Eländes Vargtimme

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Bettan

Eländes Vargtimme

Inlägg av Bettan »

Jag är så trött på Vargtimmen och jag känner att jag håller på att krokna. Vi har kurat i två veckor nu. Natten är 11 timmar från 19 till 6. Natten till i onsdags sov hon hela natten, det efter att vi förlängt natten från 10 till 11 timmar. Sedan dess har det sett ut så, att hon sovit gott fram till 4 eller 4.30. Sen är hon vaken och missnöjet stegras sakta men säkert. I början lite joller varvar med tystnad. Bemöts med tystnad från oss. Så småningom gnäll/missnöje. Bemöts med ramsa, vilket oftast lugnar för stunden. Efterhand jobbar hon dock upp sig så att vi "måste" buffa. Det gillar hon, men klagandet återkommer så snart vi slutar buffa. Så vi håller ut fram till 5.45, då vi rusar in med morgonglädje, när hon är tillfälligt lugn (läs: drar efter andan). Jag är nära att ge upp, känner jag. Förnuftet är inte det som talar starkast kockan 5 på morgonen och alla instinkter säger åt mig att ta upp min älskade bebis. Hjälp, alla kloka! Hur kommer vi vidare?
Bettan
3 barn f?dda 95, 97 och augusti 04.
JH

Inlägg av JH »

Hej Bettan! :D

Känner sååå väl igen mig i det du skriver! Vi hade ju problem i nästan 2 månader, och först de sista nätterna har vi gjort framsteg. MammutMaria har gett mig måååånga bra råd. Du kan ju söka på "vargtimme", så borde många av mina inlägg och hennes svar dyka upp (alternativt gå in på min profil och klicka på alla mina inlägg - men de är ganska många.... :roll: )
Några tips som har hjälpt mig:

:arrow: :!: Träna ramsan!!!!! Om hon vaknar så tidigt jämt så skulle jag inte vänta med ramsan, även om hon inte är ledsen från början. Nej, ge henne en riktig "PANGramsa" (som Mammut kallar det) direkt, där du bestämt visar vad som gäller, "här ska sovas vidare!". Avvakta sen, och ramsa igen när du känner att du vill BUFFA, inte förr. Då måste du kunna ramsa NER hennes protester (det är detta som jag har fått öva, öva och åter öva på! :twisted: ). Inte förrän jag fattade att jag inte kan sluta ramsa när hennes skrik fortfarande stegras, lyckades jag få henne att somna om. Låt din ramsa vara bestämd, men väldigt utdragen och långsam. Ibland har jag fått ramsa x12 innan hon verkligen gick ner i röststyrka (låt dig INTE luras av hennes andningspauser som ofta följs av ännu högre protester! Du ska höra att hon verkligen går ner i ton innnan du slutar).

:arrow: Att få henne att somna om är det som gör att vargtimmen sakta blir kortare och kortare, inte att bara få henne tyst och härda ut tills det är dags för morgon! Inte förrän jag fick henne att våga somna om, och sova i 30 min, började vargtimmen sakta men säkert krympa. Detta gör du med ramsans hjälp.

:arrow: Använd marginalkvarten åt andra hållet så att hon får ännu mer tid på sig att somna om. Detta låter JÄTTEjobbigt :evil: jag vet - 30 min TILL av skrikande! Men när jag bestämde mig för att inte ta upp henne förrän 06.45 (morgon hos oss är 06.30), så lyckade hon för första gången somna om (tack Mammut! :D )

:arrow: Överkoncentrera inte! Vi har en väldigt liten lägenhet, vilket gjorde att det var svårt för mig att göra andra saker för att lugna henne och ta bort min överkoncentration. Till slut skaffade vi en liten radio som jag satte på ganska lågt utanför köksdörren (hennes rum ligger innanför köket), samt satte på datorn som står i hallen utanför köket. Jag läste en massa på den här sidan, svarade på inlägg, ordnade med våra digtalfoton och skicka mejl som jag annars aldrig får iväg. Det gjorde att mitt fokus flyttades från henne och det funkade!

