Fråga innan kuren

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mjölk

Fråga innan kuren

Inlägg av Mjölk »

Hej!
Vi hade tänkt köra kuren på vår nu 9 månaders son. Vi startade igår men vet faktiskt inte om vi vill fortsätta. Han verkar ha kommit in i separationsfasen nu. Vi är osäkra på om man verkligen ska neka honom närhet just nu. Vad tror ni?
/Mjölk
Lua

Inlägg av Lua »

Jag VET att kuren bygger på att föräldrarna tar ledningen och verkligen vet vad de gör :!: Det verkar inte som att ni gör det än. Det är superviktigt att vara riktigt påläst innan man startar kurandet. Jag tycker att ni ska tänka över om ni kan tillräckligt! Någon annan som kan tycka till också :?:

SHN-kuren ger för övrigt inga hinder för närhet. Det handlar bara om att barnet ska lära sig att tryggt somna och sova självt. Alla övriga timmar av dygnet är öppna för bus, närhet, jobba tillsammans och utevistelse.

Hör av er igen!

Kram Lua. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Lua :wink: :lol:

:D Välkommen är du :lol: (Bestickande signatur :P )

Men ingen kurmisshandel, tack - ujuj :evil: :!:

Börja med att läsa "Vill du SHN-kura ditt barn? LÄS DETTA FÖRST!" bland introduktionerna på föräldraforumsidan. Sedan kan du ta ställning :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mjölk

Hej igen

Inlägg av Mjölk »

Hej igen!

Jag är påläst men maken borde nog läsa lite mer också. ;-) Vi vill ju gärna genomföra SHN. Vi väntar lite till då, det är nog bäst.

Men innan vi påbörjar kuren så vill jag bara veta om det är "förbjudet" att ge barnet fysisk närhet just under separationsångestfasen. Vi leker o kramas o ger vår son jättemycket fysisk närhet på dagarna, men ska man då neka honom det om han vaknar upp och man inte kan få honom att sova med SHN-metoden? Det här är ingen kritik av något slag. Vi tycker det verkar vara en toppenmetod! Men man måste ju få fråga.

Kram/ Mjölk
/Mjölk
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Mjölk :D

Jag får känslan av att du har lite negativa förväntningar :?: Tänk positivt istället, ni gör något för er son som han kommer att ha nytta av resten av sitt liv.

Det går fint att kura även under 8-månadersångest. Den perioden är tillräckligt besvärlig för barnet som den är utan att dessutom sova illa perioden igenom...

Tänk inte i termer av att sonen "behöver närhet" nattetid. Han behöver sova :!: Allt annat är saker ni i handling lärt honom. Nu får ni lära om. I SHN-kuren lämnas barnet aldrig ensamt med sin förvirring inför det nya. Ni föräldrar lugnar och betryggar via de olika redskapen (tillrättaläggande, buff, ramsa) att allt är i sin ordning och att ni håller vakt.

Lycka till :!: :D
kokos

Inlägg av kokos »

Barnen mår inte dåligt av kuren. Tvärtom brukar de flesta barn reagera med lättnad. Äntligen någon som visar mig hur det fungerar i den här världen! :) Och efter kanske en vecka blommar barnet ut som man aldrig trodde var möjligt!

Närhet hinner han få under dagarna. Precis som vi andra. Vi sover på nätterna och är sällskapliga på dagarna. Så svaret på din fråga är ju alltså att ni inte ska ta upp honom från hans sovplats nattetid. Och precis som Nancy säger: ni kommer inte att känna att ni måste ta upp honom om ni har läst på ordentligt. Han KOMMER att somna om. Plugga på och ställ sedan alla frågor ni har på lager under en och samma tråd så ska du se att ni får massor av hjälp. Lycka till! :D
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Mjölk

Inlägg av Mjölk »

Tack för svaren!
Min make och jag ska nu läsa på! :-)
/Mjölk
Nancy

Inlägg av Nancy »

Bra :thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"