Morgonkur för "obuffad" :-)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Myra

Morgonkur för "obuffad" :-)

Inlägg av Myra »

Hej. Ställer några frågor för en väns räkning....

Problemet är tidiga morgnar. Barnet är 8 månader och vaknar alldeles för tidigt, 5.30 typ.
:arrow: Hon har nyligen flyttats ut från föräldrarnas sovrum.
:arrow: Sover inte på mage men ofta på sida.

:?: Om man ska köra en liten morgonkur, ska man då börja med buffning osv enl SHN-kuren? Eller kan man börja med att bara ramsa direkt? Barnet har ju aldrig buffats tidigare.

:?: Magläge är det som de känner sig tveksamma till men i så fall bör de skaffa sig andningslarm? Själv slutade vi med vårat vid 9-månaders ålder...
De har prövat att lägga på mage men det blev ju ett himla liv så klart. Kan man helt plötsligt bara börja lägga på mage? Nattningarna funkar hyfsat i dagsläget men om magläge införs kanske det oxå börjar tjorva, förstår ni hur jag tänker.?

:?: Kan man göra en sån här morgonkur vid 8 månader. Barnet verkar inte ha någon direkt "ångest" men ändå?

Vill så gärna hjälpa dem att få till det här!

/Myra
Mamma till Joel född 0205 och Johanna född 0509
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Hej Myra, ska försöka mig på ett svar här!

Jag förstår att 5.30 är alldeles för tidigt, men när lägger hon sig på kvällen?
Hon är ändå 8 månader så att hon inte sover på mage kan hon nog "fixa" själv. Jag antar att hon kan vända sig runt hit och dit i sängen så själva sovläget kan hon nog sköta själv skulle jag tro. De kan ju lägga henne som hon är van och så får hon vända sig som hon vill.

En morgonkur införde vi när dottern var 13 månader och den utgick från verktygen i SHN.
Vi hade "spikat" ramsan sedan långt tidigare och varit slarviga och gått in och buffat på mornarna eller tagit upp dottern. Men när vi körde morgonkuren så satte vi en tid då det var morgon och allt innan det var det ramsan som gällde!
Har barnet inte ramsats förut så kan de ju gå in och köra nattningsproceduren igen - det gjorde vi och det innebar att vi gick in under tystnad, la till rätta och ramsade oss ut. Inget buffande utan bara proceduren.
Sedan andra och tredje natten så var det bara ramsan utanför dörren som gällde!

Jag tror att det skulle fungera med en morgonkur även vid 8-månader. Visar hon ingen ångest så kör på som vanligt, och även om det skulle visa sig en 8-månadersångestperiod (oj vilket långt ord) så kör de på som vanligt! Allt är som vanligt - på natten sover man!

Morgonkuren har fungerat för oss! Vi har inte varit "stenhårda" med den men efter vi införde kuren så vaknar hon aldrig före 07 på morgonen och när hon nu vaknar så kan hon ligga och småprata för sig själv länge innan vi gör morgon!

Angående magläge så kan jag inte "rekommendera" något eftersom vi alltid haft magläge som standard och inte haft några problem med det.
Men spontant känner jag att hon är ju så stor att de kan köra på sin vanliga rutin och så lägger hon sig som hon vill när hon vill sova, hon är ju ändå 8 månader! Inte störa något som fungerar liksom!
Myra

Inlägg av Myra »

Hej ms Sophie och tack för ditt svar!

Nä precis vad jag oxå känner ang magläget men jag ville ha lite råd...

Hon somnar vid kl 20, jag har tipsat om att de kan pröva lägga henne tidigare. De gjorde det en kväll och det gick bra...

Vad menar du med att ni inte varit "stenhårda"?

/Myra
Mamma till Joel född 0205 och Johanna född 0509
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Hej Myra,

Det var fel uttryckt av mig, men det jag menade med "stenhård" var att vi inte följt kuren till punkt och pricka utan satt en tid, 7, som gräns för när det absolut tidigast är morgon hos oss men vi har haft morgon både halv åtta, kvart i åtta, kvart över sju etc. så vi har vår egna variant helt enkelt.
men vi använder oss av verktygen och det är aldrig morgon före 7 som sagt var!

Vad bra förresten att det fungerade bra att lägga tidigare. :-)

Sophie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"