Mitt i kuren - råd?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
dykmorsan

Mitt i kuren - råd?

Inlägg av dykmorsan »

Hej alla -
Jag och min lilla tjej på åtta månader har precis gjort den första natten, och håller på med dagschemat nu. Det går bra, jobbigt och trött, men inga jättekonflikter. Jag blev imponerad av hur snabbt hon fattade galoppen, adopterade den nya sovställningen, och hur hon lyssnar på ramsan. Hon har sällan sovit så länge på dagen som det är meningen att hon ska göra nu - 1,5 h - så det blir intressant och se hur det fungerar. En fråga:
BVC säger att jag ska ge henne ersättning fortfarande. Hon har hittills somnat till flaskan, men så är det ju inte längre. Ska jag ge henne mjölk vid måltiderna?
Hon smackar så mycket med munnen nära gryningen, jag har hittills tolkat det som att hon är törstig. Det känns så hemskt att inte kunna ge henne att dricka längre!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej och välkommen :D

Grattis till en fin start :!:

Hon ska sova 1,5 h på dagen, skriver du, men får hon då tillräckligt med sömn? Sammantaget på dygent skulle hon behöva ca14,5 h, men du kanske menar TVÅ sovpass à 1,5 h?

Jag tycker du ska ge henne vatten till måltiderna, och mellan också! Vänta med mjölken ett tag, tills hon är runt året! Jag tror inte hennes smackande betyder att hon är töstig, men glöm inte att hon behöver vatten dagtid, även för att hålla magen igång!

Får hon välling på kvällen?

Fortsatt lycka till med kuren :D

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
dykmorsan

Inlägg av dykmorsan »

Ja, hon har andra sovtider också, men just nu tjuter hon som en mistlur och trårarna trillar. Pappa är inne och buffar och ramsar, men hon vill inte vara med. Hon sover gärna i 30-minuterspass, har gjort det i många månader, och det kanske inte är så lätt att bryta. Och det gör väl sitt till att hon är så gnällig och trött om kvällarna. Usch, jag hör henne, det är hemskt, inte lika hemskt som femminutersmetoden, som bvc rekommenderade, och vi höll på med i tolv (...) dagar, men blörk.
Ja, jag tänkte inte börja med mjölk utan vill kunna ge ersättning, som bvc säger att hon behöver fortfarande.
Sjätte barnet på g? Wow!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Mitt i kuren - råd?

Inlägg av annawahlgren »

dykmorsan skrev:Jag blev imponerad av hur snabbt hon fattade galoppen, adopterade den nya sovställningen, och hur hon lyssnar på ramsan.
:D Välkommen är du :lol:

Varför inte glädjas :?: (Om man nu ser till citatet ovan.)

I ställer kravlar diverse vargar om fötterna på er, ni överarbetar, letar oro och bekymrar er om törst och mjölk.

Gör inte det :shock: Ge barnet det hon behöver, under målen, och visa sedan både lilla älsklingen och er själva lite större förtroende :!:

"Hon vill inte vara med" :?: Jodå, det vill hon, jag lovar. Men hon behöver enkla och tydliga besked om vad som gäller. Så enkelt är det - och så svårt, om man nu gör det till svårt :roll: Så svårt, som det faktiskt inte är. Egentligen. Tro mig.

Jag kan skicka över 15 bebisar till, så att ni verkligen riktigt vardagsnära hetsas till att skrota överkoncentrationen och bara tar det lugnt :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
dykmorsan

Inlägg av dykmorsan »

Ho - så roligt att du svarar också! Ja, pappan hälsar och frågar om du vill ha en sextonde..? :wink: Skämt åsido, visst är vi oroliga. Och ja, vi ska göra vårt bästa att, som du säger, skala av oss oron och lita på oss själva och lillan. Nu ska jag göra en vargfri natt nummer två och sedan är den sambons tur. Som för övrigt är tacksam för den engelska versionen (han kommer därifrån).
dykmorsan

Inlägg av dykmorsan »

