Schema (mat- å sovtider) 8 mån - låå

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
lilltjejen

Schema (mat- å sovtider) 8 mån - låå

Inlägg av lilltjejen »

Hej!

Nu behöver jag bollplank. Dvs er klippor här på forumet :lol: Behöver hjälp med mat- och sovtider. Lilltjejen har idag följande schema

19-7 Sova natt (vaknar oftast strax efter 6, ligger och pratar med sig själv, vilar en stund ibland, utövar akrobatik i spjälsängen, är i princip aldrig ledsen, vi tar upp tidigast 6.45)

7 Ammas + Välling

ca 9.15 Sova 20 min

10
Lunch ("riktig" mat)

12 Sova 1,5 h

13.30 Välling

ca 15.50 Sova 20 min

16.30 Gröt

18.10+18.30 Nattslurk (både före och efter badet :oops: )

ca 18.45 Sova Natt

För- och eftermiddagslurerna har vi nyligen kortat ner från 45 min till 20 min. Hon sov ändå aldrig längre än 20 min de senaste veckorna.

:arrow: Schemat fungerar bra förutom att hon senaste tiden alltid vaknar mitt i långa sovpasset på dagen. Hon vaknar oftast efter 40-45 minuter. Jag pangramsar och hon somnar då om. Men sen vaknar hon igen efter 1 h (total sovtid) eller 1h och 10 min och då somnar hon inte om. Mycket skrik blir det. Hur mycket ska man behöva ingripa? Känns som om solfjäder är det enda som fungerar för att hon ska somna om. Men när man väl kommit så långt att man vill solfjädra (vill ju ge henne chansen att somna om själv först med ramsans hjälp förstås) så återstår inte mycket av sovpasset. För det är väl inte okej att vakna redan efter en timme? Oftast vaknar hon med ett skrik = inte utsövd glad bebis.

:arrow: Känns samtidigt som om hon orkar vara vaken längre på dagarna. Dags att ta bort ett sömnpass snart? Vilket ska bort först?

Vi vill sikta på följande mattider (ca)
7
10.30
14
17
+ nattslurk

Tips på hur vi ska lägga in sovtiderna? Vill ha kvar långa sovpasset mitt på dagen. Några förslag? Jag klarar inte av att tänka själv. :roll:

:arrow: Vill egentligen helst ge välling morgon och kväll (så småningom). Tips på vad vi kan ersätta mellanmålet med? Mera riktig mat? Något annat? Märker att hon inte är så hungrig till middagen de gånger vi gett tex gröt 13.30.

:arrow: Behöver vi bry oss om att hon vaknar tidigare på mornarna? Hon är ju inte ledsen, men somnar samtidigt sällan om.

Jaa, det var mycket på samma gång. Har försökt läsa andra trådar här på forumet men får ändå inte riktigt ihop det. HJÄLP!!!
Dipl. SHN-kurare!
Dotter 2004, Son 2006, Son 2008
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Att hon vaknar tidigare än hon ska på morgonen, behöver du inte göra något åt.
Hon är ju nöjd! Vad hon gör under sin sovtid, är upp till henne, du ger henne chansen att sova det är huvudsaken. :wink:

Det är för tidigt att ta bort en av sovpassen.

Jag tror däremot att du kan flytta fram dem.

Jag hade lite sånt här krångel med Ida, och det hjälpte att jag sköt på hela schemat en halvtimme framåt.

Kolla på detta, och se om det kan vara något för er:

7.00 Amma + välling (du ger väl så mycket som går ner?? Titta inte så mycket på hur storlekarna på portioner "ska" vara, utan kör på tills det är stopp! :wink: Detta gäller förstås ALL mat )

9.45-10.15 sova 20 minuter.

