Hur göra när syskons "intressen" krockar?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
eliselinda

Hur göra när syskons "intressen" krockar?

Inlägg av eliselinda »

Hej alla!

Det finns en del detaljer som jag inte har förstått i allting.

Hur gör ni när syskonens viljor/måsten/intressen krockar?
Exempel

:?: När man hamnar i en situation som kräver den berömda tiden, precis samtidigt som ett av syskonets schemapunkter inträffar (sova eller mat). :? :? :?

:?: När lillebror behöver få vara ifred men storebror vill umgås med lillebror. VILL med stora bokstäver, ska jag tillägga. (Just det här är ett ganska så stort bekymmer här hemma. Minstingen blir så gnällig över att storebror vill vara nära, pussa, krama, bita, buttas, ta leksaker, köra bil på lillebrors huvud etc etc. Vilket gör mig lite ledsen, för storebror är ju så go när han vill kramas och blir lite stött när det inte mottas med glädje.)

Och sen är det det här med att butta, slå och bita lillebror. Nu gör jag handen på handen, puss och visar hur han istället ska göra. Men det upprepas om och om igen under dagen. Har märkt att han blivit svartsjuk igen också (vi hade kommit ifrån det bra tyckte jag :x :cry: ). Bitandet kommer när lillebror sitter i mitt knä. Jag hinner inte med ordentligt heller att skydda lillen. Storebror märker direkt om jag är på min vakt och då blir det som en självuppfyllande profetia, så jag försöker slappna av. Men då hinner jag ju heller inte dit... :x :cry: :?

Eftersom jag inte lever i någon symbios med lillebror så finns det ingen sån anledning att vara svartsjuk. Jag är inte mer med minstingen än med storebror. :? Jag har förstått i andra trådar att den sociala delaktigheten är viktig i såna här lägen. Tror ni att det är boven även här? Eller verkar det som att jag har missat nåt annat/missförstått något?

Jag läste i en tråd ang social delaktighet (tror att AW hade klistrat in ett mail från PEA) om hur hon gjorde för att få igång den sociala delaktigheten. Hon var bestämd och rätt så hård vill jag minnas för att få till det. Men då var ju hennes son 3,5 år. Min är bara 2 år och då är det väl inte läge för att mer eller mindre tvinga, om jag har förstått rätt. Hur ska jag göra? Han behöver det så väl, men han vill nästan aldrig längre. I början var det kul, men nu säger han bara att han inte vill. Han vill bara titta på Pettson och findus. Eller leka med brorsan (som ju gärna vill vara ifred en stund).

:? :? :?
Linda
:heart:
Mamma till två helt magiska söner
2004-07 Kurad
2006-03 Kurad
blomman

Inlägg av blomman »

När han inte vill "hjälpa till" så får du väl bli helt uppgiven:
"Näe, hur ska jag nu få diskat/tvättat/lagat mat, jag kan ju bara inte fixa det här, hur var det nu man gjorde nu igen :?: "
Eventuellt spela över ordentligt (killen är ju bara 2) och börja diska tvätten eller dyl. så han förstår att DET HÄR behöver ju mamma verkligen hjälp med!
För det handlar ju om er överlevnad, inte om han VILL eller inte! :) Du klarar dig ju faktiskt inte utan honom, visst är det så? :!:
När min yngste föddes var min äldsta två, och herregud vi hade ju aldrig överlevt utan henne! Hon hade minsann klart för sig hur lillebror och hushållet skulle skötas ( sen att vi hade visat henne från början det glömdes liksom bort):lol: Enligt en tvååring så kan en tvååring ALLT! Och om du inte aaalls vet hur man gör så måste han ju visa dig eller hur? :lol:
K-ina

Inlägg av K-ina »

Hej!

Jag tror absolut på att vara litet mer bestämd med storebror vad det gäller social delaktighet och annat socialt! :D Jag tänker så här: Lägg energi på att leda in storebror på "rätt" spår så kommer lillebror så småningom efter per automatik!

Alltså skulle jag lägga ner lillebror på en lugn och litet avskild plats i köket och säga till storebror:
:lol: Nu är det bara du och jag! :thumbsup: Vad skööönt det är att få vara i fred en stund nu när vi ska laga mat!
Sätt storebror på bänken bredvid spisen så att han inte kan rymma ifrån dig och sen ser du till att matlagningen blir en riktig happening som inte ens lek med lillebror och Pettson och Findus kan slå.

