Nya ber om stöd!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Andie

Nya ber om stöd!

Inlägg av Andie »

Hej alla!

Jag och min man är nya här. Vår flicka är 5 månader och vi är mitt uppe i SHN-kur. Fjärde natten/kvällen har börjat och lillan har liksom igår kväll haft många frågor vid insomnandet och ej somnat förrän 2 timmar efter ”god natt”.
När hon har stegrat till ledsen tonart så har vi "ramsat ner henne" i ljudnivån. Därefter har vi avvaktat men hon har skrikit upp sig ganska fort igen och så har det blivit ganska många rundor av detta scenario. Vid kris så har vi vagnat. Ramsan har fått sista ordet hela tiden och vi har försökt få ramsan att dominera, bara vagnat några minuter i taget.
Under de tre gångna nätterna har hon vaknat 4-5 gånger men somnat om på ramsan efter ganska långa stunder, förutom ett tillfälle då vi vagnade. Det svåraste har för henne alltså varit insomnandet på kvällen. Mycket frestande att när frågan/skriket avtar i ljudnivå vagna till sömns (vilket vi alltså inte gjort)

Dygnsschemat ser ut som följande:

07.30 God morgon och amning
9.45-10.30 sova
10.45 amning och smakportion
12.30-14.00 sova
14.00 amning
16.00-16.45 sova
17.00 gröt
18.30-19.00 amning och skratt-till-gonatt
19.30 god natt

Vi är ju som sagt mitt uppe i kuren och försöker framhärda vår tvärsäkra attityd som vi hade när vi började men sömnbristen och barnet som frågar/skriker ihärdigt gör att vi tacksamt tar emot lite kommentarer, tips och synpunkter!
:)
Flicka född aug-04. SHN-kur i jan-05.
Pojke född feb-08.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej duktiga föräldrar.

Ni gör HELT rätt.
Lägg tillrätta, händerna över ryggen och rumpan, lätt tryck. Gå ut med ramsan. Som ni skriver ska den vara fast och betryggande.

Avvakta tills hon ber om hjälp. Om hon inte går ner i sitt skrikande så ramsa med magstöd ner henne - som ni gör. Avvakta nu. Går hon inte ner det minsta själv??? Gör andra saker, diska, dansa, hoppa, prata... Vad som helst som "visar" att ni inte är överkoncentrerade på henne. Ni har andra saker att sköta också (18 kor som ska mjölkas och 17 andra bebisar som skriker ännu värre och behöver lugnas).

Skriv gärna upp alla tider. När ni ramsar ut - när ni ramsar nästa gång och om ni vagnar. Ni ska se att det går bättre och bättre.

Angående trötthet - ta en natt var, om det är möjligt (även för barnets skull). Den andre kan sova någon annan stans eller sätta i hörselproppar. Försök att sova på dagen när bebisen sover - släpp alla "måsten".

Schemat ser perfekt ut :!:

Ni är en bra bit påväg och kommer att vara framme snart! :lol: Kom gärna med fler frågor.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Det ser bra ut, och ni verkar göra helt rätt :!: Det kan ta lite tid innan de slutar att fråga helt vid läggdags, försök att ha målet för ögonen och inte se det som att kuren är avslutad i och med fjärde kurnatten! För det är den INTE -det är en process alltihopa, och jag ska ju berätta att Saga först efter en månad slutade vara ilsken vid läggdags! Så ni har alltså inte misslyckats, det ska du vet, ni gör helt rätt :!: :thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"