Jag och min man är nya här. Vår flicka är 5 månader och vi är mitt uppe i SHN-kur. Fjärde natten/kvällen har börjat och lillan har liksom igår kväll haft många frågor vid insomnandet och ej somnat förrän 2 timmar efter ”god natt”.
När hon har stegrat till ledsen tonart så har vi "ramsat ner henne" i ljudnivån. Därefter har vi avvaktat men hon har skrikit upp sig ganska fort igen och så har det blivit ganska många rundor av detta scenario. Vid kris så har vi vagnat. Ramsan har fått sista ordet hela tiden och vi har försökt få ramsan att dominera, bara vagnat några minuter i taget.
Under de tre gångna nätterna har hon vaknat 4-5 gånger men somnat om på ramsan efter ganska långa stunder, förutom ett tillfälle då vi vagnade. Det svåraste har för henne alltså varit insomnandet på kvällen. Mycket frestande att när frågan/skriket avtar i ljudnivå vagna till sömns (vilket vi alltså inte gjort)
Dygnsschemat ser ut som följande:
07.30 God morgon och amning
9.45-10.30 sova
10.45 amning och smakportion
12.30-14.00 sova
14.00 amning
16.00-16.45 sova
17.00 gröt
18.30-19.00 amning och skratt-till-gonatt
19.30 god natt
Vi är ju som sagt mitt uppe i kuren och försöker framhärda vår tvärsäkra attityd som vi hade när vi började men sömnbristen och barnet som frågar/skriker ihärdigt gör att vi tacksamt tar emot lite kommentarer, tips och synpunkter!