Ibland har jag haft litet dåligt samvete för att min minsting inte fått så mycket mammatid som storebror fick.... Men jag tror att det måste få vara så åtminstone till en börja med! Stärk bandet mellan dig och din störste ännu mer. Gör klart för honom att du inte kan klara hem och bäbis på egen hand. Storebror är jätteviktig för dig- låt honom få veta det! Sen när lillebror blir större och kräver mer egen mammatid då är storebror så säker på sin position i familjen att han lätt kan bjussa på det!

Så när storebror vill pussas och kramas och lillebror inte vill så kan du lyfta upp storebror och ge honom ett riktigt pusskalas! Säg: MAMMA VILL PUSSAS!!! och busa med honom så han kiknar!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Linda,

för att komma igång med den sociala delaktigheten ordentligt förlade jag den för storebror till de tider på dagen när lillan har ensamlek (9-10) och (16.45-17.30). På så sätt kunde jag helt engagera mig i att få med honom och inte oroa mig för att bli avbruten.

Vår lilla tjej är snart två och "frågar" ibland om hon verkligen behövs. Då kör jag handen om handen eller "frågor" (vet du var skorna skall stå?) Ibland kombinerat med lite spelad förvirring ("jomen nu vet jag, de skall stå på toaletten va? (Går dit) Näe, det var inte här? Var sjutton var det man ställde skorna nu igen?). Funkar varje gång!

Lycka till!
Pea
eliselinda

Inlägg av eliselinda »

Hej igen!

Tack för era svar. Nu förstår jag. Jag har nog varit väldigt dålig på att spela hjälplös. Har nog missat det helt är jag rädd.

Blir lite fnissig också när jag läser era svar. Ser framemot att spela hjälplös...

Tackar så mycket!
Linda
2004-07 Kurad
2006-03 Kurad
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Pea :wink: :D Tack, K-ina :wink: :D Tack, blomman :wink: :D

:D Jag är så glad för din skull, eliselinda. Du får så fantastiska råd och tips och en så strålande hjälp i din vacklande föräldraroll (mänskligt förståeligt, verkligen). Jag är så glad att du uppenbarligen är på väg ut nu ur denna traumatiska vanmakt du led under tidigare.

Jag citerar ur din tråd "Hur ska jag någonsin kunna tacka tillräckligt" :?: Visst ärdet underbart och fantastiskt hur livet kan förändras till det alldeles underbara, från den ena dagen till den andra :!:

Om man bara får lite hjälp, medkänsla och stöd på vägen. För man är ju, faktiskt, inte ensam. Man är inte ensam. Och det finns alltid en väg ut. En underbar, konstruktiv, kärleksfull väg ut :wink: :!:

Så här skrev du - och det gäller inte längre, eller hur :?:

Jag och vi alla gläds med dig! För visst är allting annorlunda nu :!:

:arrow: "Min äldste son fick inte alls det han behövde från mig, vilket gjorde missförståndet oss emellan ännu större. Jag känner den sorg han hade i hela min kropp. Detta är en sorg jag får leva med. (Jag har gråtit många tårar vid hans sida när han sovit, av maktlöshet och fruktansvärt dåligt samvete) Men nu vill jag ställa till rätta, det som går att ställa till rätta. Jag är så lycklig över att jag snubblade över dina teorier och SHN-kuren. Du kan aldrig förstå hur mycket det har påverkat mitt liv. Jag ska göra allt i min makt för att ge honom så mycket jag bara kan av den "rätta varan". Kan han någonsin få lika bra självkänsla som om detta inte hade hänt? Eller tror du att det loppet är kört? "

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
eliselinda

Inlägg av eliselinda »

Hej Anna!

Tack så mycket för ditt svar.

Nej, det jag skrev gäller inte längre. Åtminstone oftast. För ibland (t ex när sonen vägrar vara med mig och bara vill vara med sin pappa) då kommer vanmakten tillbaka och jag känner hur fruktansvärt sårad jag blir och riktigt väl medveten om att det jag inte klarat av att hantera tidigare slår tillbaka med full storm.

Dom här orden, dina ord, värmer som inga andra.
"För man är ju, faktiskt, inte ensam. Man är inte ensam. Och det finns alltid en väg ut. En underbar, konstruktiv, kärleksfull väg ut"

Och att livet kan vända från en dag till en annan är en stor anledning till livets tjusning. Tack för att du står på barnens sida! Så orubbligt dessutom. Min son, Zeb, skulle älska dig om han bara visste.

Linda
2004-07 Kurad
2006-03 Kurad
eliselinda

Inlägg av eliselinda »

Hej igen!

