tidiga morgnar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
syren

tidiga morgnar

Inlägg av syren »

Hej,

vi är ni inne på vår uppföljningavecka och det mesta fungerar alldeles utmärkt. Vår lille 6-mån. son somnar in själv på kvällen på knappt 2 minuter och sover nu hela natten. Dock, har han, de senaste tre morgnarna vaknat redan vid 5h30 och då försökt, verkligen försökt att somna om själv på alla sätt och vis.- man riktigt lider med honom när det inte går.Efter en 20 minuters tappra försök, ger han upp och börjar skrika, blir arg, somnar kanske - är i alla fall tyst - i 5 minuter, vaknar så till igen, skriker, somnar om, vaknar efter 5 minuter igen etc. Så kan det hålla på fram till väckning 7h00. Hur skall jag hantera detta? Jag har ramsat - det svarar han i regel på, men det varar som sagt inte särskilt länge. Imorse, försökte jag i ett desperat krisläge med tårar och gråt med solfjädern, men han blev bara arg. Att buffa var inte att tänka på. Till slut gjorde jag ngt jag inte borde ha gjort (alternativet kändes vara att ta upp honom, vilket Anna varnar för i sin bok), Då hade han kämpat på i över en timme: jag stod stilla vid sängen, tyst, och strök honom sakta över huvudet. Då kom han till ro och somnade om fram till morgonen.
Hur är det tänkt att man skall göra? Skall man bara låta barnet skrika till uppstigningsdags och invänta att han till slut en dag kommer att sova fram till 7h00? Jag har läst på forumet om liknande problem. Där talas ibland om pangramsan, som jag gärna skulle vilja ha tydligare förklaring på. HJälp mig med detta! Jag känner mig usel, när jag inte kan hjälpa min son.

Ytterligare en fråga: vid första dagsluren (45 min.), vaknar han i regel 10 min. för tidigt. Hur gör jag här? Ramsar jag och hoppas på omsomning eller tar jag upp honom och låtsas att han sovit färdigt med hjälp av mariginalkvarten?

Tacksam för svar från undrande Syrén, mamma till två flickor och en pojke
Lua

Inlägg av Lua »

Jag ser att du inte fått svar men kanske har det redan löst sig för er :!:

Vi har själva haft liknande bekymmer, även om Allis inte varit ledsen och inte lika länge. För oss var lösningen att slänga bort nappen och att backa. Alltså ramsa vid första pipet och sedan ingenting. Det gick bra och hon skrek inte upp sig.

Kram Lua.
syren

Inlägg av syren »

Tack för svar. Nja, det har både löst sig och inte löst sig. Han vaknar oftast runt 6h00, alltså en timme för tidigt. Han får en ramsa snabbt, somnar om 10 min, får då en ramsa till och sover sedan till väckning vid 7h00. Så, ja morgonen är behagligare, men inte perfekt ännu. Man får hoppas på att tiden gör sitt...

Jag undrar fortfarande över hur man gör vid dagslurarna, då han vaknar 10 min. för tidigt. Skalla han somna om, eller sakll jag ta upp honom?

Syrén
Lua

Inlägg av Lua »

Den tidiga morgonen kommer att ge sig med tiden. Det gjorde det för oss, även om det tog sin tid :!:

På dagen: Är han glad och tillfreds när han vaknar? I så fall låter du honom ligga och mysa tills det är dags. Det är inte det viktigaste att de sover varje minut utan att de har möjlighet att sova. Är han ledsen eller "missövd" tycker jag att du ska ramsa honom att somna om.

