Hej,
Hoppas på lite hjälp från alla er experter på SHN-kuren...
Vi har tänkt kura vår snart 7 månader gamla son då han sover så dåligt på nätterna, han sover ca 30 minuter till 1,5 timme i taget (om han inte sover brevid mig, då kan det bli längre stunder). På dagarna är det 30 minuter i taget.
Jag har läst hela SHN boken två gånger och vissa avsnitt flera gånger till. Vad jag förstått är det ok att vagna istället för att buffa så länge det inte är någon risk att barnet tar sig ur vagnen. Än så länge ska det alltså gå bra att vagna honom hoppas jag.
Så till mina frågor:
* ska vagningen endast användas första dagarna med samma regler som gäller när man bör buffa?
* när ska han sedan börja somna i spjälsängen? Visst bör man då endast ramsa?
Vi ska köra igång om några veckor då jag känner att jag måste läsa på ytterligare för att få bättre kläm på metoden och även "utbilda" min sambo så att han också vet hur det ska gå till...
Tack på förhand!
Vagna 7-månaders? Hur/när flytta över till spjälsäng?
Hej Virma!
Välkommen till forumet
Vad bra att du avvaktar att börja tills du och sambon är ordentligt pålästa, det är A och O.
Jag kan inte se något hinder i att vagna istället för att buffa en 7-månaders. Så länge han ligger bekvämt och det inte finns risk att han tar sig ur vagnen.
Vagningen används precis som buffning så läs på hur kuren går till och byt ut buffning mot vagning. Öva vagning innan med tyngd i vagnen så ni får till det rätta knycket. Under "Verktygslådan" här på Formet finner du en utförlig beskrivning av vagning.
Jag skulle flytta över till spjälsängen när 12 h-natten sitter ordentligt.
Har ni gjort upp ett schema för sonen? Han behöver ca 14.5 h sömn per dygn. Så om ni vill ha 12 h så återstår det 2.5 h att fördela under dagen.
/Elle
Välkommen till forumet
Jag kan inte se något hinder i att vagna istället för att buffa en 7-månaders. Så länge han ligger bekvämt och det inte finns risk att han tar sig ur vagnen.
Vagningen används precis som buffning så läs på hur kuren går till och byt ut buffning mot vagning. Öva vagning innan med tyngd i vagnen så ni får till det rätta knycket. Under "Verktygslådan" här på Formet finner du en utförlig beskrivning av vagning.
Jag skulle flytta över till spjälsängen när 12 h-natten sitter ordentligt.
Har ni gjort upp ett schema för sonen? Han behöver ca 14.5 h sömn per dygn. Så om ni vill ha 12 h så återstår det 2.5 h att fördela under dagen.
/Elle
Tack för jättesnabbt svar!
Vi lutar åt att ha 11 timmar natt. Schemat är inte spikat ännu, har lite svårt att få till mattider och längden på daglurarna. Detta är ett förslag vi har, men där saknas 30 minuter sömn.
07.30 frukost (amma)
09.00 sova 45 minuter
10.30 lunch
12.00 sova 1,5 timme
14.00 mellanmål (amma)
16.00 sova 45 minuter
17.30 middag
19.45 kvällsgröt
20.30 godnatt!
Det är som sagt inte det slutliga schemat, men det är så långt vi kommit hittills.
Jag har förstått att det vore bättre att ha en tidigare läggning än 20.30, men min sambo är inte hemma från jobbet förrän 18.30 och klockan har ju blivit 19.00 innan vi ätit middag. Han vill ju gärna ha lite tid med sonen också innan det är läggdags... Det känns inte heller bra att förskjuta morgonen så att han sover till 08.30, men det kanske är ett alternativ...
Vi lutar åt att ha 11 timmar natt. Schemat är inte spikat ännu, har lite svårt att få till mattider och längden på daglurarna. Detta är ett förslag vi har, men där saknas 30 minuter sömn.
07.30 frukost (amma)
09.00 sova 45 minuter
10.30 lunch
12.00 sova 1,5 timme
14.00 mellanmål (amma)
16.00 sova 45 minuter
17.30 middag
19.45 kvällsgröt
20.30 godnatt!
Det är som sagt inte det slutliga schemat, men det är så långt vi kommit hittills.
Jag har förstått att det vore bättre att ha en tidigare läggning än 20.30, men min sambo är inte hemma från jobbet förrän 18.30 och klockan har ju blivit 19.00 innan vi ätit middag. Han vill ju gärna ha lite tid med sonen också innan det är läggdags... Det känns inte heller bra att förskjuta morgonen så att han sover till 08.30, men det kanske är ett alternativ...
Ja, alternativen är ju att förlänga natten till 11.5 h eller lägga på en halvtimme på lunchluren. Fundera och skissa på schemat fram och tillbaka tills det känns kanon. Det viktigaste är ju att det täcker sonens behov av mat och sömn men också att det passar hela familjen.
Tjoa till om du vill ha mer hjälp!
/Elle
Tjoa till om du vill ha mer hjälp!
/Elle