10.30 Lunch

12.30-14.00 sova middag

14.00 Välling, eller varför inte frukt och sedan koplettera med välling?
Eller naturell yoghurt + välling

16.10-16.30 sova

17.00 Gröt

18.10 o.s.v gör du som innan.
Det gör inget att ha nattslurk både före och efter badet, inget att vara generad över, du bara säkerställer natten lite extra :D

Jag tror att du genom att skjuta på alltihopa får ordning på det.
Du får dessutom till det schema du vill sikta på direkt!

Du får hålla liv i hene med lite bus och trix. Jag tror hon pallar att vara vaken lite längre, hon är ju 8 månader.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
lilltjejen

Fråga till Mammut mfl

Inlägg av lilltjejen »

Tack Anna!

Vi har börjat lägga lite senare och det fungerade riktigt bra ett tag. Men nu känns det återigen som om lilltjejen orkar vara vaken ännu längre. Tar lååång tid att somna på förmiddagspasset.

Funderar därför att snart korta ner till två sovpass per dag.

Mammut Maria hade skrivit detta schemaförslag för 8 mån i ett tidigare inlägg.
XTack Anna!

Vi har börjat lägga lite senare och det fungerade riktigt bra ett tag. Men nu känns det återigen som om lilltjejen orkar vara vaken ännu längre. Tar lååång tid att somna på förmiddagspasset.

Funderar därför att snart korta ner till två sovpass per dag.

Mammut Maria hade skrivit detta schemaförslag för 8 mån i ett tidigare inlägg.
Mammut Maria skrev::D Tips från Mammut!

:arrow: 07 Morgon
:arrow: 10-12 Sova
:arrow: 15-15.45 Sova
:arrow: 19.15 Natti

:P Kan det vara något?!
Undrar vilken mat som getts när? Mammut Maria???

Undrar hur ni gjort när ni ändrat. Nytt schema pang på, rakt av?
Dipl. SHN-kurare!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Japp- man byter schema rakt av!

:idea: Vid den gamla sovtiden planerar man in en vilostund med bok eller att sitta i vagnen på promenad. Då kommer nya krafter och det tar bara någon dag innan det sitter.

:arrow: Mat vid 07
:arrow: Om det är ett hungrigt barn så ge lite mat vid 9.30 - typ en halv banan. Annars kan man vänta med maten till 12.
:arrow: Mat 12
:arrow: Mat 16
:arrow: Mat 19

:idea: Vad du ger för mat får du avgöra alldeles själv :P !
kokos

Inlägg av kokos »

Vi ändrade vårt schema bara pang rakt av. :!: Vi har bara två lurar (på en 7-månaders pojke). Ett på 1.5 timme och ett på 45 minuter. Och så har vi 12 timmar natt + en kvart antingen på kvällen eller morgonen (annars blir det för lite sömn, det saknas en kvart på dagen).

Vårt nuvarande schema är knappt likt det vi hade innan men konstigt nog så köpte han det rakt av. :lol: Han kan bli lite mosig innan han får sova sin eftermiddagslur men annars fungerar det utmärkt. :lol:

Tycker Mammut Marias förslag på mattider ser strålande ut. Vi har mellis på eftermiddagen istället och middag senare (kl 17).
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
lilltjejen

Inlägg av lilltjejen »

Okej!

Nu har vi funderat, funderat och funderat.

Ska snart lägga om schemat, men först några frågor.

Vi har hittills gett 4 mål + rejäl nattslurk. Har behövts. Lilltjejen ÄR ett hungrigt barn.

Mammut Maria, enligt ditt förslag till mattider så blir det mat 7, 12 och 16. Mellis vid 9.30 samt nattslurk 19. Har jag fattat det rätt? Eller räknar du 19 som ett riktigt mål. Vad händer då med nattslurken som kan komma så tätt som en timme inpå sista målet?

Svara, svara, svara !!!! [-o< :lol:
Dipl. SHN-kurare!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:shock: OK! :lol:

:D Jag har gett 19-målet som ett "riktigt" mål = en flarra välling (eller två för din del :lol: )!

:idea: Då har du ju fyra mål + kvällsmålet. Känns det bra?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"