Vägrar äta men är hungrig

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Ewa

Inlägg av Ewa »

Min lilla hade väldigt svårt med bajsandet hon också, och har fortfarande så det blir mycket katrinplommonpuré och päron här hemma :wink: . Killen min var det tvärtom med, höll jag på att säga, han gjorde inte annat, tycktes det som. Och båda är allergiska så det kan nog vara hur som, helt enkelt. Och laktosintolerans lär han inte ha, det kommer längre upp i åldern. Däremot kan han ha svårt att klara proteinet i mjölken så därför måste alla mjölkprodukter i så fall uteslutas om man ska testa det. Det går alltså inte med låglaktos eller laktosfritt utan ska vara helt mjölkfritt. Om det nu är det.

Angående kvällstrasslet. Jag hade också svårt att få min lilla att sova, men hon behövde det verkligen så jag kämpade som en iller (eller något annat lite vänare djur, kanske :wink: ) och tyckte faktiskt ibland att det gick bättre att låta henne "lura" EFTER badet och i stort sett bara äta nattslurk när hon väcktes efter luren. Inte helt enligt boken alltså, men det funkade bättre för Disa för annars startade gnälligheten igen. Så du kanske kan prova någon annan ordning för vad som tycks passa er kille.

Lycka till! Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
Jag flikar in lite här, vet inte om jag kan komma med så mycket nytt men din erfarenhet delar jag i alla fall. Jag vet hur kämpigt det är. Du är så duktig som kämpar på, och ni kommer hitta en väg ut ur detta är jag säker på.

Tröttheten är A och O. Jag tycker faktiskt inte att du behöver stirra dig blind på ett HELT exakt schema nu, men det ÄR viktigt att han får sova ett rejält pass innan varje matning. Sover han lätt så gå med vagnen, vagna, eller gör det som söver honom bäst. Sova, mata, sova, mata dagen lång i tryggt intervall.

Med min andra son var det att mata INNAN sömn som gällde. Att få honom lugn så att han kan äta, precis som du beskriver. Du lägger honom att sova ett par minuter. Jag gick med honom taktfast, och odlade min självklara attityd :wink: , och lät nappen vara i tills han "domnat bort" lite. Då la jag till. En annan mamma här på forumet har vagnat barnet ett tag innan matningen. Suck, jag vet. Men det är att komma på banan igen som är målet. Och då är det att kämpa mot överhunger och övertrötthet som är fokus :!: Alltså arbeta med att söva honom. Mata när det är enklast (före eller efter sömn). Inte för långa intervall så inte överhungern uppträder.

Har du provat att mata i mörker? Har du provat att vara mycket hud mot hud? Att vara hud mot hud mycket vet jag kan hjälpa till, även om jag tror att boven mer är det jag skriver om ovan.

Och JA, om han fattar flaskan bättre så ta den! Amningen kan ni i så fall ha som "hobbyamning" vid vissa enklare pass. Amningen kan sedan tas upp igen, jag lovar (min pojke började amma på riktigt när han var 10 månader, men så lång tid ska vi väl inte behöva vänta. Sen är det ju inte livsviktigt att amma heller, utan ni ska må bra först och främst!)

Stort lycka till, menar det verkligen.
Åsa
beccisen

Inlägg av beccisen »

Ewa & Åsa B:
Ja alltid lär man sig något nytt :) Inte visste jag att det var proteinet de var känsliga emot. :P

Tack så mycket för era stärkande ord och peppning. Jag känner att jag kär efter standardmodellen i den utsträckning det går och på seneftermiddagen och kvällen får det bli en modifierad version :wink:

Dagen har varit mycket bra om man jämför med föregående dagar och veckor. Han har ätit väldig många gånger från kl 15,00, iaf om man ser tillbaka till de andra dagarna. Han sover nu i sin vagn och verkar ganska nöjd faktiskt :sleep: . Det tar ett tag att få honom riktigt lugn för att somna på kvällen, men jag har nog kommit på ett knep \:D/

Det är en slags vagning fast jättekorta drag så det nästan blir att man buffar honom fast med hjälp av vagnen 8) Låter himla konstigt, men det funkar och det är ju som ni skrev det som är det viktigaste :)

Jag får verkligen hoppas att detta håller i sig så återkommer jag med rapport.

