Vår tös som blir fyra i december blev dagtorr vid 2,5 - helt utan problem eller föregående "potträning". Hon deklararade bara en dag "Nu ska jag inte ha blöja mer, nu ska jag ha trosor". Och så fick det blir. Det har knappt hänt en olycka sen dess (och de få gånger det gjorde det så var det ju inte mycket att orda om heller, för den delen)
Nu till frågan: hon har fortfarande nattblöja. Och hon kissar ganska mycket i den, den är rejält blöt på morgonen. När slutar de med detta? Som jag har förstått det väntar man helt enkelt tills blöjan varit torr typ en vecka eller nåt och sen kan man ta bort den, kanske med en och annan olycka som följd. Men vi verkar ju inte ens i närheten. Detta ska väl inte "tränas"?? Vi har bara väntat på att blöjan en dag (eller snarare natt) ska bli torr av sig själv. Men nu har vi hört flera i bekantskapskretsen som har jämngamla barn och "kissar" sina älsklingar innan de själva går till sängs - alltså släpar upp ungarna sovandes, sätter dem på toa och låter dem kissa för att sedan bära tillbaks dem till sängen. Detta har de gjort i några månaders tid. Men är det verkligen naturligt?? Borde inte lilla kroppen och barnet sköta detta själv? Då kan man väl lika gärna fortsätta med blöjan - om de nu fortfarande behöver kissa på natten och inte vaknar. Eller är jag alldeles ute och cyklar nu? Ska vi fortsätta vänta eller bör man göra något??
Blöja på natten-funderingar...
Blöja på natten-funderingar...
Mamma till tv? barnaboksbarn, f?dda dec 02 och juli 04.
Hej Anthea
Har också en tös som blir fyra, i januari
Precis som din tidigt torr dagtid utan problem, men fortfarande (väldigt) blöt på natten...
Det här är jag inte van, då de tre före henne slutat samtidigt med dag och nattblöja - men det är ju förbjudet att jämföra
Jag gör ingen affär av det, jag vet att tids nog blir hon torr! Vill inte heller slita upp henne och störa hennes goda sömn, jag anser att hon inte är mogen förrän hon självmant blir torr
Vänta tills blöjan är torr fem nätter i rad - då sitter det. Vi får odla vårt tålamod, helt enkelt!
/Mia
Har också en tös som blir fyra, i januari
Precis som din tidigt torr dagtid utan problem, men fortfarande (väldigt) blöt på natten...
Det här är jag inte van, då de tre före henne slutat samtidigt med dag och nattblöja - men det är ju förbjudet att jämföra
Jag gör ingen affär av det, jag vet att tids nog blir hon torr! Vill inte heller slita upp henne och störa hennes goda sömn, jag anser att hon inte är mogen förrän hon självmant blir torr
Vänta tills blöjan är torr fem nätter i rad - då sitter det. Vi får odla vårt tålamod, helt enkelt!
/Mia
OK, jag borde lyssnat till min intuition hela vägen då. Då väntar vi helt enkelt ut det. Tack för era svar! Känns skönt att man ändå tänkte rätt från början.
Hon äter inte välling. Däremot har hon en pipmugg vatten vid sängen för att undvika Alfons Åberg-fasonerna. Hon dricker dock sällan, och gör hon det så är det när hon vaknar mitt i natten, tar ett par klunkar och somnar om.
Vi väntar ut kisset tills det ger sig själv helt enkelt.
Hon äter inte välling. Däremot har hon en pipmugg vatten vid sängen för att undvika Alfons Åberg-fasonerna. Hon dricker dock sällan, och gör hon det så är det när hon vaknar mitt i natten, tar ett par klunkar och somnar om.
Vi väntar ut kisset tills det ger sig själv helt enkelt.
Mamma till tv? barnaboksbarn, f?dda dec 02 och juli 04.