Kram Lua. :heart:
syren

Inlägg av syren »

Tack för ditt svar. Morgnarna tycks stabilisera sig mer och mer. De ororar mig inte längre. Däremot tror jag vi drabbats av ett återfall: insomning på kvällen tar nu 10 min. och han vaknade i natt till några gånger varav ett uppvak var mkt ilsket... Samma sak med dagslurarna idag: svårt att komma till ro vid första luren, vaknade efter halva tiden vid andra luren och var då mkt arg och ville absolut inte somna om trots idoga försök av mamma... Jag hoppas detta är övergående, för skriken är nog så påfrestande nu när man redan vant sig vid lätta insomningar och behagliga lurar. Men, det är väl bara att kämpa på, eller hur!
Finns några tips, råd eller goda erfarenheter av hur man klarar av återfallet på bästa sätt, tar jag tacksamt emot dem.

Syrén, mamma till två flickor och en pojke
syren

Inlägg av syren »

Återfallet håller i sig, trots god natt och bra första lur, där insomning gick smidigt, som tidigare, och sovandet likaså. Dock, andra luren blev bara "halv" idag också med efterföljande ilsket skrik i 45 min.... Insomningen ikväll tog hela 30 minuter... Vad göra? Snälla, ge mig uppmuntrande råd och tips!

Förtvivlad Syrén
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej syren :D
Hur ser schemat ut :?: Kanske sover han lur för tätt inpå kvällen :?:
/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
syren

Inlägg av syren »

Tack för ditt svar. Nej, jag tror inte problemet är schemat och sen lur. Han är trött på kvällen och har som sagt somnat in tidigare på 1 minut. Problemet är ju inte bara vid läggning kväll, utan även dagtid efter halva andra dagsluren, dock ej varje dag. Dagen idag har t e x varit harmonisk: alla läggningar har gått på 1 minut, vid andra luren somnade han om efter halva luren och sov till väckning; ikväll somnade han in fridfullt utan protester... Så, jag tror fortfarande att det har att göra med återfallet (vi hade en sådan natt i början på veckan. Nu återigen stilla nätter) och att han kanske måste pröva lite för att se vad som verkligen gäller (?). Jag kanske bara måste vara tålmodig tills allt har satt sig ordentligt, eller?

Mamma Syrén
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

syren skrev:Jag kanske bara måste vara tålmodig tills allt har satt sig ordentligt, eller?
:D Jag kunde inte ha sagt det bättre själv :wink: :lol:

Lite mer tålamod, alltså.

Och lite mer förtroende för lilla barnet :idea:

Det är en konst att lära sig låta små barn vara i fred. Det är en (tämligen smärtsam, kanhända) konst också att fatta att man inte alltid är Guds stora välsignelse för sitt barn utan att ungen faktiskt anser sig STÖRD.

Vi ska vara glada att han inte hakade upp sig på att du la dig i hans ilskna reaktioner och försökte få tyst på honom - i vällovlig ambition kanhända men missriktad. Vi vill inte förbjuda folk att reagera. Det är inte bara respektlöst att försöka få tyst på en liten älskling som är förb-d - det är också fruktlöst. En arg unge är inte mottaglig. Förrän han eller hon är mottaglig. Och då hörs det. Då låter man väldigt trött och på väg att bli riktigt ledsen. Då är det dags för effektiv påminnelseramsa som dras ihop med lugn bekräftelse i en ton av självklarhet :wink:

Så underbart skönt för honom att få sova så gott :!: Pris och beröm :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
syren

Inlägg av syren »

Tack, Anna, för uppmuntrande ord på vägen Det känns skönt att få bekräftelse på att det man gör är rätt.
Även denna dag löper hittills friktionsfritt med en glad och utsövd liten herre. Han vaknade till, sin vana trogen numera, efter halva sovtiden vid andra luren som pågår just nu, men somnade om själv efter en ilsken protest och en påminnelse av mamma. Ännu sover han och skall snart väckas.
Det är ändå lustigt hur stärkt man känner sig efter varje dag man möter och klarar av. Och, ju mer erfarenhet man får ( - med "man" menar jag både föräldrar och kurbarn - ), desto smidigare och mer självklara tycks dagarna bli för oss alla.
Kram från glad Syrén.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Precis :!: Pris och beröm :lol:

De där sjutton andra bebisarna, du vet, de avdramatiserar verkligen det hela.