Kom gärna med mer förslag om någon känner sig manad 8)
Mamma till Bustjejen -04, Flinkillen -06 och
Coola-killen -08
elin sofia

Inlägg av elin sofia »

Läste i Aftonbladet om att små barn kan ha reflux - alltså att magmunnen är slapp och det kommer upp sura uppstötningar. Resultatet är att barnet kräks ofta, samt kan få ont och därför inte vilja äta. Har funderat på om min dotter har det, hon är också otroligt krånglig med maten och kräks efter i princip varje måltid, ganska likt det du beskriver. När jag sökte information på nätet hittade jag den här artikeln.

http://www.sjukvardsradgivningen.se/art ... ryID=23293

Kanske kan vara en idé att försöka ta reda på mer eller fråga på BVC?
Mamma till Adam och Ida, juni -04 och juli -06
Bild:
Adam g?r pannkakor
Ida 1 timme gammal
beccisen

Inlägg av beccisen »

elin sofia:

Tack för länken :) Jag tror att det kan vara något sådant. Kanske inte Reflux, men iaf förslappad magmun. Min dotter var ju som sagt precis likadan och jag har för mig att det minskade vid 6mån-gränsen. Det är ju ok så länge det är bröstmjölk, men tillägget luktar ju skunk när det kräks upp =P~ :shock:

Det är inte så mycket som kommer upp, men som sagt ofta och alltid efter mat. Går inte en amningsomgång utan att han kräker. Möjligtvis under natten då han ligger ner och ammas och jag ofta slumrar till :oops: :oops: så han liksom rapar liggandes på sidan. Det blir iaf värre när jag tar upg honom mot axeln för att rapa för då kommer ganska mycket.

Det är ju inte så kul med barn i din dotters ålder eftersom det är mat som kommer upp med. :wink:
Coola-killen -08
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Hej

Mina killar kräktes jämt efter mat... vi hade stora badlakan över ryggen eller benen när de skulle rapas... :roll:

Jag antar att du läst detta: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=23

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
berchshill
Kontakt:

Inlägg av berchshill »

Hej beccisen!
Ville barar berätta att min tös var likadan med maten tills jag slutade med mjölk helt. Försökte först vara utan mjölk i 4 dagar, men det var tydligen för kort tid för att Michelles tarm skulle hinna återhämta sig. Först när jag låtit bli mjölk i en hel vecka märktes en tydlig skillnad och sedan slutade jag även med allt annat som innehåller laktos, t.ex. Bregott.

I en stunds optimism gjorde jag dock min favvorätt denna vecka: kyckling bakad med Cambells champinjonsoppa. Blandade ut soppan med sojamjölk istället för grädde, men koncentratet i sig innehåller ju lite grädde och nu är det elände och magknip härhemma igen. Så var noga och konsekvent!

20-minuters lur är också bra tills han vågar äta igen. Ibland räckte det med 5 minuter här för att Michelle ska våga äta mer. Har ni blivit rekommenderade Minifom av BVC?
beccisen

Inlägg av beccisen »

hjhelena:

Jo den har jag läst samt hela matkrånglar-delen i BB :) Snart sönderläst, men vi börjar få orning på problemet.

berchshill:

Tack. Jag ska ge det några dagar till för att se om problemet lägger sig med min metod och annars ska jag utesluta mjölkprodukter för att vara på den säkra sidan :)

Lurarna ger jag honom och är en förutsättning för att få i honom tillräckligt. Han börjar visa mera (läs: jag börjar lära mig honom) vad han vill så jag hoppas och tror att vi ska komma till ro med detta :)

Vi har inte blivit rekommenderade Minifom.
Jag tog upp detta en gång på BVC då det var en vikarie för min sjuksjöterska och jag kan säga det var nog det dummaste svar jag hört. Hon trodde att problemet berodde på att MIN MJÖLK VAR FÖR VARM :!: :!: :!:
Snacka om att jag idiotförklarade henne och sedan har jag inte frågat dem mer utan jag vänder mig till er istället :)

Vad skulle jag göra annars??? Stoppa in brösten i frysen innan jag skulle amma???? Hur dum får man bli???
Coola-killen -08
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

beccisen skrev:Jag tog upp detta en gång på BVC då det var en vikarie för min sjuksjöterska och jag kan säga det var nog det dummaste svar jag hört. Hon trodde att problemet berodde på att MIN MJÖLK VAR FÖR VARM :!: :!: :!:
Snacka om att jag idiotförklarade henne och sedan har jag inte frågat dem mer utan jag vänder mig till er istället :)

Vad skulle jag göra annars??? Stoppa in brösten i frysen innan jag skulle amma???? Hur dum får man bli???
:lol: :lol: Hur DUM som helst... :roll: :lol:
Dagens skratt - tackar!
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"