Jag har en liten fundering, eller flera...
Hur länge är okej för en liten att sitta när dom inte kan sitta själva?
I bärsele:
Enligt babybjörns hemsida är det lika "bekvämt/anatomiskt korrekt" för barnet i selen som att bli buren i famnen. Jag använder den i max 20 min i sträck. Vill inte att lillen ska behöva få ont i rumpan/ryggen.
I babysittern:
Har en sitter från Ficher price som är ställbar i massa olika lägen. Den använder jag max 30 min.
Nu funderar jag på att skaffa en hoppgunga eftersom han vill stå/hoppa/gunga hela tiden och jag inte alltid kan hålla i honom så att han få det. Har då blivit uppskrämd av sjukgymnaster som säger att de inte är bra för barnaryggen.
Han har aldrig tyckt om att åka vagn men nu hoppas jag på att han ska tycka det blir roligare om jag gör om den till sittvagn, men jag har samma fundering där.
Nån klok mamma som vet???
Sitta i sele å sånt...
-
MissLavinia
- Inlägg: 16
- Blev medlem: sön 24 sep 2006, 11:14
- Ort: Skinnskatteberg
Sitta i sele å sånt...
Mallig mamma till busunge född i maj 06
och en bäbis i magen som kommer i april 08
och en bäbis i magen som kommer i april 08
Vad jag vet ska man ta det lite lugnt i början och sedan kan man öka på tiden eftersom. Har fått höra att "de säger till" när de inte vill sitta där längre. Så jag tror inte att det är direkt skadligt.
Men vad jag däremot vet är att det bästa är att undvika dessa två tingestar så långt det går och lägga barnet platt på mage på golvet eller på rygg. Då får barnet öva upp motoriken bättre än om det passivt sitter i babysitter eller sele. Egentligen är det ju inte så ofta man behöver bära omkring på barnet. Som transport, kanske.
Jag använder bärselen när jag är utomhus med båda pojkarna: då får lillen sitta i bärsele så att jag kan greja lite utomhus tillsammans med stora killen.
Men vad jag däremot vet är att det bästa är att undvika dessa två tingestar så långt det går och lägga barnet platt på mage på golvet eller på rygg. Då får barnet öva upp motoriken bättre än om det passivt sitter i babysitter eller sele. Egentligen är det ju inte så ofta man behöver bära omkring på barnet. Som transport, kanske.
Jag använder bärselen när jag är utomhus med båda pojkarna: då får lillen sitta i bärsele så att jag kan greja lite utomhus tillsammans med stora killen.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
-
susanneethel
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: mån 16 jan 2006, 22:44
Tror inte heller att det är skadligt med kortare stunder.
Jag lät inte Karl hoppa i hoppgungan mer än ca 10 minuter åt gången. Jag tror det är bäst med vagnen också, inte längre än en kvart åt gången.
Satt gjorde han bara vid matning när han inte kunde sitta själv. Min teori är att man är mogen för att sitta långa stunder när man kan sätta sig upp själv. Då har man tränat upp den rätta muskelstyrkan.
Jag lät inte Karl hoppa i hoppgungan mer än ca 10 minuter åt gången. Jag tror det är bäst med vagnen också, inte längre än en kvart åt gången.
Satt gjorde han bara vid matning när han inte kunde sitta själv. Min teori är att man är mogen för att sitta långa stunder när man kan sätta sig upp själv. Då har man tränat upp den rätta muskelstyrkan.
-
MissLavinia
- Inlägg: 16
- Blev medlem: sön 24 sep 2006, 11:14
- Ort: Skinnskatteberg
Hej kokos Jag har också hört det där med att dom säger ifrån men hur vet man i såna fall om det är att dom inte orkar sitta längre eller om det "bara" är tråkigt. Jag använder bärselen när vi är ute på våran förmiddagspromenad. Han verkar trivas men som sagt törs jag inte använda den längre än 20min i sträck.
Hej susanneethel Det är ungefär så jag har tänkt, hoppgungan i 10min och få "studsa av sig". Han vill gärna vara med när vi äter och då sitter han i babysittern, har just börjat få smakisar också.
Vad jag är ute efter är lite variation, han ligger massor på golvet och pysslar, men det kan ju vara skoj att få vara upprätt också. Vill att han ska vara nöjd och glad och det är inte alltid han är nöjd någon längre stund på golvet, han vill vara med, uppe, nu när han blivit så stor.
Hej susanneethel Det är ungefär så jag har tänkt, hoppgungan i 10min och få "studsa av sig". Han vill gärna vara med när vi äter och då sitter han i babysittern, har just börjat få smakisar också.
