Hej, vår älskling Jane är "standardmodellad" från början och minikurad vid 4 mån. Dvs vi tog bort sista nattmålet och gjorde 12h natt. Hon har i princip sedan start haft svårt med 45-minutersskarven på sin långa lur (1,5 h) och nu känner jag att jag behöver pepp och kanske lite trix för hur vi ska komma tillrätta med detta.
Sedan 2 mån tillbaka sover hon luren i sin spjälis. Hon vaknar ofta efter ca 45 minuter, ibland kvillrande glad, ibland skrik och gnäll/jättetrött och det kan ta allt från 5-45 minuter innan hon somnar om (men det gör hon nästan alltid tillslut). Vid uppvaken avvaktar jag något, sedan ger jag "pangramsa" och avvaktar - länge. Gör ljud i huset. Vid de långa uppvaken ramsar jag oftast igen, men först när hon verkligen låter ledsen. Är alltid noga med skratt innan läggning både natt och dag och hon somnar alltid snabbt vid läggning utan frågor.
Schemat ser ut så här:
06.15-08.30 Vakentid 2h15 min (välling 06.30)
08.30-09.15 Sova 45
09.15-11.45 Vaken 2.5h (Puré kl 09.45)
11.45-13.15 Sova middag 1,5h
13.15-15.45 Vaken 2.5h (Gröt 13.15)
15.45-16.30 Lur 45
16.30-18.30 Puré 16.30, massage/bad, nattslurk välling
För ca tre veckor sedan bestämde jag mig för att köra en vagnkur och gick promenad under långluren. Efter några dagar sov hon i princip över skarven. Jag fortsatte promenera i ca 2 veckor till. Sedan blev både jag och hon rejält förkylda och jag orkade inte promenera så hon fick sova inne. Och nu är vi tillbaka med uppvaken igen...
Någon som kan ge lite pepp och tips om hur jag kan göra för att få ordning på detta? Ska jag ändra på något eller gäller det helt enkelt att bara "mala på" ?
Långa luren sitter ännu inte efter 2 mån
Långa luren sitter ännu inte efter 2 mån
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Nu är ja ingen expert och jag hoppas att du även får andra svar på tråden, men jag tänker om hon kanske börjar bli redo för 2 lurar? Vår Skruttis började krångla med dagssömnen vid 5-6 månader och försökte på så sätt säga att han var redo för att skippa den sista dagssömnen. Efter lite fixande med schemat (längre vakentider OCH en längre dagssömn) ordnade krånglet upp sig. Er flicka närmar sig väl 7 månader snart, eller har jag räknat fel?
Å andra sidan vet du nog som mamma bäst hur hon "känns". Är hon piggelin och känns det som om hon skulle klara längre vakentider eller är hon trött efter sina vakenpass? Väcker du henne dom övriga dagslurarna, eller vaknar hon själv alltid vid 45 min skarven, oavsett pass?
Å andra sidan vet du nog som mamma bäst hur hon "känns". Är hon piggelin och känns det som om hon skulle klara längre vakentider eller är hon trött efter sina vakenpass? Väcker du henne dom övriga dagslurarna, eller vaknar hon själv alltid vid 45 min skarven, oavsett pass?
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Tack för snabbt svar! Hon är väldigt trött i slutet av sina vakenpass för det mesta och jag får ofta väcka henne vid korta fm-luren, men hon vaknar ibland själv vid långa luren och alltid på em. Då oftast också lite för tidigt. Och har som sgat aldrig problem att komma tilll ro och somna, det går på någon minut oftast.
Men till saken hör att hon fortfarande ofta vaknar under vargtimmen. Om hon sovit utan uppvak under några dagar så märks det tydligt att hon inte är lika trött på morgonen (skulle därför säkert orka ett längre vakenpass) och då vaknar hon också själv efter fm-luren. Så ett nytt schema med längre vakenpass kanske skulle göra att vi får ordning på vargtimmen också på sikt! Då kanske vi får till att hon verkligen förlägger alla vakentimmar på dagen
Hoppas någon annan kan tipsa också, men ska börja skissa på ett möjligt nytt schema med två lurar för att se hur jag får till det. Men visst ska det fortfarande vara ca 15h sömn totalt i denna ålder? Kanske ska satsa på att få till 2x1,5 h dagsömn för att sedan korta den ena när det är dags att minska på sömnen.
Men till saken hör att hon fortfarande ofta vaknar under vargtimmen. Om hon sovit utan uppvak under några dagar så märks det tydligt att hon inte är lika trött på morgonen (skulle därför säkert orka ett längre vakenpass) och då vaknar hon också själv efter fm-luren. Så ett nytt schema med längre vakenpass kanske skulle göra att vi får ordning på vargtimmen också på sikt! Då kanske vi får till att hon verkligen förlägger alla vakentimmar på dagen
Hoppas någon annan kan tipsa också, men ska börja skissa på ett möjligt nytt schema med två lurar för att se hur jag får till det. Men visst ska det fortfarande vara ca 15h sömn totalt i denna ålder? Kanske ska satsa på att få till 2x1,5 h dagsömn för att sedan korta den ena när det är dags att minska på sömnen.
Åsa R
En annan grej vi gjorde något tag (det måste ha varit när vi ännu hade tre sovpass), var att ha det långa sovpasset genast efter morgonen, eftersom han verkade tröttast då. Nu när han har sina två pass sover han fortfarande långa passet efter morgonen och bara en kort liten lur på eftermiddagen. Vilket ju kan verka konstigt när han en gång sover så länge och bra på natten, men för någon orsak funkar det bättre för oss.
Bara lite tankar av oss här i USA.
Bara lite tankar av oss här i USA.
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Hej Åsa!
