ett bra tag nu, och hur vi än försöker vara glada och pigga när vi skall väcka honom så blir det inte bättre. Något säger mej att det är dags för schemaändring (1. Han sover inte nära på den tiden som han "skall", även om han inte är missnöjd heller. 2. Kvällarna vet han inte riktigt vad han skall göra av) Tänker jag helt fel nu?
Hur ser era scheman ut vid ett år? Jag skulle bra kunna ändra hans tidiga dagssömn till 12-14 (det klarar han galant!) men om jag då slopar den andra sömnen blir kvällen hela 6 h lång. Det tror jag inte han klarar! Lägger jag dock in ett 20 min pass på sena eftermiddagen, så är vi i samma sits som nu, dvs att kvällen är ett enda missnöje. Skillnaden är verkligen merkant mot hur han är på dagen, då han är en riktig liten solstråle!
Eller kan man slänga in en 20 minutare vid behov lite då och då? Fast då blir det ju inget schema som man följer varje dag.. Vi gillar alla att dagen är förutsägbar... Hur blir det då med hans egna klocka som har funkat så bra hittills?