Små barn är betjänta av enkelhet.
syren

Inlägg av syren »

Hej igen,

Nu har det gått över en månad sedan vår lillgosse (nu 8 mån. ) kurades. OJ, vad livet har blivit enklare för oss alla och åh, vad skönt med god sömn! Vi har lyckats klara av både bil- och flygresor, sova borta och förkylning med efterföljande hosta. Tolingen är så nöjd med sin tillvaro - och sin egen säng. Det var snarare mamma som var orolig nattetid vid långa hostattacke. En natt tog jag upp honom, då jag tyckte det lät förfärligt och den lille nog mådde dåligt. Men, som man bedrar sig! Han undrarde vad jag höll på med. Blicken var mkt undrande: "vad gör du, mamma? Låt mig få sova i min säng!". Av det lärde jag mig att de små klarar av det mesta själva och att sängen är deras trygga plats - den vill de inte berövas!
Vi hade ju lite problem med vargtimmarna i början. Numera sovs de förbi. Om inte, brukar det handla om ett litet uppvak. Oftast somnar han om själv, eller, vid behov, får han en ramsa.
Dagslurarna avlöper också friktionsfritt med en och annan protest ibland. Här brukar det räcka med en liten påminnelse och den berömda attityden.
Dock börjar den sista eftermiddagsluren (20 min.) bli jobbig. Det känns som om det snart är dags att ta bort den. Ännu får han har den kvar. Jag känner att han inte klarar av kvällen annars. Och, jag inbillar mig att det i alla fall blir en stunds vila även om han inte sover hela tiden. Är det någon som har förslag på hur man tar bort denna vila på ett bra sätt?
Ramsa och solfjäder är så uppskattade här att även storasystrarna (6 och 5 år) vill ha dem vid läggning... Skall väl också sägas att systrarna ramsar lika bra för lillebror som vi föräldrar!
Vi är så tacksamma för denna kur. Livet har blivit så mkt enklare för alla i familjen. Tack Anna!
Varma hälsningar från Syrén, mamma till två flickor och en pojke
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vilken härlig summering, syren :!:
Kan du inte lägga in den på "livet efter kuren...":
http://www.annawahlgren.com//forum/viewtopic.php?t=2010
för inspiration :?: :D

Må nu så gott :!:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart :lol: Ja, snälla du, skriv och berätta på "Livet efter kuren - en uppmuntran" :!: Det betyder så otroligt mycket för andra, som ska till och bävar och darrar och undrar :roll:

Pris och beröm på dig / er :lol: :heart: Och puss på lilla näsan till vissa somliga :oops: 8)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Dock börjar den sista eftermiddagsluren (20 min.) bli jobbig. Det känns som om det snart är dags att ta bort den. Ännu får han har den kvar. Jag känner att han inte klarar av kvällen annars. Och, jag inbillar mig att det i alla fall blir en stunds vila även om han inte sover hela tiden. Är det någon som har förslag på hur man tar bort denna vila på ett bra sätt?
Har du tre lurar nu? Då kan det ju absolut vara läge att byta till två lurar! Jag gjorde det igår, efter många veckors krångel med daglurarna. Det mottogs högst tacksamt av lilleman.

VI har nu schemat:
7 Gomorron o välling
9.30 Gröt
10-12 (eller 11.30 verkar det bli) Sova
13 Lunch
14.45-15.30 Sova
16.30 Middag
18.40 Välling
19 Sova natt

Om du känner att det är dags att byta, tänk noga ut ett bra schema som passar hela familjens tider. Jag ger gärna feedback om du vill! Och bestäm sedan en dag när ni ska byta, där du laddat med lite extra attityd (och skorpor :wink: ).

MVH Jenny
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"