Läser ditt inlägg och det stämmer på pricken även för oss. Våra små är ju jämngamla. Han är så trött på morgon, måste nästan alltid skakas igång och ammar jag direkt (han ska ha mat stax efter väckning) somnar han om och tar sig en smyglur medan han äter...
Inte så lyckat.
Det underliga är att han alltid somnar nästan direkt under middagsluren som tas i vagn under hundpromenad men vaknar (under promenad!) ofta efter 34 eller 45 min och ska icke somna om [-( trots att vagnen rör sig!
Resultatet blir en gnölig trött och rent ut sagt skittrist eftermiddag för oss båda, ett städigt tidigareläggande av eftermiddagsluren och en strulig läggning med ett övertrött barn. Inte så roligt!
Förmiddagsläggningen går ofta ganska snabbt (vi är ännu lite nya på läggningar i spjälsäng) medan eftermiddagsluren är ack så tråkig fortfarande. Konstigt nog vaknar han alltid själv efter 32-34 min och är pigg och glad (igen), ligger och pratar och hänger lätt med till kvällen.
Har också funderat i banor långlur på morgonen och göra två 45-min under lunch och em? Kanske kan vara något?
Läser ditt inlägg och det stämmer på pricken även för oss. Våra små är ju jämngamla. Han är så trött på morgon, måste nästan alltid skakas igång och ammar jag direkt (han ska ha mat stax efter väckning) somnar han om och tar sig en smyglur medan han äter...
Det underliga är att han alltid somnar nästan direkt under middagsluren som tas i vagn under hundpromenad men vaknar (under promenad!) ofta efter 34 eller 45 min och ska icke somna om [-( trots att vagnen rör sig!
Resultatet blir en gnölig trött och rent ut sagt skittrist eftermiddag för oss båda, ett städigt tidigareläggande av eftermiddagsluren och en strulig läggning med ett övertrött barn. Inte så roligt!
Har också funderat i banor långlur på morgonen och göra två 45-min under lunch och em? Kanske kan vara något?
En goding till son född 0603 
Ja, visst följdes vi åt i en lååång tråd där i början, har jag för mig?
Jag har klurat och kommit fram till att hon inte fixar två lurar än, hon orkar inte så långa vakenpass som krävs. Men jag började köra på justerat schema med lång fm-lur från och med igår (inget att förlora - här går det undan
) och det har funkat kanon! Inget trist uppvak och somnar som en klocka
Så här har jag gjort nu:
06.30-09.00 Vakentid 2,5h (välling 07.00) Förlängt vakentiden 15 min så att hon skulle bli riktigt trött
09.00-10.30 Långlur 1,5 istället för 45 min
10.30-12.45 Vakentid 2.15
12.45-13.30 Lur 45
13.30-16.00 Vakentid 2,5h
16.00-16.20 Kortad från 45 till 20 min
16.20-18.30 Vakentid 2.10
Det har ju bara gått två dagar, men det är SÅ skönt! Passar dessutom bra när hon kan sova långluren hemma i sin säng innan vi ev ger oss ut på äventyr under dagen. Kortlurarna känns mer ok att ha i vagnen nu när liggdelen börjar bli lite trång.
Jag har klurat och kommit fram till att hon inte fixar två lurar än, hon orkar inte så långa vakenpass som krävs. Men jag började köra på justerat schema med lång fm-lur från och med igår (inget att förlora - här går det undan
06.30-09.00 Vakentid 2,5h (välling 07.00) Förlängt vakentiden 15 min så att hon skulle bli riktigt trött
09.00-10.30 Långlur 1,5 istället för 45 min
10.30-12.45 Vakentid 2.15
12.45-13.30 Lur 45
13.30-16.00 Vakentid 2,5h
16.00-16.20 Kortad från 45 till 20 min
16.20-18.30 Vakentid 2.10
Det har ju bara gått två dagar, men det är SÅ skönt! Passar dessutom bra när hon kan sova långluren hemma i sin säng innan vi ev ger oss ut på äventyr under dagen. Kortlurarna känns mer ok att ha i vagnen nu när liggdelen börjar bli lite trång.
Åsa R
Hej Åsa!
Vi gick faktiskt den andra vägen och bytte till två långlurar!!
Han sover 9-10.30 samt 14.30 till 16 (ja inte idag då han vaknade ur eftermiddagsluren efter 34 min och skulle inte sova vidare [-( )
Från och med nu ska vi ha hundpromenaden mitt på dagen med sittande son, uppallrad i liggvagnen, så han får se sig omkring lite.
Han får ju aldrig se något ute annars, det kan ju vara dags för lite vidgade vyer?
Visst blir det så att han blir lite trött under dagen nu i början men det kommer nog ge sig på några veckor, det är hopplöst att få honom att somna nu med så korta vakentider som 2 h.
Kvällen idag blev tokig eftersom han sov så lite på eftermiddagen men det var ju första försöket så det ska förhoppningsvis ge sig snart!
/Jennie
Vi gick faktiskt den andra vägen och bytte till två långlurar!!
Han sover 9-10.30 samt 14.30 till 16 (ja inte idag då han vaknade ur eftermiddagsluren efter 34 min och skulle inte sova vidare [-( )
Från och med nu ska vi ha hundpromenaden mitt på dagen med sittande son, uppallrad i liggvagnen, så han får se sig omkring lite.
Visst blir det så att han blir lite trött under dagen nu i början men det kommer nog ge sig på några veckor, det är hopplöst att få honom att somna nu med så korta vakentider som 2 h.
Kvällen idag blev tokig eftersom han sov så lite på eftermiddagen men det var ju första försöket så det ska förhoppningsvis ge sig snart!
/Jennie
En goding till son född 0603