Sjuk under kur

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Jessicka

Sjuk under kur

Inlägg av Jessicka »

Hej!
I dag är vår sista kurdag (fjärde dagen). Vi var så förberedda och hade läst massor. Och det gick bra med allt. Det tog lite längre tid att lägga vår dotter Estelle dag två och tre än vad vi hade väntat, men vi var duktiga alla tre. Estelle har tidigare ammat 6 - 10 gånger per natt men det är det slut med nu. Hon somnar om bra på ramsan under natten och ammar först som "påfyllnad" efter frukosten. Inte en droppe bröstmjölk på 12 timmar alltså. Dagarna har gått hyfsat. Hon har inte lyckats sova så länge som schemat säger, men det har jag förstått är vanligt. Vi har i alla fall hållt tiderna som vi ska. Allt frid och fröjd alltså.

Men så igår, lördag, blev hon riktigt snuvig, hostig och förkyld med feber. Vi fortsatte med kuren som tänkt och hon sov i sin säng utan att amma. Men på dagen idag så har hon inte velat äta riktig mat och jag har ammat massor och hon har sovit när hon har velat. Det kändes grymt att hålla henne vaken i tre timmar när hon har hög feber och är täppt i näsan och mest av allt behöver lite läkandes sömn.
Ikväll blir hon dock lagd som hon ska enligt kuren, men 5 minuter för sent. Det är möjligt att vi kommer att lyfta över henne till vår säng under natten om hon verkar må riktigt dåligt.

Jag vet inte om det var fel av oss att avvika från planen, men det kändes rätt att ge vår dotter det hon verkade efterfråga i den här situationen. Oavsett vilket, så skulle jag vara väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig med hur jag går vidare nu. Ska vi "börja från början" eller ta vid där vi slutade?

Vill också säga att vi är smått lyriska över hur bra det här har fungerat. Min sambo kom för fem minuter sedan ut från att ha lagt Estelle och sa att det är så coolt att han faktiskt kan lägga henne själv nu. Idag tog det 8 minuter och 3xramsa.
Jessicka Källman
Mamma till Estelle 060209
http://www.drewsen.se
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Jessicka!

Bra jobbat med kuren hittills :D Ett råd inför natten: låt dottern sova ensam i sin säng, hon behöver verkligen lung o ro för att kunna sova sig frisk. Ingen gynnas av att ni tar över henne till er. Fortsätt nu bara kuren som ni gjort och håll er till schemat, bjud henne på marginalkvartar vid behov.

Lycka till!

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Jessicka

tack

Inlägg av Jessicka »

Tack för ett snabbt svar.
Undrar då också hur jag gör när jag behöver ge henne näsdroppar? Hon blir väldigt ledsen när hon får dem. Är det ok att ta upp henne för det och sedan lägga tillbaka henne i hennes säng? Hon borde ju förstå att det är för att hon är ledsen på grund av näsdropparna och inte för att "sängen är farlig" som jag tar upp henne när hon gråter. Eller?
Jessicka Källman
Lua

Inlägg av Lua »

Håller helt med Elle, av egen erfarenhet :!: Låt henne vara, hon behöver lugn och ro. Om du känner dig JÄTTEOROLIG kan du hellre ligga på madrass i hennes rum och smyga ut om hon behöver ramsas.

Mitt tips: Försök så fort som möjligt haka på schemat igen. Använd marginalkvartarna åt båda hållen och förläng korta lurarna om det behövs men ha hela tiden schemat i bakhuvudet så blir det lätt att komma tillbaka.

Hoppas hon kryar på sig snart!

Kram Lua. :heart:
Lua

Inlägg av Lua »

Ny fråga medan jag svarade på den förra :!: Jag brukar inte ge näsdroppar på natten. När de ligger på mage rinner det ofta ut av sig själv. Om du MÅSTE kanske det går att ge henne i sängen :?:

Kram igen!
Jessicka

Lite orolig

Inlägg av Jessicka »

Jag vill ge näsdroppar om det verkar behövas eftersom jag trots att det går emot logiken är lite orolig över att lägga henne på mage. Hon är åtta månader i morgon och det ska ju inte vara någon fara. Jag känner bara att jag vill göra vad jag kan för att hon ska andas bra och ha en lugn natt.
Hon har aldrig lagt sig på mage själv och de tre nätter vi har kurat nu så har hon rullat över på sidan då vi tittat till henne efter insomnandet. Vi har lämnat henne så. Men nu ligger hon på mage och har gjort det i tre timmar.

Tack för hjälpen!
Jessicka Källman
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"