Riktigt mätt på kvällen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Ann1977

Riktigt mätt på kvällen

Inlägg av Ann1977 »

Ska köra igång kuren nästa torsdag och håller på att "ladda" för fullt just nu. :)

Sonen är snart 9 månader gammal och somnar antingen vid mitt bröst eller när pappan vaggar honom. :oops: Går inte längre då hela familjen blir drabbad av problemen. För att spä på det hela har han oxå för vana att vakna ca 1 gång i timmen hela nätterna och det kan ju göra vem som helst gaaaalen!

Jag har gjort ett schema som jag tror ska fungera bra. Det ser ut så här:

07,00 Frukost
08,45-09,30 Förmiddagslur
10,30 Lunch
12-13,30 Sova middag
14,00 Mellanmål
17,30 Middag
18,00 Bad, skoj, nattslurk
19,00 Sova natt

Problemet är att sonen totalt vägrar att äta välling! Han äter gröt, men knappt, dvs jag lyckas få i honom ca en halv dl till frukost och en halv dl till kvällsmål. Vad/hur gör man? Vill ju veta att sonen är riktigt mätt när jag lägger ner honom för natten.

Till frukost äter han alltså en halv dl gröt. Därefter amning. Till lunch en halv 8-månaders burk (om jag inte gör egen mat), lite efterrätt och amning. Mellanmål består av frukt eller dyl samt amning. Middagen är en halv burk igen eller vanlig mat. Nattslurken består av en halv dl gröt och därefter amning på båda sidor. Borde jag ge honom gröt till middag ist och därfter amma mera och oftare för att få honom riktigt mätt? Hur får man honom att ta välling och flaska? Vad gör jag? Tack på förhand!
syren

Inlägg av syren »

Hej,

ditt schema ser ut ungefär som vårt. Vi har bara en liten eftermiddagslur också, då vår son är 6 månader och behöver den fortfarande.
Vad gäller maten, undrar jag om du absolut måste ge honom välling, då du ju ammar fortfarande? Har du provat att ge honom i mugg? Som tröst kan jag berätta att min äldsta dotter tog flaskan först vid 11 mån. ålder och började då också att dricka välling på riktigt ( slutade sedan inte förrän hon var 5 år...). Vad gäller kvällen: blir han inte mätt på middag , gröt och amning? Min son äter middag och ammas sedan. Det räcker gott för honom. Jag tycker inte du skall hetsa upp dig för mängden (halv burk, 1/2 dl). Barn är ju så olika. Du märker väl när han inte vill ha mer och är mätt. Dessutom, med kuren kommer du märka att aptiten blir god med fasta måltider. Och, din son är ju inte nyfödd och behöver därför inte ängslas över att överleva. Han kommer att lära sig att sova gott om natten utan mat och att äta gott på morgonen, när han vaknar.
En liten undran: vad får han för gröt? Är det pulver eller egen havregrynsgröt? Min son ratar pulvergröten, men äter med mkt god aptit havregrynsgröt. till mellanmål. Du kan ju alltid pröva, eller alternera.

Lycka till med kuren!

Syrén, mamma till två flickor och en pojke
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Ann! :D

Välkommen till forumet! Vad bra att du förbereder dig noga inför kurstart.

Som du säkert läst i SHN-boken, så hänger sömn och aptit ihop! SÅ fort han börjar sova lite bättre (eller mycket :!: :wink: ) så kommer aptiten igång. Ha tålamod några dagar in i kuren, så ska du se att det är bättre.

:idea: Jag funderar lite på ditt schema - i mina ögon ser det länge ut att vara vaken från 13.30 - 19 för en 9-månaders. Har ingen egen erfarenhet av så gamla bebisar :shock: :wink: , och du vet ju helt klart bäst själv vad din son klarar. Men kanske fundera på om du kan minska det vakenpasset genom att flytta lurar lite?

MVH Jenny
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Hej :D !

