Hej!
Vi är ännu en lycklig familj i behov att rådgivning. I min stora desperation att göra något för vår minsta son, Zion som nu är sju veckor, letade jag hjälp hos andra mammor på nätet och där fick vi veta bland annat om Standarmodellen och SHN. Vi skaffade din bok och började läsa där. Oj vad mycket som vi äntligen kunde förstå och vilken lättnad att veta att det Zion har inte är kolik och att jag nu inte behöver gå och känna skuld och dåligt samvete varje gång jag ammar honom. Jag hade slutat äta det ena efter det andra för plötsligt är det så mycket som kan ge gaser… Han kunde gråta mycket under dagen och lite mera på kvällen innan läggdags. Vi fick bära runt honom hela dagen och natt för att trösta och lugna ner. Vi har en tvåårig son som är mycket aktiv och är hemma. Jag kunde helt enkelt inte tillgodose hans behov, jag vågade inte ens gå ut för Zion kunde gråta när och var som helst. Så här hemma var det inte så fridfullt, visa stunder skrek båda barnen samtidigt och jag kämpade för att inte tappa fotfästet.
I måndags började vi med standarmodellen och Zion slutade skrika mellan målen på en gång. Han gråter bara precis när han vaknat eller när han börjar bli trött. Det som vi inte har lyckats med är att få honom att sova när han ska enligt schemat. Det var bara i torsdags som han sov två pass som han skulle. Tyvärr har vi inte börjat med att buffa så han vet inte hur man somnar- eller somnar om själv och vi tror att detta kan vara problemet. Eftersom han inte sover när han ska, blir han för trött när han ska äta och somnar lätt vid bröstet eller så suger han bara när det rinner till och amningsstunden kan bli längre en 20 minuter för varje bröst.
Ibland så misstänker vi att han inte rapar som han ska. Han rapar ibland med bröstvårtan i munnen och precis när man tar upp honom, ofta när vi har lagt honom för att sova vaknar han efter en kort stund och är ledsen och rör kroppen orolig eller spänner benen. När vi tar upp honom så kommer det mera rap och flera gånger inte bara mera rap utan också mjölk. Han blir också irriterad ibland på allt ”bankande” på rumpan, men vi vill inte ta risken att detta väcker honom sen eller gör vi fel?
Andra gånger så är han orolig vid bröstet och vill inte riktigt suga, han kråmar sig och sliter i och släpper bröstvårtan, han sträcker på benen och blir stel som en pinne, och blir samtidigt ledsen när jag tar upp honom och försöker att få ut rapen. (Detta händer faktiskt inte när han har sovit länge och får mat efteråt, då ligger han så avslappnad och tittar sig runt med hans stora intensiva och mörka ögon.)
Sen hade jag en fråga om insomningsslurken, hur länge ska den vara? Ska man vänta tills barnet släpper eller tills det somnat. Zion verkar somna men inte vill släppa direkt, jag tror att han börjar gilla att sova med brösten i munnen och ibland när jag ska ta bort honom från bröstet så rinner det till och så börjar han suga igen. Det har också hänt att han vaknat till efter insomningsslurken, då han ska sova, vad gör man här då? Tar vi en krisslurk eller är det buffa som gäller? ( Många gånger blir han väckt av storebror som gärna kommer och klappar honom och skriker ”hej bebis!” )
Jag börjar bli ganska desperat, jag förstår inte hur en bebis i den här åldern inte sover mer än två timmar per dag och visa dagar inte ens det. För hur mycket kan det bli om man räknar ihop det han lyckas sova vid bröstet, om han ens gör det för det kanske är mera dåsighet än sömn? Sen är vi så trötta på att inte kunna gå ut och göra det vi brukade göra innan Zion föddes.
Anna, vi vill gärna få ordning på det här, vi vill verkligen TA LEDNINGEN och ansvaret för vårt barn, med Isaac (vår äldste son) viste vi inte bättre och accepterade att han klassades som ett kolikbarn men så ska det inte bli för Zion. Vi ser redan en stor förändring (han är glad och har slutat skrika som förr) men vi behöver få honom att sova nu.
Vi ville börja den här helgen men vi ville först fråga dig om det är ok att göra det med tanke på att han är förkyld och så ville vi också veta hur vi gör för att få standarmodellen att funka när han inte sover, eller ska vi få honom att somna på annat sätt tills vi kommer igång med SHN kuren? Om jag tittar tillbaka på de här dagarna som gått så är det svårt att få schemat att fungera när han inte sover och om inte detta fungera hur kan vi börja med SHN?
