Funderingar ang. SHN

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
miniminy

Funderingar ang. SHN

Inlägg av miniminy »

Har läst på så ögonen snart kliar, men greppar det fortfarande inte..
Har en son på snart 9 månader och började köra kuren på honom för tre nätter sedan eftersom jag tyckte att jag hade greppat det. Men det hade jag uppenbarligen inte, då sömnen bara förvärrades.. De två första gick hyfsat, men tredje natten blev ett helt kaos.

Därför skulle jag behöva lite hjälp så det verkligen fastnar, en gång för alla!

Det här med kvällen tror jag att jag förstått det rätt.
Lägger på mage i sängen och stoppar om, medan jag ramsar.
Buffar till han slappnar av.. Gör solfjädern.
Går ut till ramsan.

Men sen när han vaknar under natten - vad göra?
Det är där jag känner att jag inte riktigt har greppat det. Känns osäkert med kvällen också, men den känns iallafall någorlunda greppad.

Sen det här med uppföljningsveckan, vad innebär den?

Jätte-tacksam för svar!

/Mamma till Oskar, 9 månader
Mamma Nilla

Inlägg av Mamma Nilla »

Hej å hallå..

Varmt välkommen till detta underbara forum :D :D :D

Kul för mig att välkommna och förhoppningsvis hjälpa dig.

Du skrev att vid läggning på magen så ramsar och buffar du. Buffa ska du inte behöva göra mer( bara första natten ) än i absolut nödfall och ramsa gör du på väg ut från rummet. Ramsan ska sen vara som en "kommunikation" mellan dig och barnet. Öva på ramsan i olika tonarter typ, bestämd, tröstande, lugnande och sövande. Du ska kunna höra på ditt barn när ramsan tar, alltså bli lugn av ramsan.
Solfjädern har du som ett verktyg istället för buffningen, fortsätter du med att buffa så kan du lätt hammna i det Ökända buffningsträsket å det en annan historia. Solfjädern kan du använda när barnet har svårt att komma till ro vid läggdags.
När den lilla vaknar på natten använder du ramsan som ska förmedla att "Nu är det natt och då sover man tryggt å skönt vidare"
Uppföljningsvecka innebär att man ska få mat & sov tider att sitta som berget. Då ska man inte ändra på något schema och bara ta det lugnt hemma.
Jag hoppas att det har klarnat lite för dig, annars är det bara att fråga vidare.
Mvh Mamma Nilla
Förälder till 3 älskade barn.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej och välkommen till Forumet säger även jag :)

Först och främst så vill jag bara säga att du och lille barnet är helt rätt på väg. Den tredje natten kan antingen vara ett kaos av frågor av alla de slag från lilla barnet eller så sover den lille som en mätt liten grisunge :D .

Nattningen - lägg tillrätta lilla barnet, benen sträcks rakt ner, armarna rakt upp och huvudet vänder du ifrån dig. Lägg på täcket. Buffa bara ett par gånger som en signal om att det är dags att sova. Gå ifrån sängen och börja ramsa x 4 varav den sista rams-raden är bekräftlesen då du drar ut på orden och sänker tonläget.

Händer det något under natten - att den lille vaknar och gråter kan du avvakta till en början för att se om det är något han klarar av på egen hand, ibland är de ju faktiskt inte ens vakna fastän de gråter eller skriker en kort stund. Känner du att det är frågor som behöver besvaras ramsar du x 4 och ger sedan utrymme för barnet att reagera. De behöver inte bli knäpptysta när man ramsat, mummlar de och hojtar lite är det okej om de sedan tystnar för att somna.

Det gäller hela tiden att backa för din egen del och lämna utrymme för barnet att reagera och hantera situationen och även lösa vissa situationer på egen hand. De klarar så mycket mer än vi föräldrar begriper :wink:

Under uppföljningsveckan gäller det att "sätta schemat" så tiderna ska följas till punkt och pricka vilket leder till ett minimum av utsvävningar. Håll er hemma, fyll dagarna med aktiviteter hemma och följ schemat och trivs med livet :!:

Jobbar ni på nu i samma anda som ni börjat så kommer snart Oskar att sova som en prins och inom en snar framtid kommer även ni ömma föräldrar sova gott.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"