Hej igen!
Det här med social delaktighet. När man är 2 år och 3 månader hur mycket "krävs" då av en för att det ska räknas som delaktighet?
Han pysslar mest vid sidan av när han ska vara med. Och deltar egentligen inte i själva aktiviteten. Kan man då säga "vad bra vi gjorde det här"? Eller blir det fel då?
Jag har fortfarande svårt att få till det här. Han är överlag inte alls speciellt medgörlig som 2-åringar ska vara längre. Allt vi föreslår besvaras med ett solklart NEJ. Inte argt, utan mer ett konstaterande. Sen försöker vi då kringgå detta nej, med de metoder som vi tidigare använt oss av. T ex att då FÅR du inte, eller med att uppgivet undra hur det då ska gå eftersom vi inte vet hur man gör eller att gå i pakt. Det funkar inte längre. Eller det kanske är rättvisare att säga att VI inte funkar längre. För vi måste ju göra fel på nåt sätt, frågan är bara hur.
Jag har skrivit en tråd för ett tag sen på hjälpforumet för större kurbarn, där jag förklarade hur han ifrågasätter dagsluren. Tyvärr så pågår det också fortfarande. Han springer upp, jag lägger ner och ramsar. Osv osv osv...
Det är ju så att på nåt sätt så kommer vi ju ur dessa situationer och faktiskt utan bråk oftast, eftersom jag vägrar brusa upp. Och jag vägrar vara inkonsekvent. Men han ifrågasätter NÄSTAN ALLT och det tar en väldans tid att komma fram till det vi nu bestämt oss för.
För att ge några exempel på alla NEJ:

Kom vännen, nu ska vi äta! Nej!

Kom så ska vi klä på oss, för nu ska vi gå ut! Nej! (Då klär jag på mig och lillen, och ni vi står färdiga och är på väg ut då ändrar han sig)

Dåså, då var det dags för er att sova middag, vad skönt det kommer bli! Här blir det oftast inte nej, utan han lägger sig först, men kommer utspringandes sen.

Nu måste vi göra välling till brorsan, han är så hungrig! Nej!

Vet du, hjärtat, nu måste vi gå ner och hänga tvätt du och jag! Nej, jag vill inte hänga tvätt!
Om jag framhärdar ang den sociala delaktigheten blir han bara än mer negativt inställd, då blir han arg och protesterar högljutt. Så jag har inte gjort det, eftersom det bara leder till illvilja. Nu kan jag ju få med honom på nån liten grej då och då, om han känner för det just då.
Är han i trotsåldern nu? Eller gör vi fel?
Det är också mycket Jag vill/jag vill inte. Men det har jag kläm på hur jag ska lösa. När jag tar kommandot efter några chanser att välja, så blir det sällan en affär av det hela, utan då accepterar han det jag har bestämt.
Undrar också ifall någon har något tips på det här med blöja. Tyvärr så inser jag nu att vi har skapat ett problem här. Vi har berömt honom väldeliga när han har gått på toaletten. Nu har detta blivit ett av hans NEJ tyvärr. Men han vill heller inte ha blöja, vilket resulterar i många pölar på golvet, i soffan och idag i våran säng (

). Vi gör aldrig någon affär av dessa olyckshändelser, men vi har sagt "det gör ingenting". Det har jag nu läst i BB att det också är lite fel att göra så. Hur rätar vi upp det här? Nu har vi alltså en kille som vägrar följa med på toa när man tror att det är dags, en kille som ska vara nakenfis (som han så tydligt deklarerar, "jag vara nakenfis") med resultatet pölar (även number two dimper ner) överallt.
Det blev långt det här...hoppas någon orkar ta sig igenom!
Tacksam för svar!
Linda