Hej!
Någon som har några tips? Jag undrar hur ni som ammar till nattslurken gör när ni är borta någon kväll? Och hur gör ni när pappa lägger varannan kväll?
Problemet har uppstått p.g.a. följande: Jag och min man har lagt Tilda varannan kväll, men jag har ändå ammat som nattslurk varje kväll. Nu har jag börjat vara borta en kväll i veckan och då ger pappa välling i flaska i stället. Men det fungerar inte så bra. Hon dricker vällingen, så det är inte det som är problemet. Men den sista halvtimmen innan hon ska sova blir hon mer och mer ledsen och det spelar ingen roll vad pappa gör. Hon letar efter mig, hon går inte att få glad innan läggningen och hon får jättesvårt att somna.
Av detta drar vi slutsatsen att pappa måste börja lägga Tilda helt själv varannan kväll, så att hon vänjer sig vid det. Och vänjer sig vid att jag inte finns i huset. Men innebär det att jag måste ge upp kvällsamningen? Kan man amma bara varannan kväll och ge välling i flaska varannan kväll? Det känns lite jobbigt att pumpa ur till nattslurken varannan kväll. Men jag vill så gärna fortsätta amma morgon och kväll. Är det förenligt med metoden? Hoppas inte jag verkar egennyttig som vill "hålla på detta" med amningen. Tilda är 10 månader.
Hälsningar Moa
Nattslurken - amma/flaska varannan kväll?
-
Pia Pojkmamma
Hej igen Moa
Vi brukade göra så att först drack lillen välling, sen ammade jag en liten slurk. Efter det var det skoj och bus. Sedan gick vi alla till sovrummet, sa godnatt och så turades vi om att lägga lillen. Då hann vi med amningen och pappa var i princip med på alla andra programpunkter.
Ifall pappa hade varit borta en längre speriod och plötsligt skulle lägga lillen (utan att jag var hemma) kunde det vara lite gnöl, men det ska man inte ta så mycket extra för. Vinka glatt hejdå då du far och meddela att ni syns imorgon. På morgonen ska återseendet vara SUPERkul.
I Barnaboken finns en kort berättelse om mamma som lämnar lilla Marie(?) hos en kompis ett par kvällar i veckan medan hon själv är på kurs. Tyvärr minns jag inte sidan (någon?), men det kapitlet kan du läsa som inspiration
Och tänk på hur viktigt och kul det är för pappa och Tilda att få umgås på tumanhand ibland. Pappa får hitta på alla trix han kan för att få henne glad. Lite socialdelaktighet (fixa något), nya badleksaker, utevistelse etc. - helt enkelt bryta mönstret.
Lycka till
/Pia
Vi brukade göra så att först drack lillen välling, sen ammade jag en liten slurk. Efter det var det skoj och bus. Sedan gick vi alla till sovrummet, sa godnatt och så turades vi om att lägga lillen. Då hann vi med amningen och pappa var i princip med på alla andra programpunkter.
Ifall pappa hade varit borta en längre speriod och plötsligt skulle lägga lillen (utan att jag var hemma) kunde det vara lite gnöl, men det ska man inte ta så mycket extra för. Vinka glatt hejdå då du far och meddela att ni syns imorgon. På morgonen ska återseendet vara SUPERkul.
I Barnaboken finns en kort berättelse om mamma som lämnar lilla Marie(?) hos en kompis ett par kvällar i veckan medan hon själv är på kurs. Tyvärr minns jag inte sidan (någon?), men det kapitlet kan du läsa som inspiration
Och tänk på hur viktigt och kul det är för pappa och Tilda att få umgås på tumanhand ibland. Pappa får hitta på alla trix han kan för att få henne glad. Lite socialdelaktighet (fixa något), nya badleksaker, utevistelse etc. - helt enkelt bryta mönstret.
Lycka till
/Pia
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
och moster till en lady född -09.