Jag tänkte dela med mig av en variant på "i stället för dagis" som ett par bekanta till oss gjorde. Hoppas att det kan inspirera någon på något sätt!
Deras dotter var hemma helt tills hon var runt ett och ett halvt tror jag, och mamman och pappan var föräldralediga i omgångar. Sedan arbetade pappan 80 % och var hemma med dottern en dag i veckan, mamman arbetade 60 % och var hemma två dagar i veckan. Resterande två dagar var dottern antingen hos mormor eller hos farmor, och fick på så sätt både vara i hemmiljö och vara delaktig i deras liv på olika sätt, samt knyta en värdefull relation med den äldre generationen.
En bra lösning, tycker jag, om man - som nämnda familj - utgår från att barnet/barnen skall få vistas i en lugn och trygg hemmiljö de första åren. Personligen skulle jag gärna kunna ta hand om något "utomstående" barn häromkring, om föräldrarna ville det, men tyvärr har de valt att placera sina små barn på dagis. De minsta barnen (4 st) som bor närmast oss är mellan ett och ett halvt och två år, och det skär i hjärtat på mig när jag ser dem ibland.......kan inte hjälpa det, men det är så jag känner.
Jag vet inte heller hur (eller OM) man skall föra det på tal......jag vet inte hur jag skulle uttrycka mig. Att jag finns till hands, menar jag, och att jag gärna skulle kunna ta hand om ett par stycken - om föräldrarna verkligen skulle vilja....

Jag upplever att det många gånger är ett sådant känsligt ämne, och vet inte vad jag skulle säga.....Jag önskar bara så innerligt att de skulle TÄNKA OM......

(Menar inte att uttrycka mig fördömande om någon - mitt hjärta klappar för barnen, och jag vet att de skulle må mycket bättre om de fick vistas i en hemmiljö. Det är min övertygelse

)
...........

................