Fjärde dagen....gör jag rätt????

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
bebe

Inlägg av bebe »

nu precis som igår...vaknar han tio över 7...skriker en stund ...blir tyst eller somnar om 5 minuter...sedan är han igång igen...skriker o skriker...va ska jag göra...ramsar men den tar inte...och jag har attityden....ska jag låta honom vara....?
Gabriela med Emiliano född: 06.06.06 ;)
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Gabriela!

Det finns flera trådar som handlar om tidiga uppvak, läs igenom dem. Du kan också gå via search eller läs i SHN-boken. Ge en ramsa vid första pip som markerar att det ännu inte är morgon. Sedan kan man handla på olika sätt. Läs på och bestäm vad som passar er. Följ detta benhårt 3-5 mornar så är ni av med uppvaken.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Elle :wink: :D

Du får inte "köpa" att ramsan inte tar. Det är din sak att se till att den tar. Och då är det en fråga om kommunikation - dialog :!: För att få det till stånd gäller det att verkligen lyssna av. Att försöka förstå vad barnet försöker "säga". Och svara på det, så rejält inkännande att barnet i sin tur svarar med lättnad.

Det är en talang du får användning för hela barnets uppväxt igenom, så sätt igång att öva :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
bebe

Inlägg av bebe »

Tack Elle och Tack Anna för era svar...
Har inte varit inne på några dagar för jag har känt att de funkat rätt så bra..
Nu sover han 20.00-07.30 oftast...ibland somnar han om efter en 10-15 min stök ibland ligger han och gnäller tills jag "väcker" honom...på dagen går det också bra....ibland mindre ibland mer....det jag funderat på är att han nästan alltid gnäller och skriker lite innan han somnar..mellan 1-20 min...oavsett om det är på dagen eller natten...
och nu är det så att jag knappt vart ute (stan ,vänner )med honom dessa veckor..dels för att vänja honom vid schemat osv och dels för att jag inte riktigt vet hur det blir att söva honom i vagnen o så....kan tänka mig att det är så för många i början....lite råd gällande det vore skönt...
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Gabriela!

Härligt att nätterna och dagarna börjar sätta sig, bra jobbat :thumbsup: Bra att du låtit världen varit liten en tid, det lönar sig, då kan man i lugn och ro koncentrera sig på att sätta schemat ordentligt. Hur gör du med dagslurarna idag? Vilken/vilka sover han ute i vagnen? Hur gör du då när du söver honom?

/Elle
Senast redigerad av Elle den tor 26 okt 2006, 12:36, redigerad totalt 1 gånger.
bebe

Inlägg av bebe »

Hej och tack för att du tar dig tid Elle...
Nu sover han alla inne....började så och sen prova jag en gång ute i vagnen..men det gick inte alls....känns som om vagnen är liten för liten för honom...
han sover väldigt bra på natten..bättre och bättre...idag fick jag väcka honom klockan 8.. :D :D
mn på dagen har han lite svårt att komma till ro....kanske för lite vakentid mellan sovpassen???han är ju snart 5 månader...men tänkte att om jag ändrar i schemat så att han är vaken 2 timmar istället för 1,5 så blir ju maten försenad enhalvtimma och han brukar vakna väldigt hungrig efter 3 timmar..skulle isåfall bli 3,5....ja lite råd som du förstår skulle vara väldigt bra :)

TACK!
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Gabriela!

Härligt att nätterna börjar sätta sig :thumbsup: Jag tror inte att det är läge att flytta på fm-luren, den kan komma ganska tätt in på morognen. Det jag däremot funderar över är sista luren vid 18.30. Den tycker jag att ni ska ta bort nu och erbjuda en femminutare vid behov under övergången. Det jag funderar över är, vad äter han vid målen? Smakportioner? Gröt? Det är vikitgt att få sova ute i friska luften :!: Du måste ha tålamod och vara konsekvent med vilken/vilka lurar som ska vara i vagnen. Att prova en gång skapar förvirring. Bestäm och genomför :!: Hm, vagnen för trång?