Jag håller med Jenny angående schemat. Jag tycker att båda lurarna kommer för tätt inpå morgonen, och sen är det för lång vakentid till nattningen. Orkar han verkligen från 13.30 till 19.00 :shock: :?:

Vi kurade vid 8½ månad och hade då ännu 3 lurar. Detta ledde till enorma problem när hon började sova hela nätter och orkade bättre på dagarna, och mot alla rekommendationer :-$ bytte jag schema till 2 lurar i uppföljningsveckan. Det nya schemat togs emot med stor tacksamhet [-o< av lilla bruden :heart: dock! Min poäng är alltså att du bör vara helt säker på schemat innan du bestämmer dig :!:

Så här skulle jag föreslå åt dig:

07.00 Frukost
9.30-10.15 Förmiddagslur 45 min
10.30 Lunch
13.30 Mellanmål
14-15.30 Em-lur 1½ h
16.30 Middag
18,00 Bad, skoj, nattslurk
19,00 Sova natt

Beträffande vällingen undrar jag vilka sorter du prövat, om det är bara pulver eller även tetra, som ju brukar gå hem bättre :wink: ? Vet inte riktigt vilka sorter ni har där i grannlandet :oops: ...

Lycka till :thumbsup: !
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Ann1977

Ang välling och schema

Inlägg av Ann1977 »

Hmm. Ja, tror ditt schemaförslag skulle fungera bättre vad gäller sonen. Tack! :)

När det gäller vällingen har jag prova Nestlés välling, både majsvälling och välling från 6 månader. Här i ödemarken finns tyvärr ingen tetrapack. Kan det vara en idé att köpa nån typ av ersättning? Bara så han kommer igång tänkte jag. Han tar heller inte välling i mugg. Vilken kanonsida det här är! Tack för all hjälp och stöd man får! :D
jennymaria

Inlägg av jennymaria »

Min son vägrade dricka 6-månadersvällingen, men har glatt druckit 8-månadersvällingen som smakar lite mer (bättre enligt mig :!: ). Kanske kan vara värt att pröva.
En solstråle okt-05
En älskad lillebror 08-07-14
Ann1977

I det här skedet...

Inlägg av Ann1977 »

...känns det som att det kan vara värt att prova det mesta. :) Ska prova, så får vi se! Ammar ju fortfarande och tänkte försöka göra det ett tag till efter uppföljningsveckan, så att allt s.a.s sätter sig, men sonen börjar ju bli stor nu och förr eller senare lär det ju bli dags att vänja av med amningen. Hur lyckas man med nattslurk om man inte ammar och lillen heller inte äter välling? :?:
Antonias mamma

Re: Ang välling och schema

Inlägg av Antonias mamma »

Ann1977 skrev:Hmm. Ja, tror ditt schemaförslag skulle fungera bättre vad gäller sonen. Tack! :)

När det gäller vällingen har jag prova Nestlés välling, både majsvälling och välling från 6 månader. Här i ödemarken finns tyvärr ingen tetrapack. Kan det vara en idé att köpa nån typ av ersättning? Bara så han kommer igång tänkte jag. Han tar heller inte välling i mugg. Vilken kanonsida det här är! Tack för all hjälp och stöd man får! :D
Nu blir jag förvirrad :? ... Är inte majsvällingen på tetra ? Vad är "välling från 6 månader" för sorts välling?
Och när du föreslår ersättning istället... Alltså är det så att han inte fått varken ersättning eller något annat än bröstmjölk tidigare, varken i mugg eller flaska :?: I SÅ FALL tror jag inte problemet är själva innehållet, utan det faktum att han inte kan/vill/förstår hur man dricker ur något annat än mammas bröst :wink: :idea: :!: Så då får du liksom börja i den änden, innan du plöjer genom alla sorter som finns.

Men jag förstår om det faktiskt är vällingen som är problemet. Här hos oss ser utbudet, och efterfrågan hos vår lilla donna, ut som följer:

Pulvervälling:
- Nestlés havrevälling - vägrar dricka [-(
- Sempers fullkorsnvälling - vägrar dricka [-(

Tetrapack:
- Nutricias havrevälling - vägrar dricka [-(
- Nutricias fullkornsvälling - vägrar dricka [-(
- Nutricias risvälling - den enda jag inte provat
- Nutricias ris+nyponvälling: vägrar dricka [-(
- Nutricias myslivälling: vägrar dricka [-(
- Nutricias potatis- och morotsvälling: funkar ok, jag använder den ibland då hon vägrar äta purématen, vilket går i perioder jämnsides med tänderna :)
- Nutricias majsvälling: ÄLSKAS!!! :heart: :heart: :heart:
- Nestlés havre-vetevälling: funkar ok :)

