Marginalkvart?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
asaeri

Marginalkvart?

Inlägg av asaeri »

Hejsan, är en ny shn-kurare. Vi har gjort de fyra första nätterna och i natt har han sovit nästan hela natten!
Men till en fråga ang marginalkvarten. Om han ska sova mellan 08,30-9,15 och han somnar redan 8,20, ska han då sova exakt 45min eller ska jag väcka 9,15? Har inte riktigt fått grepp om det.
En annan fråga är när man är ute o går promenad, ska man stå silla när han håller på att somna, o sen gå vidare när han somnat?

Mvh
Åsa
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej! :) Välkommen hit!
Om luren är 20 minuter eller 45 minuter tar du tid från att barnet somnat.
De långa lurarna, 1,5 timme eller mer använder man marginalkvarten.

Om du hade tänkt att promenera hela luren så är det bara att gå, när han somnar också. Det ska vara samma som när man somnade när man vaknar till, för att undvika att man vaknar för tidigt. Om vagnen ska stå still under luren så ska man sluta vagna innan bebisen somnar.

Skriv gärna hur gammalt ditt barn är. :)
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Asaeri!

Välkommen till forumet :D

Vid de korta lurarna(20 o 45 min) kan man använda upp till en kvart(marginalkvart) för att lägga tidigare/senare vid behov. Luren ska ändå vara den tänkta tiden, alltså ingen extra sovtid. Vid längre lurar kan du använda marginalkvartar för att förlänga luren och på så sätt få upp till 30 min mer sovtid. På kvällarna kan du lägga upp till en halvtimme tidigare än schematid utan att det påverkar natten.

När jag satte dagslurarna som skulle vara i vagnen så vagnade jag och såg till att han somnade och hade sovit ca 10 min innan jag började gå. Det för att han inte skulle vänja sig vid att vagnen måste vara i rörelse för att man ska kunna sova.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
asaeri

Inlägg av asaeri »

Tack för svaret. Då vet jag hur jag ska göra. Jag har en liten annan fråga oxå. Hur blir det när vi ska ändra till vintertid? Det är ju ganska snart. William sover 19,00-07,00 nu, blir det att vi får ha 18,00-06,00 sen eller går det att justera?
William är född 1mars så han är ju 7månader, men han var 6 veckor för tidigt född, så han är ju egentligen 6månader ska han sova 14,5 h eller 15h? Har börjat med 14,5 h men tycker att han verkar trött på em då han bara sover 20min, kan jag förlänga den till 45min eller är det dumt?

Mvh
Åsa
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Åsa!

Hur man tacklar den kommande vintertiden är olika. Vi flyttar tillbaka en timme raks av, dvs han får vara uppe en timme extra nästa sönd(är det väl :wink: ). Vi behåller samma schema. Med ATTITYDEN laddad så bruakr sonen köpa detta utan knussel. Jag vet andra som flyttar ex 15 min i fyra dagar. Det finns en tråd om detta på det här forumet och du kan även gå via search och titta.

Angående sonens sömnbehov så tycker jag att du ska utöka em luren till 45 min om han behöver det. Hellre ta i i överkant med sömnen än tvärtom.

/Elle
asaeri

Inlägg av asaeri »

Hej igen, nu vet inte jag om jag gör rätt att skriva här när jag vill fråga en annan sak? Men jag testar får vi se.

När jag lägger William natt och dag o ramsar på väg ut 4 gånger, så kan han protestera en stund, inte lessen utan gnölar lite bökar o lite "skrik". Då har jag låtit honom vara och grejat lite i köket osv. Jag har varit säker på att jag gör rätt, men under dagen idag har jag börjat undra om jag gör rätt , ska jag ramsa en bekräftelse när han har tystnat fast han inte har varit lessen?
Hhmm..... Så jag tänkte att det är lika bra att fråga innan jag börjar släppa in vargen för att jag börjar tveka.

Åsa
Mamma till William född 060301 i vecka 33+5 pga tidig vattenavgång. Kurstart 13/10-06, och till en liten Elin 071224 i vecka 35+1. Kurstart 5/7-08.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Åsa!

Du gör helt rätt som fyller på samma tråd med fler frågor. Då har alla som vill hjälpa dig koll på er historik och kan på så sätt ge rätt hjälp.

Du hanterar insomningarna helt rätt. Det gör inget att han bökar och gnölar innan han somnar, det är hans sätt att varva ner och komma till ro. Du behöver inte ge en bekräftelse när han tystnat. Han vet nu att han tryggt kan somna själv och sova gott för mamma har koll på vargarna :wink:

/Elle
asaeri

Inlägg av asaeri »

Tack för det snabba svaret.

Vad skönt att höra, jag trodde att jag gjorde rätt, men ibland behöver lilla mamman oxå en liten bekräftelse :)

Åsa
Mamma till William född 060301 i vecka 33+5 pga tidig vattenavgång. Kurstart 13/10-06, och till en liten Elin 071224 i vecka 35+1. Kurstart 5/7-08.
Elle

Inlägg av Elle »

:lol: :lol:
/Elle
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Elle skrev: Vi flyttar tillbaka en timme raks av, dvs han får vara uppe en timme extra nästa sönd(är det väl :wink: )
Nej, Elle, det är lördagnatt mot söndag som klockan ställs om :!: :wink:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Elle

Inlägg av Elle »

Tack Mia :wink:

/Elle
asaeri

Inlägg av asaeri »

Hej igen,

Inatt var det sista natten på uppföljningsveckan, och det har gått otroligt bra. Måste tacka för att shn-kuren finns :!: :heart:

Men nu undrar jag... jag har haft william i spjälsängen två av lurarna, men nu tänkte jag att det är ju bra om han kan sova i vagnen om man ska bort under dagen. Jag har en sittvagn så den är ju inte plan, så jag måste ha honom på rygg, är det ok :?:
Är det bara isåfall att lägga honom o ramsa precis som i spjälsängen, eller ska det vagnas några tag :?:

Åsa
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Åsa!
Fint att det går bra!

Jag har också en sån vagn. Karl kan sova 45 minuter i den, men jag har aldrig fått honom att sova längre på rygg. Fast det är ju inte säkert att du inte kommer lyckas för det. :roll: Din pojke är ju mindre så han har mer plats antar jag.
Har du inte haft någon liggdel? Eller är det en insats? Jag hade liggdelen tills han var 8-9 månader, men då började fötterna sticka ut. :)

Jag brukar bara vagna när jag har honom i vagnen.
asaeri

Inlägg av asaeri »

Hejsan,

Det är en isats till vagnen och den är för liten nu. Jag får helt enkelt prova här hemma nån dag o se om det går bra att sova innan jag ger mig ut till några vänner. Du ramsar alltså inte när han ska sova i vagnen inomhus? Du vagnar några tag o sen ruskar lite i handtaget eller :?:

Åsa
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Jag har aldrig haft honom sovandes i den inomhus, han har sovit i sängen då. Ute så vagnar jag.
Någon annan får svara som vet bättre, men jag tror att folk brukar ramsa när barnen blir större än några månader.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"