schemaproblem....

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mrs tall

schemaproblem....

Inlägg av mrs tall »

Nu har Skruttis snart uppnått den högaktningsvärda åldern ett år och nu händer det saker! :D Går gör han ej ännu, kryper dock som attan och är en riktigt glad och pigg liten kille. Och storebror skall han ju också bli riktigt snart! :D Därutöver skall vi ännu flytta till ett nytt hus om ett par veckor (hoppas vi hinner innan lillsyrran kommer!), så det händer mycket på alla fronter. :wink:

Vi har kört med två lurar (11-13 och 16.45-17.30) plus 12 h natt. (Hela 15 h sömn/dag!) Han sover bra (tror vi, han säger åtminstone aldrig något) även om han ofta är vaken när vi skall väcka honom. Ligger dock lugnt och stilla och "mornar" sig i sin säng och väntar på fanfarerna. Jag antar att 15 h är lite i överkant, men eftersom det inte har varit några större problem har vi låtit schemat vara.

Problemet är det sena eftermiddagspasset då han är jätte trött när det är dags för vaknandet och detta leder till att han är gnällig hela resten av kvällen. :? Natten börjar vid 20.00 och då han somnar bums. Det verkar som om han tror att det är natt redan vi sena passet, och han är helt väck när han skall upp ...

Detta har hållit på ett bra tag nu, och hur vi än försöker vara glada och pigga när vi skall väcka honom så blir det inte bättre. Något säger mej att det är dags för schemaändring (1. Han sover inte nära på den tiden som han "skall", även om han inte är missnöjd heller. 2. Kvällarna vet han inte riktigt vad han skall göra av) Tänker jag helt fel nu? :?:

Hur ser era scheman ut vid ett år? Jag skulle bra kunna ändra hans tidiga dagssömn till 12-14 (det klarar han galant!) men om jag då slopar den andra sömnen blir kvällen hela 6 h lång. Det tror jag inte han klarar! Lägger jag dock in ett 20 min pass på sena eftermiddagen, så är vi i samma sits som nu, dvs att kvällen är ett enda missnöje. Skillnaden är verkligen merkant mot hur han är på dagen, då han är en riktig liten solstråle! :cry:

Eller kan man slänga in en 20 minutare vid behov lite då och då? Fast då blir det ju inget schema som man följer varje dag.. Vi gillar alla att dagen är förutsägbar... Hur blir det då med hans egna klocka som har funkat så bra hittills? :?
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Nancy

Inlägg av Nancy »

Godmorgon mrs tall :D

Det var en riktig liten "trötter" ni har :heart: :D Naturligtvis kan ni fortsätta ligga i överkant med sömntimmar så länge sonen är nöjd :D Om jag tolkat dig rätt tycker du ändå att det kan vara dags att snåla in lite och jag håller med :wink:

Leias schema:
natt 19-07
sova 12-13.30

Vid behov utnyttjar vi marginalkvartar på långluren eller lägger lite tidigare till kvällen. Hennes sömnbehov har varierat lite och hon håller precis att lämna en väldigt trött period.

Mitt förslag:
natt 20-08 (lägg upp till 30 min tidigare vid behov)
sova 12.30-14.30 (eller 12-14 alt.13-15 om det passar bättre, denna lur kan ju sedan kortas till 1,5 tim vid behov)

Innan vi bytte till enlursschema låg första luren 10.30. Stor skillnad mot 12.00 och jag var ganska nervös inför hur det skulle gå. I ca en veckas tid fick Leia en 5-minutare runt 10.30 och efter en vecka klarade hon sig utmärkt utan. 5-minutare på em tror jag bara vi använde nån enstaka gång trots att eftermiddagen blev 5,5 tim lång. Hände dock att hon den första veckan stensov redan i soffan med vällingflaskan i munnen... :sleep:

Lycka till både med sonens sömnschema och med kommande lilla bebisen :D
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Mmm.. Jag satt och skissade upp ett schema åt honom igår kväll med sömn från 12-14 och det ser ju bra ut på papper i alla fall. Talade också med en kompis som har haft 13 h natt, och det är kanske något man får ta till i krislägen. Det blir ju ändringar i matschemat också så det gäller att ha penna och papper när man gör upp nytt schema! :D

Skulle så förfärligt gärna hinna köra in det nya schemat innan flytten och bebisen, eftersom det blir så mycket nytt då ändå. Inte för att jag tror att han bryr sig så mycket, vår Skruttis tar livet med en klackspark! :D Men i alla fall...

Sedan är det ju himla sorgligt att lämna ett schema som har passat familjen så himla bra...
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
theresia
Kontakt:

Hejsan!

Inlägg av theresia »

Precis en sån tråd som jag hade tänkt lägg upp *ler*

min "lilla" Moa är strax 11 månader och har också precis samma problem! första luren på dagen är 3 tim efter då hon vaknat på morgonen så ca 10
den funkar utmärkt!!!

men det är samma den andra som då är ca 15-16 tiden är inte kul..hon stökar och bökar...

så jag tror vi ska avveckla den vi med!!!
Blev mer inspirerad av er så jag tror vi ska göra det efter helgen..det blir lättare med allt med!
Att hinna med att göra lite saker utan att passa 2 sov tider med så det blir skönt!!!

Massa kramisar!!!

PS: Hur gick det med ert nya schema då???? :lol:
:heart: Stolt mamma till

Moa 28 Nov - 05 :heart:

Nelly 13 Juli -10 :heart:

SHN fantast
Skulle ALDRIG ha klara oss utan SHN!!!!

Skriv gärna en rad !!!

Kramar
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Hmm... Rakt ut sagt inge vidare :oops: :oops:. Vi tog tillbaka det gamla schemat efter en vecka, eftersom kvallarna inte fungerade nagot vidare. Nu funkar det gamla schemat riktigt bra igen, och han sover som han skall. :D

Jag tror nog att det hade gatt att genomfora, men det kanns som om han anda behover den dar lilla stunden pa em.

Vi avvaktar nagon manad till, sa far vi se! :wink:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"