:arrow: Fick också tipset att lägga henne 30 min tidgare, för då sover de ofta längre (konstigt nog!). Vi gjorde detta och då sov hon hela natten i 2 nätter, men sen gick det tillbaks igen och det var då jag fick ramsan att funka. Det fungarar alltså med tidigare läggning, men det var ingen lösning för oss. Dock skönt att få sova 2 nätter! :)

Idag sov Elsa till 05.50, somnade om 06.05 med en ramsa, och sov till 06.20 då jag tog upp henne. Bästa natten på lääänge! Vi är inte helt i mål, men jag känner att vi verkligen är på rätt väg och att jag nu äntligen behärskar ramsan. :D

Ni kommer också att fixa det här! Men jag vet precis hur hopplöst det känns och hur trööött man blir av att gå upp vid 4-5 varje morgon. Jag vaknar visserligen fortfarande vid 5-tiden och ligger sen på helspänn och lyssnar efter att hon ska vakna :roll: :oops: , men hoppas att även jag snart ska kunna sova hela natten! :lol: :sleep:

Kram och Lycka till!
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej Bettan!

Du aaaanar inte vad vanligt detta är hos små pluttar. Jag kan dock inte direkt minnas att vi hade problem med missnöje hos vår son. Vi vagnade honom rätt länge (för länge :oops: ) på natten, ca 3 veckor och sedan gick vi över till spjälsäng. Vagning har alltid varit väldigt effektivt för oss så kanske gick vi upp och vagnade i vargtimmen och det löste sig - minns inte riktigt.

Nu, så här nästan 3 månader efter kurstart, kan vår son vakna både 04, 05, 06 och ligga och JOLLRA :D! Jag stoppar då in öronproppar och somnar sedan gott om. Det gör oftast han med efter en halvtimme. Om han vaknar vid 06-tiden så händer det att han inte somnar om. Då brukar vi ramsa fr det att han protesterar tills dess att klockan slår TIDIGAST 06.45 (=marginalkvarten).

Vad du än gör, börja INTE med att ta upp pluttan tidigare bara för att vargtimmen (04-06.00) krånglar då det finns en "risk" att pluttan vaknar ännu tidigare.

Vargtimmen tar tiiid att komma till bukt med och ni har ju bara kurat i 2 v. Håll ut!!!!!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Bettan

Inlägg av Bettan »

Tack för era snabba svar! JH, jag har "snyltat" på dina frågor med svar många gånger. Ovärderligt! Jag tror också att vi är alltför snabba med buffandet. Men man vill ju så förtvivlat gärna att huset ska vara tyst så dags. De stora barnen behöver ju sova, och att låta Bebis ligga och skrika...Jag vet, jag vet alla rationella svar på dessa påståenden, men jag är vek just nu och måste vältra mig i någon slags självömkan. Till alla forumister: TACK! Till mig själv: Attityd! Det blir nya tag med ramsan!
Bettan
Gäst

Inlägg av Gäst »

JH skrev: :arrow: Att få henne att somna om är det som gör att vargtimmen sakta blir kortare och kortare, inte att bara få henne tyst och härda ut tills det är dags för morgon! Inte förrän jag fick henne att våga somna om, och sova i 30 min, började vargtimmen sakta men säkert krympa. Detta gör du med ramsans hjälp.

:arrow: Använd marginalkvarten åt andra hållet så att hon får ännu mer tid på sig att somna om. Detta låter JÄTTEjobbigt :evil: jag vet - 30 min TILL av skrikande! Men när jag bestämde mig för att inte ta upp henne förrän 06.45 (morgon hos oss är 06.30), så lyckade hon för första gången somna om (tack Mammut! :D )
:D Ta till dej hela JH:s inlägg och det jag här har makerat är det absolut viktigaste för att få rätt på det!
Bettan

Inlägg av Bettan »

Nu är jag nypåläst och laddad inför natten! Tack igen för stöd och råd. Jag var visst väldigt gnällig i morse, men av dynets 24 timmar så är det bara två som är besvärliga. Övriga 22 är Bebis glad, rund, skrattande, forskande, flörtande eller sovande! (Tack vare rutiner och verktyg!)
Bettan
JH

Inlägg av JH »

Återkom gärna med rapport! :D

Efter två bra nätter/morgnar står jag nu här igen i vargtimmen och knappar på min dator :evil: :roll: Hon vill INTE somna om, men jag ska INTE ge mig! Kl är 05.48 och vi har en HEL timme på oss! :twisted:
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Bettan

Inlägg av Bettan »

Rapport: Uppvak, joller och bajs (visade det sig) klockan 4.30. Ramsan bet till en början, sen jobbade hon upp sig, det var då jag upptäckte bajset. Snabbt mörkerbyte, sen buffade jag henne i ro. Hon blev ju grymt besviken att inte bytet följdes av godmoron, hon låg och flörtade med mig medan jag bytte. Sen sov hon tills vi väckte henne 6.15. Så jag känner mig nöjd. Jag tänkte på dig, JH, när jag var uppe och ramsade...Det är bara att kämpa vidare, vi fixar detta!
Bettan
mammamy

Inlägg av mammamy »

Snyggt, attityden är på plats igen! Kör hårt! :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
JH

Inlägg av JH »

:D Hej Bettan (och andra!)