Det här med social delaktighet. När man är 2 år och 3 månader hur mycket "krävs" då av en för att det ska räknas som delaktighet?

Han pysslar mest vid sidan av när han ska vara med. Och deltar egentligen inte i själva aktiviteten. Kan man då säga "vad bra vi gjorde det här"? Eller blir det fel då? :?

Jag har fortfarande svårt att få till det här. Han är överlag inte alls speciellt medgörlig som 2-åringar ska vara längre. Allt vi föreslår besvaras med ett solklart NEJ. Inte argt, utan mer ett konstaterande. Sen försöker vi då kringgå detta nej, med de metoder som vi tidigare använt oss av. T ex att då FÅR du inte, eller med att uppgivet undra hur det då ska gå eftersom vi inte vet hur man gör eller att gå i pakt. Det funkar inte längre. Eller det kanske är rättvisare att säga att VI inte funkar längre. För vi måste ju göra fel på nåt sätt, frågan är bara hur.

Jag har skrivit en tråd för ett tag sen på hjälpforumet för större kurbarn, där jag förklarade hur han ifrågasätter dagsluren. Tyvärr så pågår det också fortfarande. Han springer upp, jag lägger ner och ramsar. Osv osv osv...
Det är ju så att på nåt sätt så kommer vi ju ur dessa situationer och faktiskt utan bråk oftast, eftersom jag vägrar brusa upp. Och jag vägrar vara inkonsekvent. Men han ifrågasätter NÄSTAN ALLT och det tar en väldans tid att komma fram till det vi nu bestämt oss för. :roll:
För att ge några exempel på alla NEJ:

:arrow: Kom vännen, nu ska vi äta! Nej!
:arrow: Kom så ska vi klä på oss, för nu ska vi gå ut! Nej! (Då klär jag på mig och lillen, och ni vi står färdiga och är på väg ut då ändrar han sig)
:arrow: Dåså, då var det dags för er att sova middag, vad skönt det kommer bli! Här blir det oftast inte nej, utan han lägger sig först, men kommer utspringandes sen.
:arrow: Nu måste vi göra välling till brorsan, han är så hungrig! Nej!
:arrow: Vet du, hjärtat, nu måste vi gå ner och hänga tvätt du och jag! Nej, jag vill inte hänga tvätt!
Om jag framhärdar ang den sociala delaktigheten blir han bara än mer negativt inställd, då blir han arg och protesterar högljutt. Så jag har inte gjort det, eftersom det bara leder till illvilja. Nu kan jag ju få med honom på nån liten grej då och då, om han känner för det just då.

Är han i trotsåldern nu? Eller gör vi fel?

Det är också mycket Jag vill/jag vill inte. Men det har jag kläm på hur jag ska lösa. När jag tar kommandot efter några chanser att välja, så blir det sällan en affär av det hela, utan då accepterar han det jag har bestämt.

Undrar också ifall någon har något tips på det här med blöja. Tyvärr så inser jag nu att vi har skapat ett problem här. Vi har berömt honom väldeliga när han har gått på toaletten. Nu har detta blivit ett av hans NEJ tyvärr. Men han vill heller inte ha blöja, vilket resulterar i många pölar på golvet, i soffan och idag i våran säng ( :cry: ). Vi gör aldrig någon affär av dessa olyckshändelser, men vi har sagt "det gör ingenting". Det har jag nu läst i BB att det också är lite fel att göra så. Hur rätar vi upp det här? Nu har vi alltså en kille som vägrar följa med på toa när man tror att det är dags, en kille som ska vara nakenfis (som han så tydligt deklarerar, "jag vara nakenfis") med resultatet pölar (även number two dimper ner) överallt.

Det blev långt det här...hoppas någon orkar ta sig igenom! :oops:
Tacksam för svar!
Linda
2004-07 Kurad
2006-03 Kurad
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Börja med att lära dig undvika alla frågor, och alla uppmaningar, som kan besvaras med NEJ.

Han kommer att säga nej i alla fall, men det kan du då bara ignorera. Du "hör" inte, eller också hör du med ett beklagande "Oj då". Och låter honom vara. Och inväntar bättre förslag, utan att fråga efter dem. De kommer, om han får sin Tomma Tid.

Det heter alltså inte: "Nu ska vi gå ut! Det blir väl kul?" Det heter: "Var är skorna?" Och då är det gärna dina egna skor du letar efter :idea:

Mycket osmart att göra en duktighetshistoria av kissande; nu får du straffet :shock: Ingenting är (ska vara) mer normalt och naturligt än att kissa. Möjligen då att äta. Det finns inget duktigt i det. Det är livsnödvändigt.

