Hysterisk på natten! Hälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
jesper

Hysterisk på natten! Hälp!

Inlägg av jesper »

Fakta: Kille 7 månader. Stark o glad hela dagarna.

Vi hade prövat 5 minuters metoden på rek. av BVC utan att det fungerade för oss (kändes inte heller bra för oss). Vi genomförde 4 dagars kuren enl. metoden(han hade inte sovit på mage innan), med ett undantag (eget beslut), han plockades upp sovande under "vargatimmen" för att bli ammad o därefter tillbaka lagd i sin egen säng. Sovschemat var då att han somnade själv 20.00 (utan protester efter första natten) o sov sedan tills vi plockade upp honom mellan 04.00-05.00 för att "fylla" på den lilla magen, sedan sov han vidare till 07.00, då vi "gjorde" morgon. Allt var bara perfekt för oss alla, från att tidigare vaknat varje 40-50 min o "tuttat" i vår säng, till att ALLA fick sova stora delar av natten. Vi såg oxå en stor förändring hos vår alltid tidigare glada kille, om nu möjligt blev han ännu gladare o friskare (med rosiga kinder).

Sedan hände någonting... Vi är själva medvetna om att vi under de 7 uppföljande dagarna gjorde ytterligare fel, då vi bl.a. gjorde intrycksbenägna aktiviteter.
Dag 1 (av 7) Julgransplundring hos nya grannar, gjorde att han vaknade 5 gånger på natten o skrek långa perioder (buffade men plockade inte upp honom). Dag 2 (av 7) Något bättre, vaknade vid 3 tillfällen men somnade om efter kort buffning. Dag 3 (av 7) 1 års kalas hos vänner, denna natt förbyttes vår lilla son till ett monster... :D Han sov oroligt o skrek hysteriskt i 1,5 timme (från c:a 03.00). Till slut kände vi oss tvugna att ta upp honom då han knappt fick luft, det enda som fick honom lugn var bröstet. Efter denna natt insåg vi att vi inte tagit de 7 uppföljningsdagarna på allvar. Vi bestämde oss då för att stanna hemma o börja om med 7 "nya" dagar med fasta rutiner. Detta är nu 3 veckor sedan o det är nu värre än tidigare. Han kan dessutom nu även vända sig själv till rygg, vilket han gör flera gånger per natt, o klarar inte att somna om på rygg eller vända tillbaka. Vi vill även passa på att förtydliga att själva insomnandet på kvällen (20.00) sker helt utan protester o han sover sedan till ca 23.00 o efter det vaknar han flera gånger per natt o skriker hysteriskt, då varken buff eller ramsa fungerar.
Vi är medvetna om att vi gjort en del fel o känner oss nu vilsna i hur vi ska gå tillväga för att hjälpa vår son att sova i lugn o ro. Vi vet ju nu att han "kan" sova 9 timmar o somna in samt somna om själv, vilket han gjorde de första dagarna. Hjälp oss.
Jesper
pappa till Maximus f?dd 1 Juli 2004
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Nu skall vi ta det lilla lugna här :D! Först vill jag bara säga Välkommen hit!

Först vill jag säga att SHN-kuren går ut på att man lär barnet att sova SJÄLV och att somna om SJÄLV :!: :!: . För att detta skall kunna vara möjligt behöver DAGEN bestå av ett antal ingredienser mat, mera mat och ännu mera mat, sömn, omvårdnad och social delaktighet (hmm..har jag missat något :roll: ??). Har ni upprättat ett MAT- och SOVschema för den lille? Om den lille får i sig tillräckligt med mat så behövs inget nattamål (absolut inte vid 6 månaders ålder!). Se även över hur många timmar totalt som den lille sover på ett dygn. Om jag inte minns fel skall en 6 månaders ha 15 h per dygn.

En annan sak som slår mig är den berömda ATTITYDEN måste fram :!: :!: :!: . Jag har varit med om både 20, 30 och 55 min halliballo på natten (dagen också för den delen :wink: ) och sprungit in till plutten och gjort en massa saker. Not good! Stackarn han blir ju helt förrvirrad. Var inte uppe båda två på natten. Bestäm vem som "ansvarar" för er plutt. Tänk att han ställer sina frågor och att ni skall svara i HANDLING.

Jag tycker att ni skall läsa på ännu en gång betr verktygen och varför inte öva på varandra :D?? Ni måste veta vad ni gör annars vet inte er plutt vad som gäller.

Tja, det var väl mina råd. Misströsta inte. Det kommer att fungera inom tid.

Berätta gärna hur det går.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Som sagt - se till att ni har ett fast dagschema som gör att man får med "hela paketet"!

:idea: 12 timmar natt klarar han då galant! Som ni märkt så stör nattmålet mer än det gör nytta....