Måste bara berätta - det här är ju bara för häftigt! - att jag i princip blev utslängd ur rummet av min lilla när hon skulle ta kvällslur. Det var ett distinkt "håll klaffen och dra!"-tjut när jag ramsade på väg ut. Tänk att det kan höras så tydligt! Och ikväll, efter bara tio minuter och en andra omgång buffande, blev hon skitsur när jag släppte solfjädern, men tystnade när jag ramsade på väg ifrån och utanför. OCH NU ÄR DET TYST! Jag säger som Baloo: Jösses!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Tänk så kloka våra små och stora barn är bara vi ger oss tid att lyssna till dem :heart:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Jemma

Inlägg av Jemma »

Grattis dykmorsan! Bra jobbat! :thumbsup:

Vill bara berätta hur jag gör med ersättning till min 8 månaders Ellen. Hon älskar att dricka ersättning ur flaska och får en slurk på 50 ml till varje mål, det har fungerat jätte bra och jag tror hon behöver det, bara vatten låter lite fattigt. Hon börjar varje måltid med ersättning och sedan kastar hon sig över maten. På så sätt klarar hon sig hela natten utan dricka, och verkar aldrig hungrig innan frukost dags.

hälsningar från Jemma och Ellen
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Dykmorsan!
Om du erbjuder dryck ofta under dagen och hon får dricka så mycket hon vill ha, är det ingen fara att hon blir törstig. Förslagsvis ersättningen till måltid och vatten mellan måltiderna. Fast inga jättemängder vatten alldeles före maten, det kan ju förstöra aptiten.
Gärna fullkornsvälling som nattslurk, så mycket det går i. Då är man inte törstig :)
dykmorsan

Inlägg av dykmorsan »

Hej alla!
Tack för alla varma ord och bra råd! Ok, ersättning före käk alltså. Det finns det säkert plats för - hon har glufsat i sig som aldrig förr de här två dagarna, vi har aldrig sett på maken. Och hon vaknade bara en gång inatt, välsignade barn (!), och somnade om på två ramsomgångar. Och likadant i morse, vid 06.15: jag ramsade två omgångar och snark. Underbart! Jag har fortfarande en efterhängsen varg runt fötterna som säger att såhär enkelt kan det bara inte vara, men jag gör mitt bästa för att schasa bort honom. Nu ska pappa ta över - det är dags för natt tre. Tack alla igen! Jag berättar hur det går.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Bra jobbat!! =D>

Det KAN vara (och är ju) såhär enkelt :D ! Tänk bara på att behålla attítyden, så håller ni vargarna långt borta. Och så håll tiderna i schemat.

Kram JEnny
dykmorsan

Inlägg av dykmorsan »

Hej alla igen, och tack!
Nu har vi haft natt fem och har påbörjat dag fem. Och nu har jag några frågor.
1) Lillan verkar vakna allt oftare. Inatt vaknade hon 3, 5 och ett par gånger 6-7. Vi ramsade i natten, det räckte med en vers, men jag måste gå in och lägga henne "rätt" - hon hamnar alltid hopkurad i ett litet hörn med huvudet pressat mot spjälorna. Annars vaknar hon igen efter en kort stund. På morgonen krävdes flera ramsomgångar, och sambon fick faktiskt gå in och buffa lite. Hur låter det här för er?
2) På dagen är hon riktigt ilsk när man lägger henne till mniddagsluren. Då måste jag buffa få att få henne ner i varv. Likadant när det är nattning. Är det rätt? Vill inte fastna i buffningen.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Hoppsan - lite varning här :wink: Nu är du/ni på väg tillbaka in, i stället för ut. Om du förstår vad jag menar. Och det är vad lilla älsklingen reagerar på. Vargarna kommer tassande kring benen på er. Dem vill hon inte ha :!:

1. Ramsan är x4, inte x1. Läs på i Verktygslådan. Den ska ges som den ska ges, för att väcka en betingad reflex till slut. Laborera inte med den :!:

Däremot ska den inte ges ofta utan mer och mer sällan, och den ska stå för sig själv (och dras ihop med bekräftelsen). Följer ni upp ramsan genom att springa in, förlorar den snart sitt värde och barnet fortsätter skrika er till sig. Fast hon egentligen inte alls vill ha er där, men hon börjar veta att ni kommer - lika bra att få det överstökat :roll: Ni har helt enkelt börjat störa.

