Tänkt köra sova hela natten kuren

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
lindis41

Tänkt köra sova hela natten kuren

Inlägg av lindis41 »

Ella är 4mån sover hyfsat pånätterna m kan i samband m matning vägra somna om kan ta 1-3 timmar (äter end en gång)på dagarna är hon helt omöjlig idag har hon sovit 2,5 h sedan 7 imorse och klockan är nu 17!!hon sover 30 min hit och dit...hon e jätte gnällig och super trött är jätte svårt att få i henne mat ¨då hon e såå trött. Får ersättning sen hon var 2v gammal. hade tänkt att kura Ella för hon är trött och jag är trött...hon anv napp har precis börjat ta den bra och den tröstar när hon e ledsen och det är lättare att få henne att somn när hon e trött..Har börjat att lägga henne på mage vid sovning sedan 1 mån tillb och det går bra i vagnen ligger hon fortf på rygg och sover..Tänker att nu måste jag ta tag i detta mkt sömn och mat glad bebis och glad mamma!!har läst sova hella natten boken ett antal gånger fått massor m hjälp och råd på fl..men känner att jag behöver peppning och råd..har fått hjälp med ett schema ser ut så här:
7 vakna+mat
8.30-10 sova
11 mat
12.30-15 sova alt 12-14.30
15mat alt 14.30
17.17.45 sova
18.30 mat
19.30 natt

ger henne ca 200-230 ml per mål försöker verkl att få i henne allt..hon är för trött för att få smakport har prövat flertalggr..

några saker jag undrar över:
ska man lägga tillrätta +ramsa om barnet är vaket eller end när den är ledsen el arg??
om barnet vaknar innan utsatt tid ex 1a dagen ska man buffa och ramsa t det e dags att vakna?? ex 4 natten bara lägga tillrätta och ramsa eller bara ramsa?
Kan hon behålla nappen??

känner mig hjälplös och frustrerad är såå trött och det är ella med hon piper och gnäller sin vakna stund det fung ej att bara sova 30 min hit och ditnågra få ggr om dagen....

HJÄLP min snälla...
ella 060620
Elle

Inlägg av Elle »

Hej lindis41!

Välkommen till Forumet :D Du har tagit ett klokt beslut att genomföra SHN-kuren och få ordning på dotterns sömn och mat. Läs på allt du kan hitta här på Forumet och öva på verktygen ordentligt innan du drar igång, att vara påläst är A och O :idea: Under tråden "Verktygslådan.." finner du verktygen utförligt beskrivna.

Angående schemat har jag lite funderingar du kan tänka igenom:

Jag skulle lägga em-luren 12.00-14.30 med mellanmål 14.30. Kan bli långt annars att inte äta förrän 15 när lunchen är 11. Om du vill ha 2.5 h em-lur räcker det med en 20-minutare som kvällslur. Annars lägger du 2 h em-lur och 45-min kvällslur.Middagen skulle jag servera 18.00 och sedan nattslurk runt 19.15 och sedan godnatt :sleep: Det schemat du har idag är det lite väl tilltaget med sömn, Ella behöver ca 15.5 h och på ditt schema är det 16h och 15 min.

Angående aptiten så brukar den öka ju mer hon sover. Försök få i så mycket mat det bara går under dagarna. Smakportionerna kan du gå igång med snart igen om du vill. Kanske börja med lite mosad banan, det brukar vara populärt =P~

Dina två första frågor finner du svar på under tråden "SHN-kuren- filosofi och metod".

Angåede nappen så finns det egentligen ingen anledning att ha kvar den längre. Dotterns sugbehov har minskat radikalt nu, hon börjar ju bli en stor tjej, och genom kuren kommer du ju lära dig andra verktyg som hjälper dig att lugna henne när hon ska sova. Nappen glömmer hon på en natt :!:

Läs på och återkom om du har fler funderingar. Lycka till!

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
lindis41

Inlägg av lindis41 »

hmm kan du stylta upp ett schema åt mig..alltså att få i ella mer mat efter en sån kort stund tror jag inte går då hon äter t nästan 19.15. och hur gör man då hon end sover max 1h på morgonen och efter lunch klarar hon 1,5-2,5 h om man har tur...
ella 060620
Elle

Inlägg av Elle »

Bort med tankarna "går inte" och "om man har tur", det är väl på grund av detta som ni valt att genomföra kuren, eller hur :?: Som jag skrev tidigare så kommer aptiten öka allt efter dottern börjar sova mer. Genom kuren kommer du lära dig verktyg som du använder om hon vaknar för tidigt på en lur. Läs på mer :idea:

Så här kan ett förslag på schema se ut, men det är svårt för mig att göra ett, ni måste ju göra ett som passar er familj.

7.00 Godmorgon och frukost
Ensamlek
Social delaktighet
9.00-10.30 Sova 1.5 h
Social delaktighet
11.00 Lunch
12-14 Sova 2 h
14.30 Mellanmål
16.40-17.00 Sova 20 min
Social delaktighet
17.30 Middag
Bad
ca 19.00 Nattslurk
Skratt till godnatt och bums i säng
19.30 :sleep:

Ja, fram med papper och penna och fila på schemat tills ni är helt nöjda. Det viktigaste är att det täcker Ellas behov av sömn(ca15,5 h), mat(4 rejäla mål och nattslurk) och passar er familj. Bestäm vilka av lurarna som ni vill att hon sover i vagnen ute och om någon av lurarna ska vara inne i spjälsängen. Detta är viktigt tills lurarna sitter ordentligt, sedan kommer hon bli sin egen klocka och sova där ni lägger henne.

/Elle
lindis41

Inlägg av lindis41 »

det är ju så svårt att få henne att sova 1,5 h på morgonen och 8.30 e hon hysteriskt trött..har du lust att svara på mina frågor i första delen??Tack för hjälpen..en sak till middag tror att hon inte kommer äta så mkt!!!??
tack tack
ella 060620
J och Å

Inlägg av J och Å »

Hej hej Lindis, kul att se dig här!

Våra tjejer är ju lika gamla, skiljer bara 6 dagar och de orkar också bara ca 1½ timme på morgonen. Så kör på det om det passar bra.

7 vakna+mat
8.30-10 sova
11 mat
12.30-15 sova alt 12-14.30 Tror nog att 12 är bättre, då orkar hon garanterat
15mat alt 14.30,
17.17.45 sova
18.30 mat
19.30 natt
flyttar du sedan schemat efter det så kommer hon i säng tidigare. Men som jag sagt till dig tidigare tror jag också att middagen blir lite sen. Våra äter middag 17, idag fick de i sig, 160 och 150. Men sen kommer ju nattslurken så vi jobbar inte ihjäl oss.

Vet att du är orolig för matmängden, men ju bättre hon sover ju bättre kommer hon att äta. I dag har tjejerna käkat väldigt ojämt, och så kan det ju vara.

Skippa nappen, hon fixar det. Behöver hon "suga" hittar hon ngt annat lämpligt som hon kan styra över själv.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Elle

Inlägg av Elle »

Lindis, nu har du massor av förutfattade meningar om hur du tror att det kommer gå, bort med dem! Spika ett schema som passar familjen och som täcker Ellas behov och GENOMFÖR med en ordentlig skopa ATTITYD. Tiderna, matslusten och allt annat du har oro inför kommer falla på plats under kuren och tiden efter.

Vad är det för frågor du inte fått svar på? Svaret på de två du skrev i första inlägget finner du i den hänvisade tråden "SHN-kuren-filosofi och metod".

/Elle
lindis41

Inlägg av lindis41 »

tick tack för all hjälp...
ella 060620
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"