Hur har det gått??!!

Själv står jag ju då här igen :roll: och kl är 05.45 (hon har varit vaken sedan 05.30. Det är ju bättre än 04.50, den tid hon alltid vaknade då det var som värst, men ändå....)

Igår lyckades jag INTE få henne att somna om :( :evil: Tog upp henne 06.30 eftersom hon verkligen storgrät då. Sen var hon jättekonstig hela dagen. Hon ville ha konstant uppmärksamhet och jag fick inte lämna henne mer än 2 sek! jättejobbigt för oss båda! Hon brukar alltid kunna/vilja vara själv långa stunder eller vara med mig när jag gör saker, men igår ville hon bara bli buren eller ligga ner och jag skulle sitta brevid. Men så är det väl ibland, såg en ny tand som nästan var framma, men förra gången hon fick tand så märktes inget - hoppas att det blir bättre idag.

Nu är hon ganska lugn, men gnäller och gnölar då och då, så sover gör hon INTE - suck.

Ja, ja kämpa,kämpa,kämpa! :D Hoppas det har gått bättre för dig!
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
JH

Inlägg av JH »

:?: Har inte hört nått från dig Bettan, hur går det?
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Bettan

Inlägg av Bettan »

Det har gått ganska bra! Natten till i går var mycket bra. Lite frågor vid 4-snåret, som tystnade på ramsan. Sen somnade hon om och fick väckas klockan 6.15. Det var min man som ramsade så lyckat- jag visste inte att han hade sådana kvaliteer! (Vi har varit gifta i 10 år.) Natten till i dag var inte lika bra. Uppvak och joller klockan 5. Bajs. Härefter inte alls intresserad av mer natt utan det blev en envis frågestund, som slutade med att vi tog upp henne 5.45, då hon var tillfälligt lugn. Inte riktigt bra. Det är alltid bajset som ställer till det. Om hon bara inte gör det, så somnar hon mycket lättare om. Kan tillägga att under den lyckade natten var i stället storebror, 9 år, plötsligt uppe och yrade (efter alla dessa år). Han vaknade och var bara tvungen att stiga upp och testa ett legobygge. Han hade väl drömt och äntligen kommit på lösningen till det stora legoproblemet... Inte vet jag, men mamma är lite trött nu.

Och du då, JH, hur har det gått för er?
Bettan
JH

Inlägg av JH »

:D Åh, vad roligt att det gått bra för er! :D

I morse gick det ganska bra för oss också. Uppvak 04.50 :evil: , men somnade om kl 05.45 och sov till exakt 06.30, då vi har morgon. Det som egentligen kändes bäst var att hon svarade på mitt ramsande på ett sätt som hon aldrig tidigare gjort under vargtimmen! :) Jag lyckades verkligen ramsa NER henne med bara 4-6 ramsomgångar! Då låg hon och gnölade nästan förnärmat "jaha, är det verkligen så här du menar att jag ska göra så får jag väl göra det då, men jag är INTE nöjd med upplägget!", tycktes hon säga! :D

Det gick ju så bra ett tag, och har sen gått lite sämre, men nu känns det verkligen som ett nytt framsteg, och jag ser återigen faktiskt fram emot morgondagen för att se hur det kommer att gå.

Kram på dig Bettan - du är duktig!! =D>
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:idea: JH! Ju "sämre" :roll: det går desto bättre blir du! DET är vad kuren handlar om - tacka ungen för bra coaching av mamma :wink: !
JH

Inlägg av JH »

:D Så sant som det är sagt Mammut! :D

Den här morgonen har kanske inte varit den bästa men väldigt intressant... :twisted: Hon vaknade 04.50, men låg och pratade, gurglade och sög på pyjamasen ända till 05.40! Då kan hon ju inte vara otrygg och rädd i alla fall! :D Sen blev hon väl uttråkad för då började arga protestskrik att ljuda. Lyckades som igår med nedramsning, men tyvärr somnade hon inte om, utan vi gjorde morgon kl 06.40. Känns ändå så skönt att hon inte ligger och gallskriker - mycket lättare att anta attityden och bestämma sig för att jag ska INTE gå in utan ramsan ska få göra jobbet! :twisted:

Hur gick det för er Bettan?
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"