Problem med dagslurarna

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
vitsippan

Problem med dagslurarna

Inlägg av vitsippan »

Hej!
För drygt 2 veckor sedan började vi kura vår son Emil, 5 mån. Nätterna går riktigt bra, vaknar ibland men somnar oftast om ganska snabbt ofta utan hjälp.
Dagslurarna är det dock värre med. Vi lägger tillrätta, buffar x4, solfjäder och ramsa x 4 på väg ut. När vi slutar buffa blir han arg och gnäller ca 10 min, oftast somnar han sedan. MEN han vaknar nästan alltid efter 30 minuter.
Om det är den långa luren brukar jag först avvakta men om han jobbar upp sig ramsar jag eller lägga tillrätta + ramsa om han ligger knasigt. Han brukar då låta ledsen ganska länge innan han kommer till ro igen.
Om det 45:minutarna så brukar jag hålla mig nära dörren för att kunna ta upp honom innan han hunnit "jobba upp sig". Vi vill ju inte ta upp honom gråtande men samtidigt kan han ju inte ligga och gråta en halvtimme eller mer. Några gånger har vi buffat för att lugna honom för att sedan direkt ta upp honom med tjo och tjim men det känns inte heller bra att buffa precis innan vi tar upp honom. Att bara solfjädra har vi också provat men upplever inte att han blir lugn av detta, snarare tvärtom.
Så vad ska vi nu göra? Det känns jättejobbigt att han låter så ledsen vid varje dagslur och att det blir så fel när han ska tas upp.
Väldigt tacksam för hjälp!
Stolt mamma till Emil född 060428 och Jonatan född 071201
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej vitsippan!

Lösningen: BACKA :!:

Han är kurad i två veckor och vet så bra vad som gäller nu. Ramsan är vad som gäller och knappt det höll jag på att säga. Dem ska man också ransonera med. Tillrättaläggande, buffning och solfjäder ska vara ute ur leken nu om det inte är TOTALKRIS!

I det du skriver låter det som att ni gör lite si och lite så. Ibland buffar ni och tar upp, ibland solfjädrar ni och ibland lägger ni tillrätta och ibland bara ramsar. Du förstår säkert vart jag vill komma. :wink:
Och allt det här helt i onödan. Att backa är också ett verktyg, som faktiskt krävs för att barnet ska kunna ta sig framåt. Mer förtroende till barnet alltså.

Att reagera med ilska efter läggning är helt OK. Förbannad får man vara, tycka synd om sig får man, jollra glatt är också tillåtet. Vad som INTE är acceptabelt är en riktigt ledsen liten unge. DÅ, som först krävs lugnande insatser - och det med ramsan som man ser till tar. Häng inte utanför rummet. Du hör om han ber om hjälp - genom betong. Jag lovar! 8)

Gossen ska ha förrutsättningarna att sova, det är det viktigaste. Han ska ges möjlighet att knoppa, men det är inte katastrof om han inte sover varje minut han ska. Daglurarna är ofta knepiga till en början. Här är det två stora skopor attityd och en skopa tålamod som behövs. Det kan ta upp till en månad innan allt sitter som berget. Ibland kanske ännu längre med exempelvis en speciell daglur eller vargtimmesuppvak.

Alltså:
:arrow: backa
:arrow: tålamod
:arrow: mer förtroende för barnet
:arrow: putsa på attityden av TOTAL självklarhet :wink:

Lycka till! Och hojta om du undrar över något jag skrivit.

/Åsa
vitsippan

Inlägg av vitsippan »

Tack för svaret :D

Det var jättebra att få höra det som jag redan kände, just att vi gjort lite si och så utan och kanske saknat lite attityd...
Hittills har det gått bättre idag och natten var jättebra :D .

Men jag undrar en sak fortfarande som jag inte har fått klart för mig. Vi vill ju inte ta upp honom ledsen. Hur ska man då göra när han låter ledsen när det är dags att ta upp honom :?: Och är det ok att ta upp ett ilsket, gnälligt och småargt barn ur sängen, eller ska han vara tyst eller glad innan man tar upp honom :?:
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej igen.

Du ska inte ta upp honom ledsen. Lugna honom med ramsan innan. Blir det verklig KRIS kan du gå in och solfjädra/buffa lugn och sedan ta upp.

Småarg, gnälligt och ilsket barn är OK men inte ledsna. Då "räddar" du honom från sängen som inte alls är farlig och skickar alltså ut dubbla budskap.

Lycka till!

/Åsa
vitsippan

Inlägg av vitsippan »

TACK :!:
Nu går det betydligt bättre med dagslurarna :D . Han sover sällan hela sovtiden men håller sig lugnare i sängen/vagnen - ligger ofta och småpratar.

Ett problem kvarstår dock både på dagen och på natten: Han bökar runt väldigt i sängen och mycket ofta hamnar han helt på tvären så att han liksom sitter fast, kan inte lägga ner huvudet och kan inte flytta på sig :-s . Då känner jag mig tvungen att hjälpa honom tillrätta för jag vill inte att han ska stånga fontanellen mot spjälorna. Jag antar att det inte är så mycket jag kan göra åt det? Kanske minskar när han blir lite äldre?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"