Förlåt om jag låter förvirrad, det är så mycket jag försöker att tänka på och förstå, vi vill inte göra flera misstag, vi vill ge svar till våra barn som är så underbart nyfikna och som redan så små undrar om så mycket här i livet…
Tack på förhand!
Sover inte på dagen
Sover inte på dagen
Vår yngsta prins föddes den 23 oktober 2012
Vi har även två äldre prinsar födda -06 och -04
Vi har även två äldre prinsar födda -06 och -04
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Re: Sover inte på dagen
Rubi skrev:Vi ser redan en stor förändring (han är glad och har slutat skrika som förr) men vi behöver få honom att sova nu.
Jag är så glad att du hittat hit. Och till Barnaboken. Välkommen är du
Ja, han behöver sova. Han är kolossalt trött. Övertrött är bara förnamnet. Överlevnadsångesten börjar lätta nu, och det är ett enormt framsteg. Det har ni fixat på bara några dagar och det ska ni ha stort pris och beröm för
Ta nu en sak i taget, var inte otåliga. SHN behöver du inte bekymra dig om nu. Det är Standardmodellen som gäller. Visserligen har han svåra sömnproblem men det är ingenting vi inte kan lösa med en enkel, snygg och prydlig Standardmodell. Och han är ju på väg
Personligen tycker jag det är enklare att vagna så små barn. Buffandet blir lätt en så stor sak, om du förstår vad jag menar. Du har effektivt vagning illustrerad på DVD:n till Sova hela natten, liksom effektiv buffning. Vad du/ni än bestämmer er för, måste ni öva på annat än barnet. Tekniken ska fungera så att barnet kommer i ro ögonblickligen. Man får inte ge sig med mindre. Han ska ha förutsättningarna att sova och då måste man jobba enligt konstens alla regler, avsluta på rätt sätt, ha för ögonen att lugna, lugna, lugna, inte oroa ytterligare (eller alls
Har ni nu varken vagnat eller buffat när han ska komma i ro är det kanske inte så konstigt att han inte sovit mycket mer än förut. Och då är det i sin tur inte konstigt att han somnat vid bröstet, urtrött. Så hjälp honom
Ni har väl larm, och han ligger väl på mage
Ge honom alltså förutsättningarna att sova enligt konstens alla regler och håll tiderna (enligt principen 2-2). Stirra dig inte blind på att han sover varje minut han SKA. Stirra dig blind på just att han ska ha förutsättningarna. Enligt klockan. Anlägg en attityd som säger att "KLART han sover. NATURLIGTVIS sover han så gott!" vare sig han gör det eller inte. Den fortplantas och han tar den till sig.
Han behöver ingen insomningsslurk eller knockout-slurk längre. När han äter ska han vara vaken, när han sover ska han sova
Men han är ju inte tre veckor, invänder nu - nej, just precis
Av det lilla kapitlet förstår du också att storebror varken väcker eller stör. Tvärtom.
I storbror har du inte minst en stor tillgång när det gäller er gemensamma vagningsverksamhet, som jag hoppas du vill initiera snart - eller andra sätt att få lillebror i ro
Jag tror du finner mera säkerhet ju mer du läser. När din attityd genomsyrar ditt tänkande - och dina handlingar
Förstår du
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tack för ditt uppmuntrande svar! Tänkt att någon verkligen tog sig tid att lyssna på oss.
Vi läste noga ditt svar, flera gånger både min man och jag och diskuterade kring hur vi skulle göra, vi fick läsa mera inte bara i Barnaboken utan också i forumet . Vi bestämde att min man skulle buffa efter sista målet på kvällen, jag skulle amma som vanligt på natten, dvs. att Zion skulle äta var fjärde timme och på dagen skulle vi följa efter Standarmodellen med vagning. Idag började jag vagna på dagen. Äntligen insåg jag att det inte gick att få en ”prydig standarmodell” utan det. För Zion har varit för trött varje gång han skulle äta, så han somnade vid bröstet, vaknade när jag hade lagt honom efter någon minut, en halv timme eller i bästa fall en timme, var ledsen, ibland fick han mera mat ibland fick han vara vaken tills nästa pass eller tills han orkade men igen var vi inne i den där onda cirkeln. Men idag har vi äntligen börjat kunna följa schemat. Han har orkat med bara en och en halv timmes vakentid, eftersom han är jätte trött, men det blir bättre och bättre. Vi är inne på vårt tredje pass och han sover gott i vagnen.
