Hej Hej
Jag läser så mycker här inne om olika tonfall i ramsan och måste säga att jag inte helt har fattat vad en "pangsamsa" är.
Anyone?
Ulrika
Vad är pangramsa?
Begreppet har myntats av annan forumist (TACK!), men tror jag vågar mig på en förklaring (åtminstone har JAG tolkat den och använt den så här):
Vid för tidigt morgonvak serveras en Pangramsa i Glad/Hurtig ton som definitivt och tydligt (men alltså glatt och hurtigt) talar om att här är fortfarande natt och dags att sova. Sen kan man låta dem hållas och inte bekräfta, ramsa, bekräfta, ramsa utan just låta det vara bra så. Detta gäller om de vaknar, säg 10-45 min innan det är dags att gå upp. Somnar de sedan om men vaknar till igen efter 5 eller 20 minuter (eller vad det kan vara) kan man servera en ny Pangramsa för att markera att "nej, det är fortfarande natt, sov gott vidare".
Detta skiljer sig alltså från ev ramsande under vargatimmen mellan 4-6 då många av oss istället ramsar och bekräftar (om så behövs) tills de accepterat och kommer till ro. När det istället rör sig om tiden från, säg, 6.15-7 (om man har uppstigning 7) så kan man alltså servera en pangramsa och sedan låta den lilla sköta sig själv. Oftast blir det då lite gnöl och bök och sedan omsomning, alternativt lite morgonsång, beroende på personlighet och dagsform.
Hoppas det blev lite klarare så!
Lycka till!
Hoppas det blev lite klarare så!
Lycka till!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
-
Fd Medlem
Ok, så om man nu har problem med tidiga uppvak (här hemma är det godmorgon kl 7, men vi har på sistone haft lite krångel kring 6. Vi har ramsat, killen har somnat om, men vaknat igen runt 6.30 och skrikit upp sig rätt rejält. Vips så är kl 7 och han har inte riktigt lugnat ner sig tillräckligt för att plocka upp honom. Till saken hör att han är förkyld och är extra täppt och snörvlig så här dags.
En rejäl pangramsa på plats här alltså?
Ulrika
En rejäl pangramsa på plats här alltså?
Ulrika