Vad jag är ute efter är lite variation, han ligger massor på golvet och pysslar, men det kan ju vara skoj att få vara upprätt också. Vill att han ska vara nöjd och glad och det är inte alltid han är nöjd någon längre stund på golvet, han vill vara med, uppe, nu när han blivit så stor.
Mallig mamma till busunge född i maj 06
och en bäbis i magen som kommer i april 08
och en bäbis i magen som kommer i april 08
-
susanneethel
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: mån 16 jan 2006, 22:44
Om du tycker att han ligger för lite på mage, alltså blir fort missnöjd, kan du försöka uppmuntra honom lite. Flytta ner verksamheten på golvet, läs, ät, m.m. där han är så känner han att han är med ändå.
Lite bök, men magläget har så många fördelar så det är det värt.
Självklart kan han sitta i babysittern/sele också. Det låter lagom så som du gör med 20 minuter.
När det gäller hoppgungan tyckte Karl att den var så kul att han nog hade kunnat hoppa hela dagen.
Där var nog risken liten att han skulle sagt ifrån i första taget. 
Självklart kan han sitta i babysittern/sele också. Det låter lagom så som du gör med 20 minuter.
När det gäller hoppgungan tyckte Karl att den var så kul att han nog hade kunnat hoppa hela dagen.
Korta stunder går säkert bra i sele eller hoppgunga. Babybjörn ljuger faktiskt när de säger att det är detsamma som att bära barnet i famnen. Det är helt fel ställning för barnet som istället bör sitta i grodposition när det bärs. Om man vill bära längre stunder tex utomhus som transport vill jag tipsa om bärsjal där barnet sitter "rätt" och därför kan bäras länge utan problem.
Jag har bytt till sittvagn vid fem månaders ålder på mina killar men då har jag alltid haft sittvagnen i helt liggande läge så att det bara blir en svag, svag lutning. Det har ändå hjälpt då sittvagnen är mer öppen och lättare att se ut ur!
Jag har bytt till sittvagn vid fem månaders ålder på mina killar men då har jag alltid haft sittvagnen i helt liggande läge så att det bara blir en svag, svag lutning. Det har ändå hjälpt då sittvagnen är mer öppen och lättare att se ut ur!
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
BILD
-
MissLavinia
- Inlägg: 16
- Blev medlem: sön 24 sep 2006, 11:14
- Ort: Skinnskatteberg
Hej mia75 visst har jag nytta av selen när vi är ute men jag tror inte heller på babybjörns påstående. Jag har en bärsjäl, Sino från Looma. Den har varit jättebra men sonen trivs inte lika bra i den längre, när han var mindre älskade han att sitta i den. Tror att han vara lösare, friare, se mer, nu när han är "stor" (om du förstår hur jag menar) Och detta med vagnen har jag tänkt på, även om han blir nästan liggande så kommer han i alla fall inte att känna sig lika instängd som när det var liggvagn.
Hej igen susanneethel Nä då, hela familjen har flyttat ner på golvet
så jag tror inte att han ligger för lite på mage. Det är nog bara det att han är nyfiken på ALLT och vill se ALLT helst HELA tiden.
Hej igen susanneethel Nä då, hela familjen har flyttat ner på golvet
Mallig mamma till busunge född i maj 06
och en bäbis i magen som kommer i april 08
och en bäbis i magen som kommer i april 08
Min son är 4 o en halv månad och det är först nu som han själv kan ligga på golvet, antingen på rygg eller mage och busa.
Detta innebar att han fick sitta i babysitter mestadels, och då han inte alls var glad för vagn när han var yngre så använde vi oss mycket av just baby björn sele. Har aldrig haft några bestämda tider osv.. tror också på att de säger ifrån om något är obekvämt.
Det enda jag har varit lite försiktig med är just hoppgunga o i den får han sitta max 10-15 min.
Jag känner väl att man bör se till sitt eget barn och lyssna på dem, skulel man följa alla råd så skulle man nog bli galen.
mvh /// kattis
Detta innebar att han fick sitta i babysitter mestadels, och då han inte alls var glad för vagn när han var yngre så använde vi oss mycket av just baby björn sele. Har aldrig haft några bestämda tider osv.. tror också på att de säger ifrån om något är obekvämt.
Det enda jag har varit lite försiktig med är just hoppgunga o i den får han sitta max 10-15 min.
Jag känner väl att man bör se till sitt eget barn och lyssna på dem, skulel man följa alla råd så skulle man nog bli galen.
mvh /// kattis