/Elle
bebe

Inlägg av bebe »

hej...ops förlåt...glömde säga att vi tog bort den luren ganska fort...
han äter bröstmjölk + pure vid 11.00-11.45...sedan är det bara mjölk...
mm verkar som om hans armar liksom inte får riktigt plats... :? han bökar o rumlar runt en stund innan han somnar så det verkade ba bli jobbigt för honom att få plats...har en knorr nizza om du vet hur den ser ut...
så därför tänkte jag att jag väntar tills det sitter riktigt riktigt sedan kan han somna på sidan i vagnen ...så sov han ju innan...utan problem..eller vad tror du?
Elle

Inlägg av Elle »

Ok. Jag tror att det kan vara läge att fylla på med ex gröt på em och puré på kvällsmålet. Sedan fylla på med bröstmjölk. Vad ger du till nattslurk? Ja, du vet ju vad som funkar bäst för sonen, bara han blir mätt i magen.

Har du ligginsatsen kvar? Du kan ju byta till sittdelen isf. Ja, att han bökar och stökar i vagnen, det gör ju inget, det är hans sätt att komma till ro tror jag. Så jag tycker att du ska låta honom sova ute i vagnen MINST en av lurarna, att vänta ser jag ingen anledning till. Antingen på mage eller sidan(om han är van vid det), det bestämmer ju du.

/Elle
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Elle :wink: :D

Bara en liten puff i uppstramande riktning, bebe :wink: Den frågan du har som trådrubrik och som du ju ställer här (precis vad du ska också :lol: ) - den måste du akta dig för att ställa till ditt barn. I form av osäkerhet, i form av fikanden efter godkännande nickningar och bekräftelser.

Ta ledningen :!: Det är inte farligt. Det är tvärtom vad lilla barnet väntar sig (och vi här också :wink: ). Så i stälelt för att fokusera så energiskt på vad HAN gör och inte gör - granska vad DU gör och inte gör. Helst innan du gör det, om du förstår :!:

Och då är ständig påläsning att rekommendera. Letar du det minsta hittar du hela tiden stärkande saker som blåser liv i Attityden av Självklarhet :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
bebe

Inlägg av bebe »

hej!!

Nu vid sista målet 19.30 gav jag honom från båda brösten sedan gav jag honom 120 ml ersättning, han svalde alltihop på knappt 5 minuter...somnade på 5 min....funderar på om jag ska ge honom lite ersättning efter 5 målet också?åp morgonen äter han bra...har ju så mycke mjölk då....på lunchen får han ju pure ...mest på eftremiddan/kvällen det känns som han äter lite....har innan tänkt att han inte vart så hungri..men min mjölk kanske inte duger då?
va tror ni?

elle, jag tog ut insatsen för mer än 2 månader sen då han knappt kunde röra armarna i den...sen krockar det lite med mig själv att ha honom o sova ute...ja ska äta, det ösregnar osv....o 1,5 timma är ganska mycke o va ute..tycker jag....går ut med honom nästan varje vakenperiod, han älskar att vara ute och titta på träden=)
Elle

Inlägg av Elle »

Jag tycker du ska fylla på så mycket det bara går ner. Du kan ju pumpa ur på morgonen och ge det på em målet om du vill.

Jag kan ju bara rekommendera dig angående lurarna utomhus, det är ju upp till dig!

/Elle
bebe

Inlägg av bebe »

hmm...nu e jag lite konfunderad...
innan har han sovit jättebra på sina dagslurar...men sista dagarna krånglar det...speciellt...12.30-14 luren....la honom efter massa skratt 12.30...han somnade 12.50 och vaknade halv 2 och börjar skrika o ha sig... :? jag gick och la tillrätta eftersom han lägger sig på tvären och liksom "fastnar" vid spjälarna...ramsade 1 gång...
hmm vad ska jag göra...e de maten kanske?
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Gabriela!

Hur går det?

/Elle
bebe

Inlägg av bebe »

hej elle..
De går väl rätt bra...nätterna är underbara...nu med tidsomställningen ändrade jag inget i han schema utan han sover nu 19-7 istället...blev liksom så automatiskt....första luren går bra...sover han oftast hela luren...men andra har de senaste 5 dagarna somnat efter först 20-30 minuter och vaknat efter en 40 minuter....3:e luren går ibland på 1 minut ibland mer men den e inte så problematisk....han vaknar oftast själv efter 45 min....och på kvällen ar det ung. 5-15 min....men det är mest andra luren jag funderar på...
nu ger jag honom bara bröstmjölk under dagen (och lite pure vid lunch) och på kvällen får han en flaska ersättning efter han ätit klart från mig...han har dock börjat krångla när jag ska amma...på eftermiddagen....han blir skitarg när jag lägger honom vid bröstet när han vaknar...så nu får han leka en stund innan han äter...och så får jag "lura" honom lite till att ta bröstet....nåra tips där??
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"