Ylva Johnson skrev: När han väl ska till och bajsa tycker han dock det är jätteskönt.

Välkommen är du
Tror inte Indien hjälper längre. Den tiden är förbi när man garanterat blev magsjuk där

Egypten tycks vara ett säkrare kort i dag
Allvarligt talat

tror jag knappast lösningen ligger i "tvångsbajsande" av något slag.
Du förstår själv varför det har blivit som det blivit - redan för länge sedan blev bajsandet eller ickebajsandet en fråga om överkoncentration, maktkamp och prestationsångest. Hela paketet har låst sig för honom och det är, om du ursäktar, inte att undra på. Man behöver bara sätta sig in i hans situation ett ögonblick för att förstå att han "blir odräglig när han är bajsnödig". Tänk att t o m bli släpad till psykolog för att man inte bajsar som folk

Jag minns hur min mamma, varje gång vi träffades (växte inte upp med henne) frågade om jag hade "skött magen" i dag

Det var inte många gånger hon behövde fråga förrän jag hade lärt mig avsky både henne och det uttrycket, som alltjämt väcker starka obehagskänslor hos mig. Hon skulle inte lägga sig i min mage! Mina toalettbesök! Mitt uppförande bakom stängd dörr! Mitt privatliv! Ungefär.
Att "sköta magen"

är en naturlig procedur hos människan. Kroppen gör sig av med slaggprodukter. Det är därför vi har tarmar och analöppning. Det är slasken som ska ut, och om inte tarmarna är hopknutna, så kommer den också ut.
Ni har lyckats knyta ihop lille pojkens arma tarmar så till den milda grad att det nästan är beundransvärt

Bara du vet hur ni har burit er åt - och det är du ju också medveten om. Därför finns det bara en lösning här: att backa bandet och börja om från början. Från precis den punkten där det gick snett. Var det redan medan han fortfarande hade blöja? Vi kan inte - tyvärr, höll jag på att säga - sätta på honom blöja igen, eftersom han rör sig bland folk, men vi måste tillbaka till er attityd från innan den här manin slog rot hos er.
Av ett spädbarn kräver man knappast någonting, även om alla nyblivna föräldrar är våldsamt intresserade av bajsfenomenet och kan upphöja det till sitt huvudintresse här i världen. Jag vill att du och ni letar rätt på den känslan ni hade av lugn och enkel självklarhet när ni bytte blöja på honom när han var riktigt, riktigt liten
Och med avstamp där låter ni honom vara i fred. ER fixering måste brytas först. Och totalt. Försvinna ut genom fönstret. Blåsa bort fullständigt. Då kommer hans att göra det också.
1. Bannlys ordet bajs, bajsa, inte bajsa, allt på bajs ur er vokabulär. Ordet ska vara tabu i ert hem som det värsta av alla hemska svärord.
2. Se till att det alltid är möjligt för honom att gå på toaletten, även nattetid: ledljus, möjlighet att låsa om sig, lämplig lektyr (Dassboken?

), papper, pall vid handfatet så han kan tvätta händerna. Kommentera ingenting av detta, gör det bara. Det kallas att ge förutsättningarna. Kläderna ska också gå enkelt att lösa upp respektive stänga igen utan hjälp.
3. Ge "ren" mat som han gillar. Undvik bara diskret sådant du vet är stoppande men sluta laborera med laxativ

Här har kroppens eget reglage satts ur spel för länge sedan och det är inte snällt - det är riktigt fult av er, om jag får gräla en smula. Nu gäller det att låta lilla kroppen vara i fred så den först kan återhämta sig, sedan så sakteliga hitta tillbaks till sin naturliga balans. Koncentrera er på den goda maten och bjud in glädjen som gäst vid bordet. Ge honom det han vill ha, ofta och gärna - pannkakor, godis (ja, jag vet, men ibland, överraskningsvis), efterrätter, allt som är trevligt! Vi vill att han ska äta mycket. Magen ska ha arbetsmaterial, om man säger.
4. Se till att måltiderna, dygnet om, är absolut regelbundna - med högst en kvarts marginal åt endera hållet. Det ska gå minst tre timmar mellan dem, helst tre och en halv eller fyra. Magen ka ställas in efter klockan. (Och det kommer att ta vad som helst mellan tre, fyra och tio, tolv dgar.)
5. Kommentera aldrig det han äter, hur han äter, hur mycket han äter eller hur lite eller om han äter alls, lika lite som ni kommenterar varandras matintag. Tala om maten med glädje, njut och visa det, högt och ljudligt för varandra, men titta inte på barnet annat än ur ögonvrån. Låt honom vara i fred medan han i lugn och ro smittas av er glädje!
Vi har stora fördelar här - det du skriver i citatet ovan, hans ålder - han kan sköta sina toalettbetsyr själv - och din och er äntliga insiktsfullhet; ni inser att det är en psykisk låsning som blivit fysisk och felet är ert; alltså är gottgörelsen också er.