Vår tjej är 9 månader fyllda, kurandet har gått bra och lilltjejen verkar ha fått in en rytm som fungerar fint.
Nu till min fråga, vi är bortbjudna på restaurang i helgen kl 19 och vår tjej måste följa med då vi ingen barnvakt har lyckats skaffa. Min fråga är nu: Normalt sett går hon och lägger sig kl 20 men det blir ganska så omöjligt i denna situation. Hur löser man den bäst? Jag vet ju inte alls hur hon kommer ett reagera, antingen är hon pigg som en mört tiden till trots eller så kommer hon att bli vansinnigt trött och gnällig. Jag tror tyvärr inte att det går att få in en barnvagn där annars hade hon ju kunnat sova i den.
En del av mig känner att nähä får väl jag stanna hemma då och sova med henne så får sambon gå iväg men så kan man väl INTE ha det. Är vi jätteelaka nu som går iväg med henne på restaurang och rubbar hennes nattsömn EN kväll? Får vi betala för det ´senare?
Jag vill gärna höra från er andra hur ni löser det vid sådana här tillfällen samt när ni är borta hos vänner/släkt.
Har ni resesäng eller får er baby sova där det finns plats?
Mvh
Hur gör ni när ni åker bort?
Hur gör ni när ni åker bort?
"Sover inte jag sover ingen"
Vi har ju aldrig behövt kura vår lille som sovit ordentligt från början med vägledning från oss föräldrar. Men åker vi bort släpar vi med resesängen och så får han sova i den i något lämpligt rum. Barnvagnen kan han fortfarande sova i på mage så det funkar också om vi bara är borta ett par timmar under sovtiden. Är planen så att vi kommer åka hem så sovtiden bara ändras någon timme får han vara vaken och så lägger vi honom när vi kommer hem.
Hur man gör beror dels på om barnet är en Säker sovare eller relativt nykurad. I det senare fallet skulle jag faktiskt stanna hemma så lilla barnet kom i säng på rätt tid. Så snart alla sov-tiderna sitter i kroppen på barnet kan man ge sig iväg på äventyr. Sover de gott har de en liten sömndepå att ta ur ifall det blir någon natt med lite mindre sömn. Är de säkra sovare brukar sömntiderna sitta så djupt rotade i lilla kroppen att de kan sova varsomhelst, nästan iaf, när det är dags för sömn.
Vad man som förälder alltid måste bära med sig är ATTITYDEN av självklarhet så att man kan lägga lilla barnet på ett nytt ställe om man bestämt sig för det. Här gäller det att inte darra på manchetten det minsta.
Så hur ni gör får ni bestämma själva.
Kram Susan
Hur man gör beror dels på om barnet är en Säker sovare eller relativt nykurad. I det senare fallet skulle jag faktiskt stanna hemma så lilla barnet kom i säng på rätt tid. Så snart alla sov-tiderna sitter i kroppen på barnet kan man ge sig iväg på äventyr. Sover de gott har de en liten sömndepå att ta ur ifall det blir någon natt med lite mindre sömn. Är de säkra sovare brukar sömntiderna sitta så djupt rotade i lilla kroppen att de kan sova varsomhelst, nästan iaf, när det är dags för sömn.
Vad man som förälder alltid måste bära med sig är ATTITYDEN av självklarhet så att man kan lägga lilla barnet på ett nytt ställe om man bestämt sig för det. Här gäller det att inte darra på manchetten det minsta.
Så hur ni gör får ni bestämma själva.
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!