Resa till Australien, 9 timmars tidsskillnad, hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Jemma

Resa till Australien, 9 timmars tidsskillnad, hjälp!

Inlägg av Jemma »

Hej vänner! :D

Vi kurade vår dotter Ellen, nu 8,5 månader gammal, i september, och har fått allting att fungera väldigt bra nu. Nätterna är lugna och sköna utan uppvak, dagslurarna har satt sig, speciellt då vi gick från 3 lurar till 2.

Problemet är att vi i december skall åka drygt tre veckor till Australien, och Ellen då knappt 11 månader skall fixa en ca 30 timmars resa plus 9 timmars tidsskillnad..... pust :!: Jag är nu orolig för hur det skall gå och skulle verkligen inte vilja att hennes goda sömn rubbas samtidigt som jag ju förstås ser så oerhört framemot att få göra denna drömresa.

Finns det någon som har erfarenhet av detta eller känner andra som har det? Eller ändå kan vägleda mig lite? :?: Har läst om hur man ska göra vid upp till 3 timmars diff, men då nästan hela dygnet svängs om, hur gör man då? Tar tacksamt emot alla goda tips och råd! Kram från Jemma
Australien mamman

Inlägg av Australien mamman »

Hej Jemma!

Vi har flyttat tll Melbourne, Australien sen två månader tillbaka 8) . Då reste vi med Leah som var 8 månader, rätt tuff resa men det gick ändå bra. Rekommenderar att inte åka via Europa utan direkt från Arlanda till Bangkok eller var ni nu ska åka nånstans. Vi åkte vi London, Kuala Lumpur och sen Melbourne. Det var långt! Skulle fundera på om att ta stopover kanske i två dagar, det kan det vara värt. Vi gjorde det inte men kommer göra det nästa gång vi åker hem. Vi tog med oss babybjörnen på flyget och det var räddningen. När hon var trött och svårt att somna in gick vi omkring med henne. Väl framme tog det en vecka ungefär innan vi var på spåret igen. Vi försökte inte klura ut timmdiff utan när vi kom fram sov vi när vi var trötta och åt när vi var hungriga och sakta men säkert kom vi in i rutinerna. Varje dag kom vi närmre. Det får ta sin lilla tid men tillslut faller allt på plats. Var ska ni åka någonstans? Ha en underbar resa i detta fantastiska land!

Mamma från downunder :wink:
Marie, Mamma till lilla sötisen Leah Rebecka :heart: 2005-12-09 Ethan John :heart: 2008-06-16
Jemma

Inlägg av Jemma »

Hej Marie! :D

Tack för ditt svar, jag skall försöka fixa det utan att bli stressad och anklaga mig själv för att förstöra allt det som vi kämpat och byggt upp under hösten. Det är bara lite svårt att låta bli att oroa sig då vi har nått målet så fint nu. Men jag skulle ju förstås aldrig låta bli att åka på denna fantastiska resa ändå, vi får lösa det!! Vi ska nämligen gifta oss i Melbourne, i svenska kyrkan där du vet, och samtidigt döpa lilla Ellen, så det är verkligen mina drömmars resa vi har framför oss :heart: .

Det är bara det att då vi har endast 3 veckor på oss i Australien så är det inte kul om en hel vecka går åt till att Ellen har det jobbigt med sömnen hela tiden och har svängt om dygnet. Så jag skulle ändå vilja försöka förbereda lite för det eller ha nåt slags teori i bakfickan då vi anländer. Vet att Anna W precis kan förklara hur man ska göra vid 3 timmars diff, så jag hoppas hon kanske har något super råd även till denna lite mer extrema tidsdiffen. :?:

Ha det så skönt i fina Melbourne! Längtar dit. Kram från Jemma 8)
br

Inlägg av br »

Hej
det finns en del på forumet i denna fråga! Bl a har Anna W skrivit under rubriken "verktygslådan..." . Sök p åtidsskillnad på forumet så kommer det upp många berättelser om hur man har gjort. Är nästan helt säker på att Kokos åkte till västra Canada (dvs tidsskillnad 9 timmar) förr året. Så du kan söka på Kokos också så kommer kanske det inlägget upp.

Vi bor i USA med 6 timmars tidsskillnad och vi har aldrig ställt om en endaste minut ngn gång vi rest till o från Sverige. Däremot har vi fösökt att anpassa oss så fort som möjlligt, dvs inte låtit middagss.mnen dra ut p åtiden osv. Det har tagot oss ca 3 dagar att fixa detta. Ni har ju verktygen och kommer att fixa detta galant, Om det mot all förmodan skulle strula så får ni väl kavla upp ärmarna när ni kommot hem! nygifta och nydöpta! :D
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag hittade en gammal tråd (räkar veta vem som startade en och därför går det att söka. Det går alltså att söka på alla inlägg som någon person har skrivit, men inte på sökord - märkligt är det)

Så här står det i alla fall:
Så här skriver Anna:

För en timme/dygn:
Säg att barnets måltider ligger på kl 7, kl 10, kl 2, kl 6 med nattslurk och
sova kl 7. Dag ett tar du då upp barnet kvart i 7. Nästa mål serveras med
nästa marginalkvart halv 10. Du har nu "tjänat in" en halvtimme. Tredje
målet kvart över 1 - trekvart. Fjärde målet kl 5 - en timme. Nattslurk och
sova kl 6. Dag två tar du upp barnet kvart i 6. Nästa mål serveras kl 9.
Tredje målet kl halv 1. Fjärde målet kl 4. Nattslurk och sova kl 5. Och så
vidare.

Så här får jag det till att bli för oss (hans måltider). Tänk på att vi åker västerut och skall således flytta fram klockan i pluttens schema, inte som i Annas exempel vrida tillbaka klockan:

07.00 blir 07.15
09.30 blir 10.00
12.00 blir 12.45
14.30 blir 15.30
17.30 blir 18.45
18.30 blir 20.00

Oxh detta är hela tråden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=1789

Du ska ju resa åt andra hållet, men det går ju att tillämpa så också.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"