Frågetecken innan vi börjar kuren

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Hugo

Frågetecken innan vi börjar kuren

Inlägg av Hugo »

Vi planerar attså snart som möjligt göra SHN-kuren, men vi har några frågor. Vi känner att vi fortfarande har en bit kvar till "attityd till självklarhet". Förhoppningsvis finns det någon/några som kan besvara och så faller några pusselbitar på plats.
1. Hugo vaknar för 2 tim tidigt ca kl 05.00 (då vi inte längre "får" buffa dvs efter 1:a kurnatten) och illvrålar tolkningen i skriket är ilska kombinerat med rädsla. Vad göra om han inte svarar på ramsan? Får vi gå in och buffa/solfjädra då? så följer nästa fråga...
2.Hur länge får man i sådana fall buffa? Vad jag förstod så är det bara krisverktyg och i sådana fall enbart tillåtet att buffa några gånger som markering?
3.När används pangramsa? Upprepas pangramsan enbart x1? Innebär pangramsa att man säger ramsan väldigt högt och bestämt?
4.Hugo vill (i alla fall idagsläget) inte ta någon nattslurk i någon form. Han tycker inte att tutten är tillräckligt attraktiv när han inte är tillräckligt trött. Välling vägrar han. Detta innebär att han åtminstone första nätterna kommer att somna utan nattslurk - detta gör att jag känner mig rädd för att han inte får i sig vätska tillräckligt, eftersom bröstmjölken står för en stor del av den vätska han får i sig under dagen. (Är inte särskilt intresserad av att dricka under dagen, blir dock erbjuden pipmugg/glas/flaska vid måltider och mellan måltider). I dagsläget väcker jag honom kl 22.00 då han ammar halvsovande från B1,B2, sedan erbjuds han inte bröstet förrän kl 06.00.
5.Angående dagslur på förmiddagen som ska sovas i säng. När han läggs verkar han pigg och glad. Han kan ligga och prata för sig själv i ca 30 min innan han börjar gnälla pga ilska/trötthet. Vad gör jag under tiden. Ska jag ramsa utanför dörren med jämna mellanrum eller ska jag vänta ut honom tills han ber om hjälp dvs börjar bli ilsken/tröttskrik? Idagsläget går jag in till honom när han börjar bli ledsen och buffar lite och då brukar somna efter en stund. Innan dess ramsar jag lite utanför dörren.
......Vi har inte genomfört SHN-kuren ännu, även om vi testar verktygen lite.
Schemat vi planerar att ha:
07.00 Morgon/upp-amma B1/B2
07.30Frukost
09.30-11Sova
11.00Lunch
13.30-14.30Sova
14.30Mellanmål
18.00Middag
19.00Nattslurk ,Sova
Hugo är född i januari 2006.
Elle

Re: Frågetecken innan vi börjar kuren

Inlägg av Elle »

Hej Hugo!

Vad bra att ni avvaktar att genomföra kuren tills ni är ordentligt pålästa och har övat på verktygen. Det är A och O :!:
Hugo skrev: 1. Hugo vaknar för 2 tim tidigt ca kl 05.00 (då vi inte längre "får" buffa dvs efter 1:a kurnatten) och illvrålar tolkningen i skriket är ilska kombinerat med rädsla. Vad göra om han inte svarar på ramsan? Får vi gå in och buffa/solfjädra då? så följer nästa fråga...
2.Hur länge får man i sådana fall buffa? Vad jag förstod så är det bara krisverktyg och i sådana fall enbart tillåtet att buffa några gånger som markering?
3.När används pangramsa? Upprepas pangramsan enbart x1? Innebär pangramsa att man säger ramsan väldigt högt och bestämt?

:arrow: Jag bakar in svaret på alla tre frågorna då de berör samma sak. Gå inte händelsen i förväg, det är ju inte alls säkert att det blir så här när ni väl genomför kuren :!: Men OM så gå in och läs under Lathunden för SHN-kuren(här på forumet), där finner du svaren på hur du gör vid tidiga uppvak. Det finns ingen regel för hur länge man "får" buffa, utan du ska göra det tills kroppen känns avslappnad, då solfjädrar du kort och ut med ramsa x4. Pangramsa används vid för tidiga uppvak och med det menas att den sägs DIREKT vid första pip från barnet. Den sägs i betryggande ton som förmedlar: "Det är inte morgon ännu, du kan lugnt somna om" och sägs x4.

4.Hugo vill (i alla fall idagsläget) inte ta någon nattslurk i någon form. Han tycker inte att tutten är tillräckligt attraktiv när han inte är tillräckligt trött. Välling vägrar han. Detta innebär att han åtminstone första nätterna kommer att somna utan nattslurk - detta gör att jag känner mig rädd för att han inte får i sig vätska tillräckligt, eftersom bröstmjölken står för en stor del av den vätska han får i sig under dagen. (Är inte särskilt intresserad av att dricka under dagen, blir dock erbjuden pipmugg/glas/flaska vid måltider och mellan måltider). I dagsläget väcker jag honom kl 22.00 då han ammar halvsovande från B1,B2, sedan erbjuds han inte bröstet förrän kl 06.00.

:arrow: Det är flera som väljer att ge gröt som "nattslurk" om inte välling är populärt. Du behöver inte oroa dig för mängden vätska under ett dygn, om han bara kissar som han ska så får han i sig ordentligt.

5.Angående dagslur på förmiddagen som ska sovas i säng. När han läggs verkar han pigg och glad. Han kan ligga och prata för sig själv i ca 30 min innan han börjar gnälla pga ilska/trötthet. Vad gör jag under tiden. Ska jag ramsa utanför dörren med jämna mellanrum eller ska jag vänta ut honom tills han ber om hjälp dvs börjar bli ilsken/tröttskrik? Idagsläget går jag in till honom när han börjar bli ledsen och buffar lite och då brukar somna efter en stund. Innan dess ramsar jag lite utanför dörren.

:arrow: Läs på mer i boken och på Forumet så får du svar.

......Vi har inte genomfört SHN-kuren ännu, även om vi testar verktygen lite.

:arrow: Testa inte verktygen lite då och då. Öva istället på sambon så ni har koll på buffning och att ni kan ramsa i olika tonlägen beroende på hur sonen frågar.

Schemat vi planerar att ha:
07.00 Morgon/upp-amma B1/B2
07.30Frukost
09.30-11Sova
11.00Lunch
13.30-14.30Sova
14.30Mellanmål
18.00Middag
19.00Nattslurk ,Sova

:arrow: Hugo är nio månader, eller hur? I den åldern behöver han ca 14h sömn per dygn. Ni har ju 12 h natt och då har ni ca 2h att fördela under dagen. Så som du lagt nu är det 1h sömn efter lunch, det är inget bra sömnrytmpass( 5, 20, 45 min, 1.5, 2, 2.5, 3 h) Hur man lägger lurarna ska man anpassa efter familjen. Lägg antingen 45 min på fm eller efter lunch och 1.5 h den andra luren. Kom även ihåg ensamleken, sociala delaktigheten och utevistelse.
/ Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Hugo

Inlägg av Hugo »

Tack för ditt svar! Jag måste läsa boken igen och även lathunden.
En fundering som har dykt upp är ang 45min sovstunden. Ska den erbjudas inom bestämt klockslag, eller kan jag använda marginalkvarten här? Jag förstår inte riktigt utifrån det som står i boken.
Hugo är född i januari 2006.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Hugo!

Ja, även 45 minutaren ska ju vara enligt schemat men vid behov kan du använda marginalkvarten till att lägga sonen både tidigare o senare.

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"