:idea: I övrigt är det bara att glömma det som hänt och se till hur det ser ut idag. Det är där ni är nu och då ska ni inte se bakåt utan framåt! Det betyder således att börja om från början och verkligen avsätta ett par veckor så att det har en chans att sätta fungera.

:idea: Använd verktygen och börjafrån noll. Tänk på att ramsan ska ta över redan andra dagen och att det därefter tar ett par dagar innan den "sitter". Öva upp ramsan orentligt!

:D Lycka till!
jesper

Inlägg av jesper »

Ytterligare fakta: Först o främst är vi LUGNA! Vi ÄR medvetna om att kuren går ut på att lära barnet sova SJÄLV (det e väl det som e just hela poängen). Ja vi har upprättat ett mat/sov schema, o han får i sig tillräclig med mat. Vi vill ju hjälpa honom att sova. Vi har övat på varandra, men vi vet INTE vad vi gör fel! Natten har varit sådär... Han har dock endast vaknat 2 långa perioder, om 1 timme o 10 min var. :lol: Vi har delat upp nätterna så att vi turas om. Anser att det troligen e bättre att bara en av oss e trötta på dagen när vi ska leka med vårt otroligt glada "monster". :D
Jesper
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Ja, men då så!

:idea: Då är det ju bara att slopa nattmålet och tuta och köra med verktygen!

:idea: Natten gick ju galant - vad är problemet :wink: ?!
jesper

Inlägg av jesper »

Ja du har rätt. Det känns faktiskt som ett framsteg inatt igen. Men det e OTROOOLIGT svårt att INTE "rädda" honom o ta upp honom när han skriker så att han knappt får luft. Som "curling" pappa (& mamma) gör det ont i själen o man blir orolig. Några andra tips om vad man kan göra för att han skall tystna? Nu känns det lite som att man "våldför" sig på honom, då han e väldigt stark (krävs båda händerna av min fru för att hålla honom med solfjädern) samt att han inte blir lugn av ramsan, snarare mer hysterisk. Han "flippar" runt på rygg på en sekund o kan ju inte somna eller vända tillbaka då.
Jesper
Gäst

Inlägg av Gäst »

:shock: Här var det alltså attityden som sviktar trots lugnet :wink: !

:idea: Läs på mer om filosofi och tanke bakom verktyg och kur så att du vet VAD du ska göra och VARFÖR du gör det!

:D Lycka till!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Hm, här kommer Leg. Grälare igen :shock:

1. Vad "räddar" ni honom från? Finns vargar i sängen? Rummet? Huset?

2. Curlingföräldrar? Varför då ens överväga shn-kuren :?: Tänk efter seriöst :!:

3. Krävs båda händerna av din fru för att hålla honom med solfjädern? Ja, visst gör det det! Bakläxa :!:

4. Flippar runt på rygg på en sekund och kan ju inte somna då? Se punkt 3.

5. Blir inte lugn av ramsan, snarare mer hysterisk? Så hurdan är ramsan? Hysterisk, huh :?:

Det här duger inte :!: Ni kan inte era saker och vill kanske inte heller kunna dem. Det är det första ni måste rannsaka :idea:

Sedan gäller att läsa på, läsa på, läsa på, ALLT. Jag vill inte se sova-hela-natten-kuren misshandlas och inte någon liten unge heller :evil: Börja med Attityden av självklarhet i Verktygslådan t ex - om och när ni nu bestämmer er för att verkligen genomföra kuren så ska det göras RÄTT :D

Hälsningar från Grälmonstret :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Kristin

Inlägg av Kristin »

Ja du Jesper.. How about that answer :D!

Bryt inte ihop! Hon ÄR sån :wink: :wink: :wink:!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
jesper

Inlägg av jesper »

1. Inga vargar varken i rummet eller i huset! Lugn o harmonisk miljö.
2. Curlingföräldrar. För mig är det ett positivt laddat ord, med vilja att hjälpa o stötta o vara aktiv istället för att vara passiv pappa.
3. Ja vi gör ju som sagt som det står! Men det gör ju inte saken bättre för vår känsla, att det krävs "våld" att hålla honom på mage med hjälp av solfjädern.
4. se 3
5.Ramsan är mer eller mindre "din" egen ramsa. Den sägs med olika tonlägen o hastighet beroende på situationen o avslutas alltid med en bekräftelseramsa när han tystnar. Den är absolut INTE hysterisk! Fråga: Om han skriker o hålls med solfjädern i 1,5 timme, skall man då ramsa HELA tiden? (Eftersom han INTE tystnar tillräckligt länge för att hinna ut ur rummet).
Vill bara tillägga att vi HAR läst o läst o vill (o försöker) verkligen förstå o genomföra "din" kur, vi ber här om hjälp med det vi missat eller inte förstått. Förstår inte hur du kan tro att vi inte försöker o inte vill! Upplever det märkligt att man får mer hjälp o råd av andra på forumet än upphovskvinnan till kuren själv.
Jesper
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

"Fråga: Om han skriker o hålls med solfjädern i 1,5 timme, skall man då ramsa HELA tiden?"

