Nu är det emellertid så att vi har ett BVC-besök med läkarkoll och vaccination bokat imorgon klockan 13, vilket är mitt under hans middagslur (12-14). Är det någon som har något tips på hur man bäst hanterar detta? Ska man lägga ca en halvtimme tidigare och sedan dra vagnen till BVC och försiktigt väcka honom precis innan 13, och hoppas att han kommer till ro och somnar direkt efter sprutan
BVC-besök mitt i luren
-
johanneswiberg
BVC-besök mitt i luren
Hej alla på forumet, jag och min fru är mitt uppe i en kur som går som smort, vår lille Elliot är inne på fjärde dagen och efter 20 minuters gnällande på kvällen vaknade han inte alls på sina tolv timmar! Vi är så stolta över honom och oss själva!
Nu är det emellertid så att vi har ett BVC-besök med läkarkoll och vaccination bokat imorgon klockan 13, vilket är mitt under hans middagslur (12-14). Är det någon som har något tips på hur man bäst hanterar detta? Ska man lägga ca en halvtimme tidigare och sedan dra vagnen till BVC och försiktigt väcka honom precis innan 13, och hoppas att han kommer till ro och somnar direkt efter sprutan
eller finns det någon bättre metod? Eller är det enda rätta att byta tid, vilket ju tyvärr kan innebära lång väntan på nästa läkarbesök och vaccination.
Hej
Det bästa är nog tyvärr att byta tid...så här i början är det inte att så bra att laborera med tiderna...vet jag av egen erfarenhet.
Det bästa är nog tyvärr att byta tid...så här i början är det inte att så bra att laborera med tiderna...vet jag av egen erfarenhet.
Storeman Harald 050813, Lilleman Sixten 070401 Lillgumman Anny 090429
Bilder på oss: http://www.familjeliv.se/hem/haraldsmamma/galleri.php
Bilder på oss: http://www.familjeliv.se/hem/haraldsmamma/galleri.php
-
johanneswiberg
Hej och välkommen
Visst har Mia79 rätt, det bästa är såklart att ha schemat spikat de första veckorna, men för många inträffar just såna här saker, då man har väldigt lite möjlighet att välja... Om ni väljer att gå, så tänk som så att en gång är ingen gång
Händer det EN gång under kuren-uppföljningsveckan är det ingen katastrof, livet är ju så ibland
Ni får helt enkelt väga för och emot, och gör ni så lite affär av det som möjligt, kommer gossen inte heller att göra så stor affär av det
Och grattis till en lyckad kur, förresten
Kram Mia
Visst har Mia79 rätt, det bästa är såklart att ha schemat spikat de första veckorna, men för många inträffar just såna här saker, då man har väldigt lite möjlighet att välja... Om ni väljer att gå, så tänk som så att en gång är ingen gång
Händer det EN gång under kuren-uppföljningsveckan är det ingen katastrof, livet är ju så ibland
Ni får helt enkelt väga för och emot, och gör ni så lite affär av det som möjligt, kommer gossen inte heller att göra så stor affär av det
Och grattis till en lyckad kur, förresten
Kram Mia
-
johanneswiberg
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Det blir onekligen en störning, och man kan ju tycka det arma barnet kunde få en bättre belöning för sina utomordentliga pollett-nertrillanden än misshandel hos farbror/tant doktorn
Men, som sagt, en gång är ingen gång, och vi ska bara hoppas han tror han hade en liten märklig dröm
Använd marginalkvarten åt båda hållen, tycker jag. Det är vanskligt att laborera med halvtimmar, som rubbar lilla klockan på inställning. Lägg honom alltså kvart i 12, be till Gud eller åtminstone doktorn att fatta sig kort, uppträd sakligt och insistera inte på kontakt i stor stil med lilla älsklingen utan håll stadigt och få det hela överstökat, och lägg honom sedan utan att dra på det och utan att trösta och tycka synd om. Vagna till ro.
Och låt luren vara till kvart över 2. Så är ni på banan och bär er åt som om ni aldrig varit annat
Pris och beröm för en suverän kurstart
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
johanneswiberg
Tack för svaret, Anna, och vi ska köra på marginalkvarten som du säger och hoppas att han inte störs så mycket. Eftersom Elliot sov bra redan andra kurnatten (bara två uppvaknanden under vargtimmen) och inte vaknade alls nu inatt (fjärde kurnatten), så hoppas vi att den lilla läkarepisoden inte ska bli för mycket besvär.
Attityd och klara besked ska vi satsa på! Han är så fin den lilla, kan nästan krypa nu och allt!
Attityd och klara besked ska vi satsa på! Han är så fin den lilla, kan nästan krypa nu och allt!
Pappa till Elliot, 060419
och Matti, 071018
och Matti, 071018
-
annawahlgren
Klart han är finast i världen. Och får krypa, barfota på golv. Jäklar vad det öppnar sig nya världar då
-
johanneswiberg
Återigen tack för alla fina ord! Elliot sov fint inatt också förutom lite tandvärk kring midnatt - men man hörde hur gärna han ville somna om och på några minuter och med lite ramsa så gick det så bra så!
Har en liten annan fundering:
På dagen ska lurarna gärna vara "i händelsernas centrum", dvs inte i ett mörkt rum där inget annat finns att göra än att sova. Detta gör att vår lille Elliot tycker allting vad det än råkar vara är jättespännande så att han inte ska behöva sova, hur trött han än verkar.