... men det var ju inte MINA matbekymmer vi skulle prata om nu... :wink:

Hoppas schemat ska funka nu då! :thumbsup:

/Anna
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej Ann1977 och välkommen! :D

Nu vart det mycket vällingprat här :wink: Släpp det, tycker jag och lägg energin på att läsa på om kuren :thumbsup:

:arrow: Välling är inget "måste" - du kan likagärna servera gröt + amning som nattslurk.. Beslutet är ditt!
:arrow: Vällingsorter i ödemarken är ett kapitel för sig (bor i Vilhelminafjällen 8) ), jag vet, så OM du väljer att servera välling. Välj en sort som finns i DIN butik. Och servera den :wink: Sonen accepterar den om du gör det :D
:arrow: Läs här om "ömma järngreppet"
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=23

:arrow: Fundera ordentligt, gärna med papper och penna, innan du spikar ert schema... Det lönar sig! Se denna tråden för inspiration
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153
Bara DU vet vilka tider som passar just Er familj. Vi andra kan bara komma med synpunkter :wink: :D

:arrow: Här kommer ett guldkorn inför kuren/under kuren/resten av livet :lol:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

:arrow: När sen aptiten kommer farandes (för det gör den!) kan du titta in här!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=6677

Hojta om du har fler frågor :D

Lycka till :!:
/Fjällmor
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Hej hej!
Vi har inte gett välling alls här, utan första och sista målet har varit gröt i alla dess former( ingen pulvergröt) Havregrynsgröt..brukar riva i ett äpple eller päron ibland som omväxling, mannagrynsgröt..mums! grahamsgröt...ja det finns många att välja på och dom små blir jättemätta!!
Och med sömn kommer matlust som beskrivet ovan.. :lol:
Lycka till!
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Ann1977

Hej igen!

Inlägg av Ann1977 »

Testade det "ömma järngreppet" idag om jag fick beskrivit här på sidan och det gick över förväntan. :shock: Lyckades få i det lilla livet 40 ml välling bara sådär! :) Tror det ska lyckas med vällingen om jag bara fortsätter. Eller har snarare bestämt mig för att köra på med gröt i alla dess former och faller andan på, så provar vi med välling. Sen så får jag väl tro på alla här inne som säger att aptiten kommer med sömnen. :) Kan ju inte uttala mig innan den 19:e för det är då allvaret börjar! Måste nog bygga på den självklara attityden en aning känner jag...
Fjällfolket

Re: Hej igen!

Inlägg av Fjällfolket »

Ann1977 skrev: Måste nog bygga på den självklara attityden en aning känner jag...
Bra där! :thumbsup:

Sitter attityden går kuren som på räls :wink:

:arrow: Påminner - tänk till ordentligt på schemat så du VET att det passar er. Både mat och sömntider :!: Det är ett bra staket mot vargarna... :D

/Fjällmor
Ann1977

Första natten avklarad!

Inlägg av Ann1977 »

Så var första natten gjord. :D Skööööönt! Det var tack och lov pappan som tog den. Buff och ramsor av löste varandra från 19 till 23. Därefter en omgång till kl 02, där han somnade om själv efter lite gnyenden. :D Därefter väcte jag honom kl 07, enligt schema. Så sammanlagt sov sonen 10 timmar den första natten på kuren. 10 timmar! :shock: :shock: :shock: Inte alltför trött har han varit idag ehller, utan det löper på. Pappan är ute och vagnar nu, i snöstormen, medan jag sitter här. :oops: Tyvärr vet jag ju att bakslag sas hör till, men det känns skönt med ett "kvitto" på att det fungerar och att sonen faktiskt verkligén mår bra av detta. Inte för att jag tvekande, men... :?
Elle

Inlägg av Elle »

Härligt, härligt :thumbsup: Fortsätt jobba på så här bra hela familjen. Tänk på att SHN är en process och ibland är det tre steg fram och ett tillbaka. Men med målet klistrat framför ögonen och massvis med ATTITYD kommer ni snart alla tre NJUTA av er sköna sömn :sleep:

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Härlig läsning! :lol:

Inväntar fler rapporter med spänning :wink: :D

/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"