Kan någon förstå hur maktlös den s k upphovskvinnan känner sig :cry: ?

Så jag går och badar :lol:

Tack, ni kära forumister - måtte Gud giva er tålamod :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
kokos

Inlägg av kokos »

Då ska vi se här om jag kan reda ut några frågetecken: om det inte finns några vargar: varför vill ni då ta upp honom? Vargarna är ER oro, inte själva miljön. Sängen är helt ofarlig. Lugna honom i den.

Er son KAN somna själv. Han KAN också vända sig själv, åtminstone kommer han att lära sig det snart. Och kan han inte det så låt honom be om hjälp innan ni är där och vänder honom (skriket brukar låta annorlunda, lite mer ropande tyckte jag, vi hade samma problem).

Solfjädern ska inte hållas i 1.5 timme, då har ni faktiskt inte läst på:
"Solfjädern beskriver dina vitt utbredda händer, som du med ett mjukt men stadigt tryck placerar över hela lilla barnakroppen efter det att du lagt barnet tillrätta (se Tillrättaläggandet). Under tystnad, med oförändrat tryck, avvaktar du stillhet, tystnad och lugn, ända tills barnet känns sömntungt. Avsluta med litet extratryck i god tid innan barnet somnar. Gå bort därifrån med ramsan. "

Ni ska alltså INTE ramsa så länge ni solfjädrar, utan ni ramsar på väg därifrån. Gör det hela lite snabbare: lägg ner, bred ut händerna, tryck till och gå ut med ramsan. Han borde inte ha hunnit skrika upp sig på den tiden. Jag tror kanske inte att han kommer att bli helt tyst innan ni går därifrån, men kanske lite mer avslappnad.

Gör det hela till ett växelspel. Skriker han och är LEDSEN så testa att bara ramsa först. Om inte det fungerar - gå in igen gör ni om det hela. Vänd honom tryggt men självklart och lägg tillrätta snabbt. Bred ut händerna, tryck till och gå ut med ramsan.

Stå inte kvar vid sängen i all evighet, utan gå därifrån och ge honom chansen att lugna och somna av sig själv. Svara på frågorna i första hand utanför rummet, men gå in och hjälp honom när ni måste.

Emellan ramsorna och solfjädrandet gör ni annat. Diskar, dammsuger, fixar och donar så att han HÖR att ni håller vakt. Dessutom slipper ni överkoncentrera er på att han ska somna. Tro på att han fixar det. :!:

Ramsa med rejääääält magstöd. Bestämt men tryggt. Ramsa x 8 om det krävs för att få honom att dra ner på tonläget på skriket. Han behöver inte bli helt tyst men han ska lugna sig.

Gå inte i försvarsställning nu, vi försöker hjälpa er så gott vi kan allihop, inkl Anna. Ta till er hennes kloka ord istället för att gå i försvarsställning, hon kanske låter hård men man MÅSTE vara bestämd när man genomför kuren. :heart:

Kom igen nu *peppa peppa* :D
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Kristin

Inlägg av Kristin »

Jag har alltid haft svårt för att inte lägga mig i :oops: , men nu tycker jag faktiskt att Anna är lite vääääääl hård :evil: . Det här är ju föräldrar som verkligen vill försöka att hjälpa sitt barn att få ordning på sömnen och de har helt enkelt kört fast. De vänder sig ju hit för att få HJÄLP, tänk på det. Kan vi inte alla hjälpas åt så att de får det :heart: ? Inte klanka ned på dem. Usch vad jag tar illa vid mig :evil: :cry: .

Nu går jag också och badar - i badkaret!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

BRA KOKOS =D>!!! Det är precis så jag vill att vi skall svara varandra!!!

Tack!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Julius

Inlägg av Julius »

Vi tycker oxå det känns hårt! Vi har själva fått en spark! Och ni som var med då vi fick oss en känga av just upphovskvinnan, ni vet ju att det var det som behövdes för att få oss att kämpa vidare & nu har vi lyckats!!!
Så vi håller givetvis tummarna för er Jesper & Maximus att ni kämpar vidare & att detta har gett er mer glöd än någonsin för att ni inte ger er utan att ni oxå ska/kan/vill lyckas.
Del för er egen skull.
Dels för er sons skull
&
även för Anna Wahlgrens skull!!! :lol: \:D/ =D>
Son f?dd 040806 SHN-kuren startad 17/1-05 & funkar kanon fortfarande!
D?ttrar f?dda 940818 & 970611 & 060220 (Ej kurade)

:heart:Bilder p? de sm? liven:heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"