Jag har några frågor angående vagnen, borde kanske veta detta innan jag satt igång …
Måste man ramsa varje gång man slutar vagna och om ja innan eller efter skakningen på vagnen?
Är det ok att låta vagnen stå mitt i hallen, kan bli ganska högljutt med storebror i närheten. Storebror väckte Zion en gång och ville gärna vagna fast han inte når upp till handtaget och dessutom ville göra det när Zion redan sov.
Hur länge ska vi vänta tills vi kan börja flytta honom från vagnen till spjällsängen?
Om man vagnar på natten också, ska barnet flyttas till sängen efter 10 min, om barnet vaknar igen måste det igen i vagnen tills han somnar och sen till spjällsängen igen?
Vad tycker ni om att vi kör buffning på kvällen och natten?
Vad tycker ni om vårt schema? Vi har inte sett några tendenser än eftersom Zion sov knappt två timmar på hela dagen förut.
06.30-08.00 Mat (1 1/2 timme)
08.00-10.00 Sova (2 tim)
10.00-12.00 Mat ( 2 tim)
12.00-14.00 Sova (2 tim)
14.00-16.00 Mat (2 tim)
16.00-18.00 Sova (2 tim)
18.00-20.00 Mat (2 tim)
20.00-04.00 Natt (8 tim)
04.00-04.30 Mat 30 min (äter inom 20 min)
04.30-06.30 Sova (2 tim)
Detta blir 16 timmar sömn eller 16,5 om man inte räknar natt målet som vaken tid.
Vi undrar om sista målet (nattslurken) vid tiotiden, hur ska den se ut och hur länge ska den vara? Ger ni båda brösten? Släpper barnet bröstet själv?
Tack för hjälpen!
Vi läste noga ditt svar, flera gånger både min man och jag och diskuterade kring hur vi skulle göra, vi fick läsa mera inte bara i Barnaboken utan också i forumet . Vi bestämde att min man skulle buffa efter sista målet på kvällen, jag skulle amma som vanligt på natten, dvs. att Zion skulle äta var fjärde timme och på dagen skulle vi följa efter Standarmodellen med vagning. Idag började jag vagna på dagen. Äntligen insåg jag att det inte gick att få en ”prydig standarmodell” utan det. För Zion har varit för trött varje gång han skulle äta, så han somnade vid bröstet, vaknade när jag hade lagt honom efter någon minut, en halv timme eller i bästa fall en timme, var ledsen, ibland fick han mera mat ibland fick han vara vaken tills nästa pass eller tills han orkade men igen var vi inne i den där onda cirkeln. Men idag har vi äntligen börjat kunna följa schemat. Han har orkat med bara en och en halv timmes vakentid, eftersom han är jätte trött, men det blir bättre och bättre. Vi är inne på vårt tredje pass och han sover gott i vagnen.
Jag har några frågor angående vagnen, borde kanske veta detta innan jag satt igång …
Måste man ramsa varje gång man slutar vagna och om ja innan eller efter skakningen på vagnen?
Är det ok att låta vagnen stå mitt i hallen, kan bli ganska högljutt med storebror i närheten. Storebror väckte Zion en gång och ville gärna vagna fast han inte når upp till handtaget och dessutom ville göra det när Zion redan sov.
Hur länge ska vi vänta tills vi kan börja flytta honom från vagnen till spjällsängen?
Om man vagnar på natten också, ska barnet flyttas till sängen efter 10 min, om barnet vaknar igen måste det igen i vagnen tills han somnar och sen till spjällsängen igen?
Vad tycker ni om att vi kör buffning på kvällen och natten?
Vad tycker ni om vårt schema? Vi har inte sett några tendenser än eftersom Zion sov knappt två timmar på hela dagen förut.
06.30-08.00 Mat (1 1/2 timme)
08.00-10.00 Sova (2 tim)
10.00-12.00 Mat ( 2 tim)
12.00-14.00 Sova (2 tim)
14.00-16.00 Mat (2 tim)
16.00-18.00 Sova (2 tim)
18.00-20.00 Mat (2 tim)
20.00-04.00 Natt (8 tim)
04.00-04.30 Mat 30 min (äter inom 20 min)
04.30-06.30 Sova (2 tim)
Detta blir 16 timmar sömn eller 16,5 om man inte räknar natt målet som vaken tid.
Vi undrar om sista målet (nattslurken) vid tiotiden, hur ska den se ut och hur länge ska den vara? Ger ni båda brösten? Släpper barnet bröstet själv?
Tack för hjälpen!