Agera grammofonskiva: "Man kissar på toaletten, inte på golvet (eller ännu värre på sängen - herre milde :!:) " Varje "olycka" ska han åtgärda själv, med handen om handen, efter konstens alla regler. Även om det tar hundra år. Grammofonskivan går under tiden, malande i oberört tonfall: "Man kissar på toaletten, inte --- . Man kissar på toaletten". Det viktiga är att vägen ut, det riktiga, toaletten, avslutar - inte INTE:t.

Sedan tackar du för hjälpen i saklig ton och på temat: "Nu blev det BRA." Verkligen inte att han har varit duktig :wink:
eliselinda

Inlägg av eliselinda »

Tack så mycket för ditt svar!

Jag ska bli en mästare på att undvika det här nejandet.

Ja, herregud! :oops: Det där att berömma prestationen på toaletten fick jag för länge sen till mig efter ett nanny-program. Jag vet ju nu hur det blev om man gjorde så, det är ju tur att man kan lära sig tills nästa gång det är dags för att sluta med blöjor. :D

Det positiva är att jag frågade honom imorse (efter att han kissat på golvet) vart man ska kissa. Då svarade han solklart toaletten. Och efter det så gick han på toaletten två gånger idag utan att vi sa någonting om det. Och jag sa såklart inte att han var duktig då. Så jag hoppas att avvänjningen av duktighetsgrejen kan gå fort. Om han kissar på golvet imorgon kör jag ditt förslag! Tack!

Finns det fler "sysslor" som inte bör berömmas? Förutom mat och toabesök. Man är ju så blind. Om inte annat pga sånt man själv fick höra som barn. Man ifrågasätter så dåligt det som är omkring en.

Tack! :heart:
Linda
2004-07 Kurad
2006-03 Kurad
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Naturliga kroppsnödvändigheter som att äta, kissa-bajsa, sova kan ju rimligtvis inte vara "duktiga", eftersom folk skulle dö på fläcken om de inte fick utöva dessa livsnödvändiga funktioner.

Människor - särskilt i den äldre generationen - är ofta kolossalt pigga på att berömma detta nödvändiga och naturliga, och jag tror inte att det beror på att de skulle vara dumma i huvudet utan att de helt enkelt vill uppmuntra och bekräfta det som är rätt och riktigt - just naturligt.

Social delaktighet handlar ju om "flockens" kamp för tillvaron - den gemensamma - och ytterst alltså om överlevnad. Att överleva är inte heller "duktigt"; det är nödvändigt. Det kan förstås däremot vara duktigt att hitta på ett bra och praktiskt sätt att göra överlevnadens konst i praktiken bättre för andra/alla :!: :lol:

Så om en liten unge kommer och visar upp hårborsten, som hon eller han med möda knutit ett band om som ska fästas i tröjan med sytråd eller säkerhetsnål eller knytas i andra änden i knapphålet, så att man inte ska tappa borsten medan man borstar sig (som man gjorde igår), då skulle jag klart berömma på temat DUKTIG. Vi har en Einstein :wink: :lol:
eliselinda

Inlägg av eliselinda »

Ja, det är mycket med det jordiska. :D

Tack för förtydligandet om social delaktighet, när man är duktig och när man gör nåt nödvändigt!

Idag är jag extra imponerad av dig, som vårdat och uppfostrat så många barn.
Det ger mig energi att själv bli bättre, mindre vän av ordning, mer av tillåtande, uppskattande och mamma.

Kram
Linda
2004-07 Kurad
2006-03 Kurad
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack för de varma orden :oops: :D

Det är själva flockmentaliteten som ärsesam-öppna-dig; att vi hör ihop, vi hjälps åt, att vi är varandras bästa vänner i världen som bevakar varandras - "flockens" - intressen.

Ett helt underbart exempel är min då lilla fyraårings förmaning till sin lillebror, 3, som tydligen härjade lite väl energiskt med minsta lillebror, 1:

"Siktigt, Pojken, siktigt! Annars kommer alla blödet! Vi HAR bara en bebis :!: "

Vad kan man mer begära än att få vara nära så mycket värme :?:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

annawahlgren skrev:
"Siktigt, Pojken, siktigt! Annars kommer alla blödet! Vi HAR bara en bebis :!:
:heart: :heart: :D :heart: :heart:

/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"