Er så lei meg i dag. Har så lyst å være en god mor som rettleder og viser barna hva man gjør og ikke gjør, uten å bli utolmodig og sint.
Men jeg kommer stadig til kort. Enda jeg leser barneboken ofte og anstrenger meg. Sakte glir jeg tilbake i "raske" løsninger og bruker høy stemme og kjefting.
Når gutten på snart to for 50`ende gang henter ut mat fra matskuffene greier jeg ikke være tolmodig lenger og blir sint.
I det siste har 3-åringen og snart 2-åringen begynt å krangle veldig mye og. Blir helt gal av å høre på etter mange forsøk på rolig rettledning.
Og om 3 uker kommer enda et barn. Føler meg som en elendig mor om dagen. Klarte virkelig Anna W å alltid være rolig og tolmodig?? I så fall, beundringsverdigt!!
Jeg vil, jeg vil.. men får det ikke til!
-
theresemor
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Strukturera. Det är mitt heta tips. Om du verkligen schemalägger dagen och vet exakt vad som ska hända och när, kan du mellan varven bjuda på det tålamod du inte alltid här. Då vet du att saker har sin tid och inte pårgår vör evigt. Kl då och då är det dags för promenad, kl få och då är det dags för middagsömn, kl då och då är det dags för social delaktighet (matlagning?) etc. Tänk utifrån att barnen är dina bästa vänner och du deras.
Lösenorden är :
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
hej Therese,
Jag kommer ihag när jag var höggravid, jag orkade ingenting och allting blev "jätte jobbigt". Hellst ville jag vara ifred och bara sova, men det gar ju inte med 2 sma barn
Alltsa, jag skulle:
1) Avlastning, avlastning och ater avlastning!!! - om du har möjlighet se till att du far hjälp kanske nagon timme/timmar varje dag. Ut med barnen i parken sa att du far vila lite.
2) Dra ner förväntningarna till max. (samt tejpa igen matskafferiet)
Känner du att graviditets hormonerna spökar - förvisa dig själv och andas lugnt nagra ggr.
3) Sätt en vaxduk pa köksbordet och lat dem leka fritt med kritor, playdoo, barnsax och klister etc etc. (min tjej kan sitta i en timme och klippa sma sma bitar och sen klistra upp dem pa ett papper).
Strunt samma att det ser ut som ett bombnedslag efterat.
4) Mutor. Vid behov plocka fram alla mutor du har.
5) Social delaktighet, jag vet själv att jag var ytterst dalig pa det när jag var höggravid men om de tex tycker om att dammsuga sa lat det dammsugas varje dag om det sa maste.
Kram
ANki
Jag kommer ihag när jag var höggravid, jag orkade ingenting och allting blev "jätte jobbigt". Hellst ville jag vara ifred och bara sova, men det gar ju inte med 2 sma barn
Alltsa, jag skulle:
1) Avlastning, avlastning och ater avlastning!!! - om du har möjlighet se till att du far hjälp kanske nagon timme/timmar varje dag. Ut med barnen i parken sa att du far vila lite.
2) Dra ner förväntningarna till max. (samt tejpa igen matskafferiet)
Känner du att graviditets hormonerna spökar - förvisa dig själv och andas lugnt nagra ggr.
3) Sätt en vaxduk pa köksbordet och lat dem leka fritt med kritor, playdoo, barnsax och klister etc etc. (min tjej kan sitta i en timme och klippa sma sma bitar och sen klistra upp dem pa ett papper).
Strunt samma att det ser ut som ett bombnedslag efterat.
4) Mutor. Vid behov plocka fram alla mutor du har.
5) Social delaktighet, jag vet själv att jag var ytterst dalig pa det när jag var höggravid men om de tex tycker om att dammsuga sa lat det dammsugas varje dag om det sa maste.
Kram
ANki
Bor i Wien och ?r mamma till Annelie (juli-03) som kurades vid 9 manader och
Erik (juni-05) som fick en mjuk kurning vid dryga 5 manader!
Erik (juni-05) som fick en mjuk kurning vid dryga 5 manader!
-
theresemor
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
"Se till din glädje och ditt skratt! Där ligger kärleken till livet och människorna. Sök din glädje allra mest envist, när den tycks som mest förborgad. Den finns intill dig, i dig.
Det svåra är inte fel. Det svåra bjuder till kamp. I motstånd ska du brottas med livet. När du växer, har du segrat."
(Barnaboken, ur slutorden "Kära älskade barn".)
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022