Låt henne somna gott precis hur hon vill. När hon sovit i tio minuter (inte tjugo) kan du raskt gå in och lägga henne rätt, t o m lyfta henne rätt, utan att hon märker det. Dvs utan att du stör :!:

Sambon kan läsa på i Tips på vägen om tidiga morgnar. Han ska inte in och "buffa lite". Inget buffande efter andra natten på kuren :!: Om det inte är total kris, och då menar jag KRIS. Som det nu är gör ni er bara av med era verktyg och har ingenting att ta till om och när det verkligen behövs.

Man ramsar när man tycker att man MÅSTE gå in. Förstår du :?:

2. Ilskna barn får vara ilskna. De är ändå inte mottagliga. Buffa är verkningslöst och fel. Se ovan. Läs Lathunden (igen). Vi talar FÖRTVIVLAN, om och när hon ska ha hjälp. Lär dig ramsa upplysande och gör det direkt och låt henne ta hand om resten :!: Det kan hon så bra - om du låter henne.

Se inte minst det du tidigare beskrivit att du kommit till insikt om själv :wink: :lol:
dykmorsan

Inlägg av dykmorsan »

Schysst - tack!!
Det har liksom känts lite bakvänt idag och igår. Min sambo sade att det här inte var så stor skillnad på vad vi gjorde förut fast med andra medel och det tände en liten röd lampa. Och så verkar det som att lillan ropar efter buffning och vill ha den för att kunna somna (utom på natten). Det är lite svårt att föreställa sig kurens förlopp innan man gett sig in i leken, det blev lite förvirrande för mig med de olika ramsorna och hur man ska gå vidare. Jag läste om exemplen och då förstod jag det på ett annat sätt. Annie var himla bra.
Alltså: tystnar hon, bekräftar man utanför dörren, "frågar" hon, kommunicerar man med ramsan, men låter tiden man är tyst vara längre än när man ramsar. Och gör annat hemma. Blir det kris, går man in och tillrättalägger, och ramsar på vägen ut. Målet är att kunna dra ramsan x4 och att det ska räcka för att hon ska somna själv. Tänker jag rätt nu?
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

dykmorsan skrev:.
Alltså: tystnar hon, bekräftar man utanför dörren, "frågar" hon, kommunicerar man med ramsan, men låter tiden man är tyst vara längre än när man ramsar. Och gör annat hemma. Blir det kris, går man in och tillrättalägger, och ramsar på vägen ut. Målet är att kunna dra ramsan x4 och att det ska räcka för att hon ska somna själv. Tänker jag rätt nu?
:D Både ja och nej. Man bekräftar inte separat efter de första nätterna utan drar ihop den bekräftelsen med den påminnelse hon tystnar under.
Och kris ska du överhuvudtaget inte tänka :!: Du är i uppföljningsveckan nu, kuren är inte genomförd, ni måste fortsätta framåt - och förutsättningen för att lilla älsklingen ska kunna (fortsätta) göra framsteg är att ni gör "baksteg", först - och kontinuerligt :idea:

Därför går det inte att säga att du tänker rätt, när du far efter ett "recept" som fungerar generellt, som du liksom "alltid" kan ta till. SHN är en process. Det kan vara fem steg fram och två tillbaka, som i alla processer. Därför är det alldeles nödvändigt att lyssna av, lyssna av och lyssna av - och agera efter det man hör, känner, förstår och vet :!: Förstår du :?:

:arrow: Bra att du läste på :!: Det kan man inte göra för mycket.

:arrow: Polletterna ska ramla ju ner lite varstans, och det kan de bara göra i rätt läge, så att säga - underhand och efterhand, en efter en. Inte alla samtidigt och inte alla en gång för alla.

Varning alltså för otålighet :idea: Rom byggdes inte på en dag, men det blev ståtligt och höll länge och håller än :wink: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"