Hej,
Vi är nya på forumet. Vi skulle vilja ha lite tips och råd vad vi kan göra för att få vår son att sova bättre.
Vi har en dotter på 2 år som vi körde SHN-kuren med när hon var 8 månader. Då gick vi direkt på ramsan. Hon köpte konceptet och på 3 dagar sov hon själv hela natten och hon sover fortfarande bra.
Nu har vi fått en son som är 2 månader (10 veckor). Vi ville nu starta tidigare med honom för att både han och vi skulle få en tillvaro med mer sömn, eftersom han vaknade nästan varje timme under natten och ville "snutta" för att sedan somna så det inte gick att väcka honom för mer mat så han skulle sova längre. Det känder ohållbart och därför tog vi beslut när han var 7 veckor att försöka få in ett bra schema, så vi alla kunde bli mer utvilade. Vi har satt upp ett schema som vi följer, men ännu sitter det inte. Han sover inte under sovpassen, framförallt inte på dagen.
Schemat är följande:
6:30-8:30 Vaken: Ammas och lek. Har oftas inga problem att vara vaken.
8:30-10:30 Sova: Somnar bra, men vaknar efter ca 30-50 min och måste vagnas. Då somnar han till efter ett tag (10-30 min), men vaknar snabbt igen. Så kan det hålla på(med kortare sovpauser till kl 10:30)
10:30-12 Vaken: Ammas och lek. Här brukar han börja bli väldigt trött framåt 11:20 tiden.
12-13:30 Sova: Somnar bra, men vaknar efter ca 30-50 min och måste vagnas. Då somnar han till efter ett tag (10-30 min), men vaknar snabbt igen. Så kan det hålla på (med kortare sovpauser till kl 13:30)
13:30-15:30 Vaken: Ammas och lek. Här brukar han börja bli väldigt trött framåt 14:15-tiden.
15:30-17 Sova: Somnar bra, men vaknar efter ca 20-30 min och måste vagnas. Då somnar han till efter ett tag (10-30 min), men vaknar snabbt igen. Så kan det hålla på (med kortare sovpauser till kl 17)
17-19 Vaken: Ammas (plus 65ml tillägg) och lek. Här brukar han börja bli väldigt trött framåt 18-tiden.
19-22 Sova: Somnar bra och sover tills man väcker honom kl 22.
22-22:45 Ammas (plus 65ml tillägg). Väldigt svår att väcka på gränsen till att det inte går.
22:45-3 Sova. Somnar bra. Vaknar ibland kl 2 och somnar inte om (eller bara kortare stunder) till kl 3.
3-3:30 Ammas
3:30-6:30 Sova: Somnar bra. Kan ibland vakna till och från efter kl 4-5. Somnar om vid vagning, men verkar sova lätt.
Jag har funderat på om han kanske är hungrig och det kan vara därför han inte sover. Det vet jag ju inte men han ökar bra i vikt och har ratat extra tillägg när vi har försökt att ge honom det under dagen.
Ett problem till blir ju att han lätt somnar vid bröstet eftersom han är trött, stackarn.
Ska man stå och vagna konstant efter de kortare sovpassen? Det blir i praktiken det eftersom han vaknar nästan så fort man slutar vagna. Hur ska vi få honom trygg att somna om själv?
Sedan är han ju väldigt trött i slutet av vakenpassen och det är svårt att hålla honom vaken. Ska vi ändra på schemat?
Vi vill gärna få vår son att sova de timmar han så väl behöver.
Vänliga hälsningar
Sover inte bra på dagen
Sover inte bra på dagen
Mamma och Pappa, Föräldrar till Ebba, född 20040925 (SHN från 8 månader) och Emil, född 20060724 (försök med standardmetoden från 7 veckor).
Jag tror att du träffar huvudet på spiken när du säger att han inte äter tillräkligt och därför inte sover längre på dagarna. Har du läst om standardmodellen? Om inte, så läs på forumet och i Barnaboken om hur matningen praktiskt skall gå till.
Vagningen är bra, men som du märker kan man ganska snabbt fastna i "vagningsträsket". Nu är han ju en liten fis ännu, så det du först och främst måste vara säker på är att han får i sig mat. Släng alla BVC kurvor så långt pepparn växer, och proppa ungen full med mat under dagen! Under, över eller på kurvan spelar ingen roll, huvudsaken att han får i sig möjligast mycket mat och lite till under dagen! Under dagen understryker jag, eftersom han i princip skall klara av 10 h natt utan mat. Under dagen kan du sträva efter 2 h vakentid= 2 h sömn.
SHN kuren är ju ingenting man tar till med såhär små spädisar, utan med större barn med sömnsvårtigheter. Den här Lillfisen går ännu att strukturera upp utan regelrätta kurer. Standardmodellen är nyckelordet. Så läs på, och passa på att njuta av honom!
Vagningen är bra, men som du märker kan man ganska snabbt fastna i "vagningsträsket". Nu är han ju en liten fis ännu, så det du först och främst måste vara säker på är att han får i sig mat. Släng alla BVC kurvor så långt pepparn växer, och proppa ungen full med mat under dagen! Under, över eller på kurvan spelar ingen roll, huvudsaken att han får i sig möjligast mycket mat och lite till under dagen! Under dagen understryker jag, eftersom han i princip skall klara av 10 h natt utan mat. Under dagen kan du sträva efter 2 h vakentid= 2 h sömn.
SHN kuren är ju ingenting man tar till med såhär små spädisar, utan med större barn med sömnsvårtigheter. Den här Lillfisen går ännu att strukturera upp utan regelrätta kurer. Standardmodellen är nyckelordet. Så läs på, och passa på att njuta av honom!
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Tackar för snabbt svar!
Jag ska ta och läsa på igen om standardmodellen och se till att han äter ännu mer och är fullständigt proppmätt.
Han har hittills gått upp 300g/vecka, så han får ju rimligtvis det han behöver för sin utveckling. Trots det kan han ju kanske känna sig hungrig. Han kan ju brås på pappa som var ett riktigt matvrak och gick upp 450 g/vecka när han åt som mest som bebis.
Jag ska ta och läsa på igen om standardmodellen och se till att han äter ännu mer och är fullständigt proppmätt.
Han har hittills gått upp 300g/vecka, så han får ju rimligtvis det han behöver för sin utveckling. Trots det kan han ju kanske känna sig hungrig. Han kan ju brås på pappa som var ett riktigt matvrak och gick upp 450 g/vecka när han åt som mest som bebis.
Mamma och Pappa, Föräldrar till Ebba, född 20040925 (SHN från 8 månader) och Emil, född 20060724 (försök med standardmetoden från 7 veckor).
-
Gäst
Det verkar som att ni har en emellanåt lite sömnig man
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
Där finns också lite scheman ni kan titta på, och jämföra med ert. Han kan ju sova 8 timmar i sträck nu på natten, utan mat.
Börja så, plus att läsa på om standardmodellen! Vi finns här för alla frågor du kan tänkas ha sedan!
/Jenny
En liten korrigering av mitt itdigare inlägg
... Som Jenny påpekade så är det 8 h natt som gäller fram tills han är tre månader. Vår Skruttis hoppade över 8 h natten helt och hållet och bestämde sig för att köra 10 h natt direkt. Därför blev det lite fel....
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006