Potta

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Bettty

Potta

Inlägg av Bettty »

Hej.
Min dotter är 2 1/2 år och vill inte gå på pottan. I somras började hon intressera sig för pottan och det gick jättebra, både kissade och bajsade där flera gånger. Sen tog det tvärstopp och vi har låtit henne slippa pottan. Har läst att man inte ska "potträna" utan det kommer när de är mogna, men finns det något jag kan göra?
Kan tillägga att hon är helt klar över när hon är kiss och bajsnödig. Ibland vill hon vara utan blöja en hel förmiddag och säger sedan till att hon vill ha en blöja, strax därefter säger hon mamma, jag har kissat. (eller bajsat)
Antar att vi pratade för mycket om pottan i början, men vi försökte ändå att inte säga, "vad duktigt" utan bara: "vad bra!, nu behöver du ju inte ha blöja när du kissat på pottan."
Någon som har tips? Eller ska jag bara vänta ut henne?
Mamma till tv? sm? gullungar, en p? 2 1/2 ?r (ej kurad) och en p? sex m?nader (kur startad 23 Januari, mycket lyckat!)
anna71

Inlägg av anna71 »

Hejsan,

Vi var en grupp mammor på dagis som hade sett att våra 2,5-åriga flickor var "pottklara". På ett eller annat sätt berättade de allihopa att de skulle kissa, eller precis hade kissat, i blöjan. Så då tog vi bort blöjorna, utan diskussioner. För oss tog det en dag av ständiga byten, för andra tog det en vecka. Men nu är alla flickorna kisstorra. Inte bajstorra däremot, min flicka har precis börjat bajsa på pottan också, det tog 1,5 månader.
Vi satte aldrig på blöjan på dagen, inte ens för middagsluren, men det behövs inte! Trots att hon sover 2 timmar gör hon inte på sig i sängen. När hon är vaken måste hon kissa efter 1,5 timme.

Ladda med ett 10-pack trosor och strumpor, det kan behövas! och köp gärna nån extra byxa.

hälsningar
Anna
Bettty

Inlägg av Bettty »

Tack för ditt svar! Ok, ska sluta i morgon, men om hon säger att hon vill ha blöja, ska jag säga att hon inte behöver det då?
Mamma till tv? sm? gullungar, en p? 2 1/2 ?r (ej kurad) och en p? sex m?nader (kur startad 23 Januari, mycket lyckat!)
anna71

Inlägg av anna71 »

Precis!
Jag gjorde stor affär av att hon är en stor flicka som kan kissa på pottan, visa mamma hur man gör! Och sen har vi en procedur där hon får en bit toalettpapper att torka sig med och sen slänger vi rubbet i toaletten och säger hej då kisset, och sen får hon klättra upp och spola.

Ska säga att det är så himla skönt att slippa byta på henne, och slippa släpa hem blöjor till två ungar!

En sak: det verkar inte funka alls när hon är sjuk, dvs. har feber.

lycka till
Anna
Bettty

Inlägg av Bettty »

Vad bra! Underbart att slippa blöjorna på åtminstone ett barn! Det blir ju endel byten på en dag....
Tack igen :)
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"