Gnäll om amning...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sus

Gnäll om amning...

Inlägg av Sus »

Hej på er! Har just fått mitt andra barn, en underbar liten Matteus som nu är två veckor.
Hade svåra problem med maratonamning med mitt första barn Julius, som nu är 2 år och 4 månader. Tack och lov hittade jag Anna W när Julle var 3 månader och fick otroligt mycket hjälp och stöd med Kuren - sedan dess har han sovit fint och är en fantastisk grabb säger alla :D
Med denna erfarenhet i bagaget tänkte jag mig att det här med amning och sömn skulle gå som en dans med andra barnet! Tänkte ta till mig Standardmodellen och har åter igen lusläst Barnaboken.
Men gissa vem som blivit sittande 8-10 timmar med barnet vid bröstet IGEN? Moi! Han äter, somnar mitt i, läggs i säng, vaknar efter 20-30 minuter osv hur länge som helst. Att hålla honom vaken är omöjligt och av umgänge blir intet eftersom han skriker så fort han inte sover eller ligger vid bröstet.
Igår höll jag på som ovan i ca 7 timmar, varpå jag fick spader, värmde Babysemp som han åt 80 ml av, log, somnade och sedan var det igång igen i ytterligare tre timmar. Tack och lov var natten lugn.
Jag fixar inte att analysera det här på egen hand!
Är det för tidigt för Modellen? Är det amningskris?
Och förresten - hur länge kan man tillämpa Standardmodellen (1,5 + 2,5) öht? När kan man göra ett schema enligt någon sorts SHN-kurmodell? Med vagning och hela paketet.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej Sus och grattis till Matteus.

Mitt absolut första tips, om du itne redan gjort det är att införskaffa den sista barnaboken. Där finns tips och råd om ALLT när det gäller barn. Inte minst om hur man gör nu när ni är fler i familjen.

Enligt Anna så är den egentliga födelsen efter 3-4 veckor. Innan dess så ska barnet äta och äta och äta, så fort det piper. Sover gör de bara de är mätta. (Fast jag tror nog inte att hon menar att man ska sitta med barnet vid bröstet i 7 timmar... ) :-k
Sedan kan du införa standardmodellen med 2+2. Då ska mat, byte, umgänge och mat igen ta ca 2 timmar och så sover han i två timmar, med 6 timmar i sträck på natten. Matandet på natten tar kortare tid än på dagen.

Det är ett tag sedan jag var där själv, så jag vet inte om jag är till så mycket hjälp... Finns det någon som kan svara bättre?

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Sus

Hjälper inte, svarar jag Ior-aktigt

Inlägg av Sus »

Jag har både nya och gamla Barnaboken, liksom Online. Jag läser och läser, men får ändå inte riktigt grepp om läget.
Men tack för de konkreta slutsatser du delat med dig av, de ska jag ta till mig! Och jag håller med dig om att det är svårt att veta om de verkligen ska äta HELA tiden de första veckorna eller...inte...
olivia

Inlägg av olivia »

Jag hoppas du kan få några svar... För jag hade exakt samma problem med min lilla dotter... Försökte hålla henne vaken och tanka i henne på morgonen, men det gick bara att hålla henne vaken i en timme, sedan sov hon 45-60 minuter och så gick det hyggligt andra passet, men sedan... Vissa dagar ammade jag henne från 3 på eftermiddagen till 22 på kvällen endast avbrutet av korta sömnperioder och "vakenperioder". Hon låg vid bröstet JÄMNT! Jag hoppas jag slipper det till nästa barn, annars är risken att det blir flaska för henne/honom...
Sommarbebis -08
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Första månaden är en smekmånad - därefter ska du strukturera upp standardmodellen som då kommer att sitta som en smäck runt 2 månaders ålder.

:idea: Jag har inte ammat mina barn så på den fronten kan jag inte svara dej- tyvärr!

:D Grattis till bebisen och lycka till!
Sus

Tack!

Inlägg av Sus »

Nu känner jag mig lugn! Bara två veckors "kaos" kvar och en hel paket BabySemp i skafferiet - det tillsammans med forumet = Trygghet :wink:
Kram och tack igen! Sus
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"