För att få honom att somna på dagen har vi hittills vagnat på ganska mycket, inte tills han riktigt har somnat men nästan. Så ska man ju inte göra på natten, då ska ju vagning/buffning inte behövas utan ramsan ska räcka (och det går som sagt bra), men hur beter man sig på dagen när ramsan inte räcker till för att den lille är för nyfiken?
Vi har honom på magen och vagnar mycket handfast så att det lilla huvudet trillar ner i vagnen, men när man slutar, om han inte nästan sover eller sover, så tittar han genast upp igen... Hittade inte något exakt svar i SHN-boken så jag och frugan är lite fundersamma.
Har en liten annan fundering:
På dagen ska lurarna gärna vara "i händelsernas centrum", dvs inte i ett mörkt rum där inget annat finns att göra än att sova. Detta gör att vår lille Elliot tycker allting vad det än råkar vara är jättespännande så att han inte ska behöva sova, hur trött han än verkar.
För att få honom att somna på dagen har vi hittills vagnat på ganska mycket, inte tills han riktigt har somnat men nästan. Så ska man ju inte göra på natten, då ska ju vagning/buffning inte behövas utan ramsan ska räcka (och det går som sagt bra), men hur beter man sig på dagen när ramsan inte räcker till för att den lille är för nyfiken?
Vi har honom på magen och vagnar mycket handfast så att det lilla huvudet trillar ner i vagnen, men när man slutar, om han inte nästan sover eller sover, så tittar han genast upp igen... Hittade inte något exakt svar i SHN-boken så jag och frugan är lite fundersamma.
och Matti, 071018
och Matti, 071018
-
annawahlgren
Klart han ska ta sina lurar i avskildhet och verkligen inte ha en massa trevligt att titta på. 90% av små barns intryck går genom synen så det vore omänskligt att begära att lilla skallen skulle hålla sig lugn om han befinner sig mitt i händelsernas centrum
Man skiljer dagen från natten genom att ha halvskumt i rummet men inte helmörkt, genom att behålla vanliga kläder och ersätta täcke med tunn filt kanske, och i övrigt ramsar man precis som under natten men med en ramsa som inte innehåller ordet natt.
Detta gäller alltså inomhuslurarna som givetvis kan tas i spjälsäng.
En av lurarna bör han få utomhus. Med sufflett som t o m gärna kan vara "förhängd" med något mörkt luftgenomsläppligt.
Utomhus ramsar man inte (om man inte står still och det inte finns folk på några kilometers håll
Tur att vi hann dra upp er ur det NU - i tid
Det är det där med att små barn växer och omständigheterna förändras
-
johanneswiberg
Aha, det var förstås skillnad. Vi har satsat ganska mycket på att den lille inte ska vara så lättväckt på dagarna så vi har låtit honom sova i vardagsrummet med oss och det har gått bra (så länge vi inte skrattat högt eller nåt annat oväsnigt), men nu är det alltså dags att ta även lurarna i sängen? Då så, samma metod som på natten fast lite mindre nattstämning, förutom eftermiddagsluren då jag och min fru brukar ta en rask promenad medan han sover i sjalen (det duger väl?
) hos mig eller mamma (den luren ska bara vara 20 min så han vaknar enligt schema lagom till hemkomsten).
Då så, då byter vi taktik innan vi som du säger kletar ner oss i vagningsdyn!
Tack återigen för finfina tips (vill också passa på att hälsa från min kära mor som till och med klår dig med sina tio avkommor)!
Då så, då byter vi taktik innan vi som du säger kletar ner oss i vagningsdyn!
Tack återigen för finfina tips (vill också passa på att hälsa från min kära mor som till och med klår dig med sina tio avkommor)!
och Matti, 071018
och Matti, 071018
-
annawahlgren
johanneswiberg skrev:... nu är det alltså dags att ta även lurarna i sängen?
Man får planera sina lurar och då är det två saker man går efter: klockan - och konsekvensen. Du kan visst ha honom i vagnen inne om du vill det, men kör då så konsekvent en viss lur, och stå inte och vagna och stör honom inte. Du kan också ha honom i sängen en viss lur, fortfarande konsekvent den luren, den tiden. Och du kan ha honom i sjal 20 min för en lur utomhus, om du vill det, men då ska det också vara vid samma tid varje gång. Poängen i det hela är att han har förutsättningarna för att sova när han "ska" sova. Så fnatta inte och förvirra inte. Sörj för de bästa förutsättningarna, och dit hör defintivt ostördhet
Ni har ganska nyligen påbörjat kuren så håll tiderna och turerna (och platserna) strikta
Det kommer en tid när han kan läggas var som helst och sova var som helst - bara man håller tiderna
Och hälsa mamma. Har hon också elva barnbarn
-
johanneswiberg
Låter ju onekligen klokt. Tiderna och rutinerna har vi hållit strikt på, förutom idag som ju blev lite uppochner i och med BVC-besöket (han sov mindre än vanligt men var jätteduktig hos doktorn och pratade med sprutan medan den stack honom... mycket imponerande). Så då är ju frågan om man ska vänta med att byta från vagn till säng under middagsluren tills att tiderna sitter bättre (efter uppföljningsveckan)... kanske lika bra det, så länge man inte tokvagnar som sagt. Sufflett, dunkelt och tyst - och ramsa - ska nog räcka.
Jorå Elliot är mamsens elfte barnbarn! Och jag har planerat minst 47 till!
Jorå Elliot är mamsens elfte barnbarn! Och jag har planerat minst 47 till!
och Matti, 071018
och Matti, 071018