Hur räkna sömntimmar?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
bullan

Hur räkna sömntimmar?

Inlägg av bullan »

Hej.
vår dotter på 8½ månad sover aldrig mer än 11½h timme per natt. Vi har nu i två månader försökt att få henne att sova en halvtimme längra på morgonen, men det funkar inte. Det jag nu undrar är om vi ska räkna det som att hon sover 12h per natt då vi erbjuder henne det eller om vi ska räkna att hon sover 11½h (som hon faktiskt gör)? Om vi ska räkna det som 11½h borde vi kanske lägga till en halvtimmes sömn på dagen för att hon ska få all den sömn hon behöver?
Kram :D
Ewa

Inlägg av Ewa »

Törs inte säkert säga hur man BÖR göra, men de flesta barn (och vuxna, inte minst jag själv :oops: ) har nog lite insomningstid och någon liten vakentid innan det sägs "Godmorgon!". Så sådär EXAKT 12 timmar blir det kanske inte hos ALLA familjer i vart fall, utan att man för den skull ska behöva kompensera det under daglurarna, om du förstår. Så tänker i vart fall jag. Våra tar allt från 3-15 minuter på sig att somna och vaknar allt från 30 min "för tidigt" till att bli väckta på morgonen, det varierar lite, men jag räknar det ändå som 12 timmarsnatt och ger inte mer sömn dagtid för det - och det tycker jag funkar alldeles utmärkt. Men kanske finns det andra synpunkter...
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
bullan

Inlägg av bullan »

Jag förstår vad du menar, men jag har tänkt på det. Vi lägger henne 7 och hon brukar somna på 5-15 min och sedan vaknar hon mellan 6.10 och 6.30 så det blir ju ändå en viss del tid som faller bort plus då den "extra" halvtimmen som jag inte vet vad jag ska göra med. :(
Ewa

Inlägg av Ewa »

Min stora har haft såna perioder också, då han vaknat i ottan (6.15-6.30 - oftast när sommaren nalkas) och inga pangramsor i världen hjälper. Han ligger och sjunger och kvittrar, men upp kommer han inte och det VET han. Så ibland slumrar han till 5 eller 20 min och ibland inte, men det är liksom HANS business, tycker jag. Förutsättningarna för att sova har han, och det är mitt jobb att ordna. :wink: Och så länge jag gör det och är oföränderlig kring vilka tider som gäller (19-07) så tycker jag det brukar ge sig så småningom. Nu sover både han och lillasyster oftast som stockar och somnar snabbt också, och 2 månader är ingen så lång tid, tycker jag. Hon kanske behöver pangramsas ett tag till för att fatta att hon lika gärna kan sova på och ta vara på morgonsömnen också. :wink: :lol: Men som sagt, det är så JAG brukar tänka. Kanske finns det andra åsikter här på forumet.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Lua

Inlägg av Lua »

Så länge man kurar ska man ju hålla schemat som Ewa beskriver. Sen kan man ju ändra om det inte fungerar. Om barnet är nöjt och glatt så behöver du ju inget göra, men om du tycker att det saknas sömn så kan du ju sätta schemat med 11,5 timmars natt och lägga på en halvtimme på dagen.

Kram från Lua. :heart:
bullan

Inlägg av bullan »

Vi skulle ju helst vilja att hon sov till 7. Men det har hon nästan aldrig gjort. Precis när vi kurade henne när hon var 6 månader så sov hon till 7, men de senaste 2 mån. har det som sagt bara hänt nån enstaka gång. Känns lite som hon helt enkelt inte vill sova mer. De senaste veckorna har hon dessutom varit lite grinigare och tröttare på dagarna, det är därför jag börjat fundera på om hon verkligen får den sömn hon behöver, eller om man ska lägga till en halvtimme på dan. :?:
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Bullan!

Bestäm hur NI vill ha det, antingen 11.5 eller 12 h natt och så anpassar du dagsluren efter natten. Gör en minikur för tidiga uppvak så är ni snart på banan igen.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
bullan

Inlägg av bullan »

Tack Elle. :D
Låter mycket bra med en minikur, men hur ska denna gå till? Vore verkligen tacksam för hjälp då vi gärna vill att hon sover till 7 på morgonen.
Kram
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Bullan!

För tidiga morgonuppvak finns olika handlingsplaner, bestäm den som passar er, gör detta under ca 4-5 mornar så är på banan igen.

:arrow: Pangramsa vid första pip, sedan avvakta, jobbar dottern upp sig igen så ger ni EN ramsa sedan inget mer. Hon har fått besked att det inte är morgon än, ni kan stoppa in öronpropparna och somna om. Ställ klockan så ni är redo när det är dags att göra GLAD morgon :D

:arrow: Vid uppvak, sätt på musik (klassisk) utanför dotterns dörr. Anpassa volym efter hennes protester, hon ska kunna hör musiken. Sänk sedan allt eftersom hon tystnar och stäng av och somna om.

:arrow: Vid uppvak, gå upp och gör ljud i huset ex städa toan, diska, koka kaffe, prata med varandra. Ja, allt ni kan komma på. Det gör att hon hör att ni vaktar och hon lungt kan somna om. Gå och lägg er när hon somnat.

Jag har gjort som punkt ett för den passar oss och gjort så vid uppvak mellan 4-7(morgon 7.30). Vaknar han runt 7 har jag inte gjort ngt och på så sett signalerat att det snart är morgon och han kan ligga och snacka lite i väntan på den. Som sagt var, bestäm vad som passar er och gör detta med en extra skopa av ATTITYD så kommer dottern snart att fatta galoppen och sova gott till 7.

Lycka till!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
bullan

Inlägg av bullan »

Elle!
Tack så jätte mycket för ditt svar :D . Ska sätta igång så fort den lille damen tillfrisknat från sin förkylning.
Stor Kram!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"